«ایرج حریرچی» معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره جزئیات طرح فاصله‌گذاری اجتماعی گفت: طرح به زبان ساده این معنا را می‌دهد که سعی می‌کنیم، تماس‌های بین مردم عادی را به حداقل برسانیم. این تصمیم در خصوص مردمی است که علائم ظاهری ابتلا را ندارند و افرادی که بیمار یا مشکوک کووید ۱۹ تلقی نمی شوند، اما ممکن است ناقل ویروس باشند. 

وی در ادامه افزود: وزارت بهداشت و درمان، در رابطه با بیمارانی که ابتلای آن‌ها محرز شده است، سیاست ایزولاسیون را در پیش گرفته بود که همچنان بر اجرای آن پافشاری می‌کند و با همان منطق در رابطه با افراد مشکوک توصیه یا اقدام به قرنطینه آن‌ها داشت. طبق پروتکل افرادی که مشکوک هستند باید از هرگونه تماس با دیگران خودداری کنند.

حریرچی در رابطه با اقداماتی که باید در خصوص افراد عادی در جامعه صورت بگیرد، بیان کرد: سیاست فاصله‌گذاری اجتماعی برای قطع چرخه انتقال ویروس در میان مردم عادی اتخاذ شده است؛ اجرای این طرح مراحل مختلفی دارد که برخی اجرا شده بودند و برخی اقدامات بر تمهیدات گذشته افزوده می‌شوند. 

معاون کل وزارت بهداشت به تشریح مراحل طرح فاصله‌گذاری پرداخت و گفت: از جمله اقدامات در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی که تاکنون نیز اجرایی شده است، تعطیلی مدارس بود که کارشناسان ما معتقدند ۳۰ درصد از تماس‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد. تعطیلی دانشگاه‌ها و کلاس‌های درس از دیگر تمهیدات ما در رابطه با اجرای این طرح بود. همچنین تعطیلی مراکز خرید غیرضروری از اهمیت بسیاری برخوردار است. نمونه‌های دیگر تعطیلی اماکن ورزش عمومی، جلوگیری از تجمعات مانند مراسم ختم، عروسی،‌ کنفرانس، کنگره و عدم تجمعات مذهبی در مساجد و زیارتگاه‌‌ها از اقداماتی هستند که در رابطه با این طرح اجرا یا تشدید می‌شوند. 

حریرچی در پاسخ به این پرسش که عمده این تمهیدات پیش از این نیز در دستور کار بوده‌اند، آنچه که وزیر بهداشت از آغاز اجرای آن در روزهای آینده خبر دادند، چه اقداماتی است؟ گفت: البته بر شدت اعمال و کنترل این موضوعات افزوده می‌شود، اما یک موردی که به این تمهیدات اضافه شده است، به حداقل رساندن مسافرت‌‌های بین شهری است. در مقام بررسی، اقدامات متعددی را برای  جلوگیری از سفرها بحث کرده‌ایم که با نهایی شدن نتایج بررسی‌‌ها و تصمیمات نهایی به اجرا در خواهند آمد. 

وی در ارتباط با زمان به نتیجه رسیدن بررسی ها و اجرای طرح‌ فاصله گذاری گفت: با اعلام وزیر کشور و اخذ تصمیمات نهایی توسط این وزارتخانه، به احتمال زیاد از امروز صبح دستورالعمل‌های مربوط به تشدید فاصله‌گذاری اجتماعی ابلاغ خواهند شد که متعاقبا توسط نهاد‌های قانونی به اجرا گذاشته می‌شوند.   

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.