مجموعه نیروهای نظامی ایران در سال ۱۳۹۸ با برگزاری رزمایش های متعدد و متنوع، علاوه بر رونمایی از آخرین دستاوردهای صنایع نظامی کشور، به روزترین و هوشمندانه‌ترین استراتژی‌های دفاعی و امنیتی برای پاسداری از مرزهای ایران را به نمایش گذاشتند. در این گزارش برخی از مهمترین رزمایش‌های برگزار شده نیروهای نظامی کشور در سال ۱۳۹۸ و مهمترین دستاوردهای ارائه شده در این رزمایش‌ها را مرور خواهیم کرد.

رزمایش دریایی مشترک در اقیانوس هند

رزمایش مرکب دریایی ایران، روسیه و چین از ششم دی‌ماه با حضور یگان‌های سطحی روسیه و چین در بندر شهید بهشتی چابهار آغاز و در طول سه روز، تمرینات مختلفی از جمله تیراندازی سطحی، امداد و نجات دریایی، اطفای حریق و مقابله با دزدی دریایی اجرا شد.

این رزمایش که در راستای بیانیه گام دوم انقلاب بود و در حوزه دفاع و امنیت حرکت بسیار مهمی محسوب می‌شود با عنوان «کمربند امنیت دریایی» در آب‌های نیمه شمالی اقیانوس هند، دریای عمان و دریای عرب به وسعت تقریبی ۱۷ هزار کیلومترمربع  برگزار شد و بیانگر نوعی صف‌بندی ژئواستراتژیک جدید، بین دو استراتژی بری و بحری در منطقه عمومی رزمایش (شمال اقیانوس هند و تنگه هرمز) بود.

در این رزمایش ناو روسی «Yaroslav Mudry» به همراه کشتی سوخت‌رسان «Yel'nya» و یدک‌کش «Yevgeniy Khorov» و همچنین ناوشکن چینی «شینینگ» در کنار ناوهای ایرانی طی مراحل مختلف تمرینات تاکتیکی از جمله نجات شناور دچار حریق، آزادسازی شناور مورد تعرض قرار گرفته و تیراندازی علیه اهداف مشخص در دریا را برای اولین بار بین سه قدرت دریایی مهم جهان با موفقیت اجرا کردند.

از اهداف این رزمایش تقویت امنیت تجارت دریایی بین‌المللی و مقابله با دزدی دریایی و تروریسم دریایی و تبادل اطلاعات در حوزه امداد و نجات دریایی و تبادل تجربیات عملیاتی و تاکتیکی و ارائه پیام صلح، دوستی و امنیت پایدار در سایه همکاری و اتحاد جمعی بود.

این نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی  بود که ارتش جمهوری اسلامی ایران رزمایش مرکبی با دو قدرت دریایی بزرگ جهان و در چنین سطحی برگزار می‌کرد و این امر نشان از قدرت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دارد و پیش بینی می شود برگزاری رزمایش‌های مرکب میان ارتش جمهوری اسلامی ایران و سایر قدرت های نظامی جهانی و منطقه ای در سال‌های آینده ادامه بیابد.

رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان حریم ولایت ۹۸

رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان حریم ولایت ۹۸ در منطقه عمومی سمنان روز جمعه اول آذر برگزار شد.

از اهداف این رزمایش تمرین آمادگی برای دفاع از اماکن راهبردی جنوب شرق کشور کشور بود که با شبیه سازی در منطقه‌ای به وسعت ۴۱۶ هزار کیلومتر مربع انجام شد. در این رزمایش پروازهای اطلاعاتی و شناسایی با سرنشین و بدون سرنشین در منطقه عمومی رزمایش، تهاجم هواپیماهای شکاری به منطقه رزمایش و انجام اقدام تاکتیکی و دفاعی هواپایه بر علیه هواگردهای مهاجم تحت هدایت شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور صورت گرفت. انهدام اهداف هوایی متخاصم در منطقه عمومی رزمایش شامل هواگردهای بدون سرنشین و موشک‌های کروز توسط سامانه‌های بومی از جمله تلاش، مرصاد، ۱۵ خرداد و... از دیگر برنامه های اجرا شده در این رزمایش بود.

سامانه پدافندی بومی ۱۵ خرداد نیروی پدافند هوایی ارتش در مرحله نهایی رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۹۸، برای نخستین بار در شرایط رزم واقعی بر علیه اهداف متخاصم در منطقه عمومی رزمایش اقدام عملیاتی انجام داد. این سامانه قادر است تعداد شش هدف را به طور همزمان شناسایی و ردگیری کرده و علیه شش هدف عملیات شلیک و انهدام را انجام دهد. از دیگر ویژگی‌های بارز این سامانه سلاح قابلیت تحرک‌پذیری آن است، به گونه‌ای که زمان حاضر به جنگ و عملیاتی شدن آن کمتر از پنج دقیقه است.

همچنین عملیات اسکرامبل پهپادهای رزمی نیروی پدافند هوایی ارتش نیز برای نخستین بار در این رزمایش و با حمله گسترده هواگردهای مهاجم دشمن اجرا شد و اهداف ارتفاع بلند مهاجم در مرحله نهایی رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۹۸ با شلیک سامانه بومی تلاش نیروی پدافند هوایی ارتش سرنگون شدند.

از دیگر دستاوردهای این رزمایش استفاده از سامانه موشکی مرصاد بود که با حمله موشک‌های کروز نیروی متخاصم به منطقه رزمایش درگیر و این اهداف را منهدم کرد. کشف و شناسایی پرنده‌های بدون سرنشین متخاصم در منطقه عمومی رزمایش و درگیری و انهدام آنها توسط سامانه بومی مرصاد و مرصاد متحرک نیروی پدافند هوایی ارتش از دیگر اقدامات انجام شده در رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان حریم ولایت ۹۸ بود.

استفاده از پهپاد بومی و بهینه‌سازی شده کرار برای انجام عملیات رهگیری هوایی در این رزمایش نشان داد تا دیگر نیاز به استفاده از هواپیماهای رهگیر و شکاری با سرنشین را کاهش پیدا خواهد کرد که باعث صرفه‌جویی و کاهش خطرپذیری استفاده از هواپیماهای با سرنشین می‌شود.

‌رزمایش ذوالفقار ولایت

رزمایش «ذوالفقار ولایت» نیروی زمینی ارتش از ۲۸ آبان ماه با حضور تیپ ۴۰، تیپ ۴۱، تیپ ۳۲۱، یگان های پهپاد و گروه ۴۳۳ مهندسی، با پشتیبانی بالگردهای هوانیروز در منطقه عمومی شمال غرب کشور به صورت تک شبانه و روزانه طی دو روز برگزار شد.

در این رزمایش یگان‌های عمل کننده در حوزه رزم زمینی در قالب تیپ‌های متحرک هجومی و واکنش سریع آنچه را که بر اساس دستورالعمل سلسله مراتب فرماندهی به آنها ابلاغ شده بود، به اجرا گذاشتند تا از نظر ارتقای آمادگی رزمی و توان دفاعی مورد ارزیابی کامل قرار گیرند.

به منظور سنجش دقیق آمادگی نیروهای نظامی در این رزمایش، رزم شبانه برگزار شد. این مانور با حضور یگان‌های شرکت کننده در شرایطی در منطقه شمال غرب برگزار شد که با توجه به شرایط جوی و برودت هوای منطقه، دشواری‌های فراوانی را برای یگان‌ها مورد آزمایش ایجاد کرد.

در این رزمایش، همچنین تجهیزات و دستاوردهای چند سال اخیر نیروی زمینی ارتش مورد استفاده قرار گرفت و از نظر آموزش‌های نوین متناسب با تهدیدات منطقه این رزمایش به مرحله اجر درآمد.

رزمایش غیرمترقبه نیروی زمینی ارتش

روز ۱۶ مهرماه را یگان‌های واکنش سریع و متحرک هجومی نیروی زمینی ارتش مستقر در منطقه شمال غرب کشور، در مواجهه با یک رزمایش غیرمترقبه به پایان رساندند.

هدف و منظور از رزمایش غیر مترقبه، ارزیابی رزمی و نحوه پای کار آمدن تیپ‌های متحرک هجومی و واکنش سریع است.  در این رزمایش که با موفقیت به انجام رسید، تیپ ۴۱ متحرک هجومی، تیپ ۲۵ واکنش سریع و گروه ۱۱ توپخانه با پشتیبانی بالگردهای هوانیروز، تحرک، جابجایی سریع و میزان آمادگی رزمی خود را در میدان نمایش دادند.

نقطه‌زنی ‌توپ‌ها از دستاوردهای مهم رزمایش غیرمترقبه نیروی زمینی بود و به گفته فرمانده نیروی زمینی ارتش پس از پایان این رزمایش مشخص شد که یگان‌های توپخانه نیروی زمینی ارتش به درجه‌ای از آمادگی دست یافته‌اند که اهداف مورد نظر را با شلیک حتی یک گلوله منهدم می‌سازند.

یگان‌های نیروی زمینی ارتش با تجهیزات جدید و سلاح‌های کاملا بومی در ماموریت‌ها حاضر می‌شوند و در این رزمایش نیز بخشی از توانمندی‌های بومی شده در حوزه تجهیزات مورد آزمایش قرار گرفت.

تمرین دریایی امنیت پایدار ۹۸

تمرین دریایی امنیت پایدار ۹۸،  به منظور ارتقای توان و آمادگی رزمی در دریا و با شرکت انواع یگان‌های سطحی و پروازی نیروی دریایی ارتش اعم از ناوشکن های رزمی، ناو موشک انداز، هواپیماهای بال ثابت و بالگرد و همچنین تفنگداران و تکاوران نیروی دریایی ارتش از صبح ۱۰ شهریورماه به مدت ۴ روز در گستره‌ای به وسعت ۲۵ هزار و ۸۰۰ مایل مربع دریایی در منطقه ۲۰ درصد حاکمیت جمهوری اسلامی ایران از دریای خزر، برگزار شد.

این تمرین دریایی امنیت پایدار سناریوهای آفندی و پدافندی برای حراست از آب‌های سرزمینی کشورمان و حفظ خطوط مواصلاتی مورد تمرین و ارزیابی قرار گرفتند و تکاوران نیروی دریایی ارتش به همراه دو فروند بالگرد ۲۱۲ AB و ناوهای موشک انداز توانستند در مقابله با عملیات تهاجم دشمن فرضی به آب‌های سرزمینی، با تسلط بر راهبردهای رزمی، تکیه بر رصد دقیق اطلاعاتی، به کارگیری سامانه‌های اخلالگر راداری و همچنین مین‌ریزی غیرکلاسیک، ضمن جلوگیری از پیشروی دشمن فرضی، مانع تصرف یکان‌های خودی و دسترسی دشمن به نقاط حساس شوند.

تیم عملیات ویژه نیروی دریایی ارتش با اجرای عملیات راپل و هلی‌برن و استفاده از شناورهای تندرو موفق به انهدام یکان دشمن فرضی در ساحل شده و توانستند منطقه سرزمینی را به صورت کامل تحت کنترل عملیاتی و اطلاعاتی قرار دهند و در راستای سناریوهای از پیش تعیین شده در محدوده تمرین دریایی امنیت پایدار و جلوگیری از انجام فعالیتهای مقابله جویانه نیروهای دشمن فرضی، پهپاد برد متوسط یسیر با شناسایی و پایش منطقه عمومی تمرین، نسبت به ارسال تصاویر به صورت آنلاین به مرکز کنترل و فرماندهی اقدام و اهداف مورد نظر را به صورت کاملاً تخصصی شناسایی کرد.
پهپاد بردمتوسط یسیر یک ریزپرنده کاملاً بومی و ساخته دست توانمند متخصصان داخلی است که مأموریتهای موفقیت آمیز متعددی از جمله شناسایی و ارسال تصویر از ناوشکن های بیگانه در منطقه خلیج فارس را انجام داده است.

رزمایش آبی خاکی بالگردهای شینوک هوانیروز در اصفهان

به منظور ارتقای آمادگی رزمی و توان دفاعی خلبانان جوان پایگاه چهارم هوانیروز اصفهان، رزمایش آبی خاکی بالگردهای شینوک هوانیروز روز چهارم تیرماه در اصفهان برگزار شد.

در این رزمایش از بالگردهایی استفاده شد که در گذشته مشکلات فنی، آن‌ها را زمین گیر کرده بود و توسط کارکنان متخصص و فنی جوان باز آماد و به ناوگان هوانیروز اضافه شدند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.