سردار هادی شیرزاد در یک برنامه تلویزیونی در تشریح اقدامات پلیس بین‌الملل برای مقابله با ویروس کرونا اظهار کرد: بحث ویروس کرونا به یکی از اولویتهای مقابله‌ای پلیس بین‌الملل تبدیل شده و اکنون یک بحران بهداشتی تحت عنوان "پاندمی" (همه‌گیری جهانی) وجود دارد.

رئیس پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی افزود: افرادی از وضعیت به وجود آمده سوءاستفاده کرده و با فروش تجهیزات پزشکی یا داروهای تقلبی اقدام به سودجویی می‌کنند البته یکی از مأموریتهای اینترپل، مقابله با فروش و انتقال تجهیزات پزشکی تقلبی، داروها و لوازم بهداشتی است که پیش از به وجود آمدن بحران کرونا نیز وجود داشت و در آن پلیسهای بین‌الملل با یکدیگر اقدامات مشترکی را تحت عنوان "پانجیا" انجام می‌دهند و به مقابله با این موضوع می‌پردازند.

وی تصریح کرد: این کلاهبرداران اقلام خود را در سایتهایی به فروش می‌رسانند که شناسایی اینگونه سایتها از جمله اقدامات هماهنگی است که توسط پلیسهای بین‌الملل انجام می‌شود و به عنوان مثال اینترپل اعلام می‌کند که یک سایت در یک کشور مشغول فعالیت کلاهبرداری است و سایت مذکور به تمام اعضاء اینترپل معرفی می‌شود اما خود آن کشور بیشترین فعالیت را برای مبارزه خواهد داشت.

این مقام انتظامی خاطرنشان کرد: اینترپل تأکید خاصی بر آگاهی‌بخشی مردم در این زمینه دارد و در یک ماه اخیر بیش از ۳۰۰ پرونده را در این زمینه شناسایی کرده است.

شیرزاد درباره مکانیزم فعالیت پلیس اینترپل نیز گفت: مقر اصلی سازمان اینترپل در شهر لیون فرانسه واقع شده و کار اصلی این سازمان ناامن کردن محیط جهان برای اقدامات مجرمانه است البته از نفرات پلیس تمام کشورهای مختلف در این سازمان حضور دارند و رئیس و دبیرکل آن نیز با انتخابات برگزیده می‌شوند و برای پنج سال مسئولیت می‌گیرند.

رئیس پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی ادامه داد: این سازمان برای رسیدن به هدف اصلی خود، اعلاناتی را طراحی کرده که "اعلان قرمز"، مهمترین اعلان اینترپل و تنها اعلان قضایی در دنیا است.

وی متذکر شد: در ابتدا هر کشور مدارکی را از یک مجرم احصاء کرده و به مجموعه اینترپل ارسال می‌کند، در سازمان اینترپل بررسی‌های سخت انجام شده و در صورت تأیید، اعلان قرمز صادر می‌شود، مفهوم اعلان قرمز این است که تمام کشورهای عضو اینترپل، متهم مذکور را در کشور خود شناسایی و بازداشت کنند و موضوع را به کشور درخواست‌کننده اطلاع دهند.

این مقام انتظامی عنوان کرد: فردی که برایش اعلان قرمز صادر می‌شود باید الزاماً برچسب جنایی (مانند کلاهبرداری، قتل، سرقت) داشته باشد و موضوعات سیاسی و مذهبی در آن نیست.

شیرزاد درباره عدم استرداد خاوری نیز به کشور، گفت: برای وی اعلان قرمز صادر شده و یکی از متهمانی است که علاوه بر کشور ما از نظر سازمان اینترپل نیز تحت تعقیب است البته باید گفت مهمترین مبحث در مجامع بین‌المللی اینترپل این است که چه کنند اهداف کشورها به اهداف این سازمان نزدیک شود.

رئیس پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی افزود: استرداد در مرحله بعدی قرار دارد، استرداد یعنی اینکه فردی که تحت تعقیب قرار گرفته یا بازداشت شده، باید در سیکل قضایی کشور مذکور قرار بگیرد و مجموعه قضایی آن کشور حکم بر استرداد دهد و پس از این حکم، فرد مجرم به کشور درخواست‌کننده بازگردانده می‌شود.

وی عنوان کرد: موضوع استرداد بعضاً به روابط قضایی و دیپلماسی کشور مذکور با کشور درخواست‌کننده نیز برمی‌گردد، در موضوع آقای خاوری مکاتباتی را با مجموعه پلیس کانادا انجام دادیم.

این مقام انتظامی افزود: البته ممکن است شاکی با مراجعه به سیستم قضایی کشوری که درخواست اعلان قرمز داشته، از شکایت خود صرف‌نظر کرده یا اعلام گذشت کند، در این صورت اعلان قرمز باطل می‌شود اما در مورد آقای خاوری بحث فرد حقیقی مطرح نیست و پیگیری استرداد آن در جریان کار است.

شیرزاد متذکر شد: از نظر ما تکمیل پرونده بدین معناست که یا متهم به کشور بازگردانده شده یا در پرونده مصالحه صورت گرفته باشد و از این بابت در بیش از ۱۰۰ مورد در سال گذشته یا متهمان به کشورمان بازگردانده یا پرونده بسته شده است.

رئیس پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی ادامه داد: در بیش از ۱۰۰ مورد نیز متهم شناسایی شده و در بازداشت کشور خارجی است،  یعنی برای متهم اعلان قرمز صادر کردیم که اعلان قرمز منجر به بازداشت فرد شده و اکنون منتظر سیر قضائی دادگاه در آن کشور هستیم تا با صدور حکم استرداد، متهم به کشور بازگردانده شود.

وی با بیان اینکه روند اقدمات پلیس بین‌الملل جاری و مستمر است، گفت: حتی موضوعاتی مانند کرونا نیز نتوانسته فعالیت پلیس بین‌الملل را متوقف کند و به طور مثال در روز دوم فروردین امسال یک متهم به قتل را پس از سه سال پیگیری، به کشور بازگرداندیم.

این مقام انتظامی با بیان اینکه آگاهی کاملی درباره شناخت پلیس بین‌الملل و اینترپل وجود ندارد، متذکر شد: شاید وظایف اینترپل به خوبی در بین مردم شناخته نشده باشد و این نکته حائز اهمیت است که پلیس بین‌الملل محدودیتهای را برای انجام وظایف خود دارد.

شیرزاد با بیان اینکه از نظر ما کشوری وجود ندارد که یک مجرم بتواند در آن در امان بماند و بازداشت نشود، بیان کرد: به طور مثال متهمانی که به کشورمان بازگردانده می‌شوند می‌گویند فکر نمی‌کردند در آن کشورهای ثالث نیز بازداشت شوند.

رئیس پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی خاطرنشان کرد: شرایط بازداشتگاهی دیگر کشورها برای متهمانی که تابع آن کشور نیستند، بسیارسخت است البته مجموعه دیپلماسی کشورمان، وزارت خارجه و پلیس بین‌الملل علاوه بر اقداماتی که برای استرداد متهمان انجام می‌دهد، تمام تلاش خود را به کار می‌بندد که متهم بازداشت شده ایرانی در بازداشتگاه‌های دیگر کشورها شرایط بهتری داشته باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.