با افزایش تعداد کیت‌های تشخیصی پیش‌یبنی بسیاری از کارشناسان درست از آب درآمد و تعداد مبتلایان جدید در هر روز افزایش یافت. طوریکه در ۳ روز اخیر، میزان مبتلایان جدید به بیش از ۲ برابر خود رسیده است. آخرین رقم در ششم فروردین ۲۲۰۶ مورد ثبت شده است. سرعت گرفتن تعداد مبتلایان جدید، لزوما به معنی سرعت گرفتن شیوع بیماری نیست، بلکه احتمالا جبران بخشی از عقب ماندگی سازوکار تشخیص بیماران است.

image_2020-03-25_16-32-36

وزارت بهداشت تعداد فوتی‌­های جدید را 143 نفر اعلام کرد تا مجموع تعداد قربانیان از مرز 2 هزار نفر عبور کند. اکنون رقم دقیق جان­باختگان 2077 تن است. همچنین نسبت تعداد مبتلایان جدید به جان‌باختگان جدید، معادل 6.5 درصد شده است. این عدد در هته گذشته به بیش از 14 درصد نیز رسیده بود که نشان از عقب‌ماندگی نظام تشخیص بیماری داشت. اکنون وضعیت بهبود نسبی یافته و نسبت جان­‌باختگان به مبتلایان کمی تعدیل شده است. هر چند اگر قرار باشد این نسبت به سمت میانگین جهانی(حدود 4 درصد) حرکت کند، یا باید از تعداد فوتی‌های روزانه کاسته شود یا به تعداد مبتلایان افزوده شود. اکنون نسبت مجموع تعداد مبتلایان به فوت شده‌ها در حدود 7.7 درصد است. این عدد نیز در 3 روز اخیر کاهشی شده است.

رشد مبتلایان بدون سابقه بیماری

در طول 72 ساعت منتهی به 5 فروردین، میانگین سنی مبتلایان 57.5 سال گزارش شده است. این عدد نسبت به گزارش قبلی وزارت بهداشت، 1.5 سال افزایش یافته است. فراوانی نسبی بیماران بستری شده دارای حداقل یک بیماری زمینه‌ای نیز در مسیر کاهشی قرار گرفته است؛ در حالیکه تا 3 روز پیش این عدد بالای 33 درصد بود، دیروز به 27.3 درصد رسیده است. به نظر می‌آید با گسترش بیماری، تعداد افرادی که بیماری زمینه‌ای نداشته و به ویروس کووید-19 مبتلا شده‌اند، در حال افزایش است. در روزهای اولیه شناسایی، نزدیک به نیمی از مبتلایان دارای بیماری زمینه‌ای بوده‌اند. خبر خوب این است که در 72 ساعت منتهی به شامگاه 5 فروردین، نسبت بیمارانی که موارد شدید بیماری را داشته‌اند، کاهش یافته است. موارد شدید بیماری به بیمارانی با پیامد فوت، بیماران تحت لوله­‌گذاری نای و بیماران نیازمند بستری در بخش‌های ویژه گفته می‌شود. این نسبت که در روزهای گذشته تا 18 درصد بالا رفته بود، در آخرین گزارش وزارت بهداشت به 5.7 درصد رسید.

میانگین سنی افراد فوت شده نیز 67.7 سال گزارش شده که نسبت به گزارش قبلی، با افزایش همراه شده است. در بین افراد فوت شده، 76.8 درصد بالای 60 سال سن داشته‌اند. این نسبت نیز در 3 روز پیش، 60 درصد بوده است.

جدول 2

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.