دنیای سیاست در سال ۹۸ پرهیاهو گذشت، از همان آغازین روزهای سال ۹۸ تا واپسین روزها. از سیل ویرانگری که دولت روحانی را به شدت درگیر کرد و خسارات زیادی به زندگی و کسب و کار مردم وارد شد تا خروج رسمی آمریکا از برجام و تحریم هایی که عملا در بهار اوج گرفتند. گرچه ایران هم دست بسته نماند و گام های کاهشی تعهدات برجامی را یکی بعد از دیگری برداشت. 

از تحریم سپاه تا انتصاب سردار سلامی به فرماندهی کل سپاه

فصل بهار دنیای سیاست جدا از سیل ویرانگر با اقدام دولتمردان کاخ سفید همراه بود که در حرکتی گستاخانه سپاه پاسداران را به زعم خودشان وارد لیست گروه های تروریستی کردند. اقدامی که به سرعت در داخل با واکنش همراه شد و از دولت تا مجلس و دیگر نهادها در کنار مردم پشت سر نیروهای سپاه ایستادند. آنچنان که ساختمان هرمی شکل بهارستان در نخستین جلسه پس از پایان تعطیلات نوروزی یکدست سبزپوش شد و همه با لباس سپاه وارد صحن مجلس شدند. آنها حتی طرح دوفوریتی را نیز به امضا رسانده و کلیه نیروهای امنیتی و اطلاعاتی فعال آمریکا در غرب آسیا را به عنوان تروریست معرفی کردند. در همان روزهایی که سپاه از سوی آمریکایی ها تحریم شد، با تصمیم رهبر معظم انقلاب، سرلشکر سلامی به عنوان فرمانده کل جدید سپاه منصوب شد.

لاریجانی ابقا شد، مطهری حذف /بازی اشتباه فراکسیون امید 

اما پارلمان هم به مثابه همه خردادها با انتخابات هیات رئیسه همراه بود. اجلاسیه چهارم درحالی برگزار شد که ریاست لاریجانی بازهم بر کرسی ریاست تمدید شد اما در نتیجه اتفاقات پشت پرده و تصمیم اشتباه فراکسیون امید برای وارد کردن عارف به رقابت بر سر کرسی ریاست، علی مطهری از کرسی نایب رئیسی کنار زده شد. 

پای پیام رسان ژاپنی به ایران باز شد

پای میانجی گر و پیام رسان ژاپنی در بهار به ایران باز شد. همان روزی که آبه شینزو با پاکت نامه ای از سوی ترامپ به دیدار رهبری انقلاب رفت اما حضرت آیت الله خامنه ای نامه رئیس جمهور آمریکا را نپذیرفت تا پاسخی محکم به رفتارهای ضدایرانی ترامپ داده شود. درکنار این پاسخ محکم رهبری، گام های کاهشی ایران در تعهدات برجام نیز از مدتی قبل آغاز شده بود.

شوک به آمریکا از فراز خلیج فارس

یک روز به پایان بهار پدافند هوایی سپاه در اقدامی شوکه آور به آمریکا، پهپاد ۲۰۰ میلیون دلاری این کشور را بر فراز خلیج فارس منهدم کرد. پهپادی که با هدف جاسوسی وارد مرزهای کشور شده بود اما هدف سامانه پدافندی «سوم خرداد» نیروی هوافضای سپاه قرار گرفت و منهدم شد. این اقدام از سوی سپاه موجب حیرت متخصصان نظامی جهان شد چون پهپاد مزبور رادار گریز بود و به عنوان دوربردترین پرنده عملیاتی جهان شناخته می‌شد.

در جداول زیر به مهمترین خبرهای سیاسی سه ماه اول سال اشاره شده است؛

فروردین 

ردیف

اتفاق

تاریخ

توضیحات

۱

هک کردن گوشی یک مقام صهیونیستی

۹۸/۰۱/۰۲

حجت الاسلام احمد علم الهدی، در حالی از هک کردن اطلاعات گوشی تلفن همراه نامزد نخست وزیری اسرائیل سخن گفت که وزارت خارجه این موضوع را تکذیب کرده بود.

۲

بازگشت ۴ مرزبان ربوده شده به کشور

۹۸/۰۱/۰۲

۴ تن از مرزبانان کشورمان به نام های محمود هرمزی، پدرام موسوی، کیانوش بابایی و عبدالکریم شریفی که به دست گروهک تروریستی جیش الظلم در مرز میرجاوه ربوده شده بودند، با استقبال برخی فرماندهان و مسئولان نیروهای مسلح ازجمله سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه به کشور بازگشتند.

۳

برکناری استاندار گیلان

۹۸/۰۱/۰۳

سید مناف هاشمی، استاندار گلستان پس از دقایقی که در محل ماموریت خود حاضر شد، توسط معاون اول رئیس جمهور برکنار شد. این برکناری در پی عدم حضور او در محل خدمت در روزهایی که گلستان درگیر سیلی ویرانگر شده بود صورت گرفت.

۴

دستور رهبرانقلاب به سرلشکر باقری برای کمک به سیل زدگان

۹۸/۰۱/۰۳

در پی حادثه سیل ویرانگر در برخی استان های کشور و نیاز مبرم سیل‌زدگان به کمکهای نیروهای مسلح، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح دستور دادند امکانات بیشتری برای امداد به این مناطق گسیل شود.

۵

آمادگی برای احتمال وقوع سیل در تهران

۹۸/۰۱/۰۵

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری در جلسه ستاد بحران در ساختمان استانداری تهران با اشاره به پیش بینی ها در مورد احتمال وقوع سیل در تهران گفت: باید در برابراحتمال وقوع سیل درپایتخت آماده باشیم.

۶

دستورات رئیس جمهور برای کاهش مشکلات  سیل زدگان

۹۸/۰۱/۰۵

حجت‌الاسلام و المسلمین  بلافاصله پس از بازگشت معاون اول رئیس جمهور از مناطق سیل زده در استان‌های گلستان و مازندران؛ از جهانگیری خواست که برآوردهای نهایی برای جبران خسارت‌ها جمع بندی شده و برای ارائه و تصویب در نخستین جلسه هیات دولت که روز چهارشنبه برگزار می‌شود، آماده شود.

۷

انتقاد روحانی از ترامپ برای به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی

۹۸/۰۱/۰۶

رئیس جمهور با  انتقاد از تصمیم رئیس جمهور آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم اشغالگر صهیونیستی بر بلندی های جولان، گفت: در ذهن کسی هم خطور نمی کرد که آقایی در آمریکا بیاید و یکجانبه برخلاف قوانین و مقررات بین المللی زمینی متعلق به ملت کشوری دیگر را به یک غاصب ببخشد. در یک مقطعی که استعمار حاکم بود برخی قدرتهای استعماری از این کارها انجام می دادند و بخشی از یک کشور را به دیگری می بخشیدند اما در قرن حاضر چنین کاری بی سابقه است.

۸

پیام رهبر انقلاب در پی سیل شیراز

۹۸/۰۱/۰۶

در پی حادثه ویرانگر سیل شیراز، رهبر انقلاب در پیامی به امام‌ جمعه‌ی شهر شیراز، ضمن تسلیت به مردم داغدار، سرعت و جدیت در امر امدادرسانی به حادثه‌دیدگان را خواستار شدند.

۹ 

بازدید رئیس جمهور  از مناطق سیل زده گلستان

۹۸/۰۱/۰۷

رئیس جمهور پس از بازدید از مناطق سیل زده استان گلستان که به همراهی جمعی از معاونان رئیس جمهور و وزرا انجام شد، گفت: در جریان بازدید از مناطق سیل زده استان، از روستای چن سبلی در شهرستان آق قلا دیدن کردم. مردم صبور و مقاوم این منطقه در روزهای اخیر برای رفع مشکلات ناشی از سیل تلاش کردند و خواسته هایی به حق و بجا از دولت داشتند و ما برای حل این مشکلات همه تلاش خود را بکار می گیریم.

۱۰

بازدید رئیس جمهور از مناطق سیل زده مازندران

۹۸/۰۱/۰۸

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان مازندران، گفت: سیل به ما خسارت زد، برای مردم ما رنج و ناراحتی بوجود آورد و بعضی از عزیزان را از دست ما گرفت اما در عین حال یک اتحاد ، وحدت و انسجام فوق‌العاده‌ای همین حادثه میان ملت ما بوجود آورد و به نظر من چشم دشمنان ما را این محبت ، عظمت و همیاری و اخوت مردم،  کور کرد .آنها فکر کردند اگر ۱۳ آبان و ۲۲ بهمن نشد، حالا در ایام اول فروردین می‌توانند نه موج‌سواری بلکه سیل‌سواری کنند اما نمی‌دانند کسی که سوار سیل شود، پیشانی‌اش به صخره می‌خورد و جان سالم به در نمی‌برد.

۱۱

بازدید رئیس جمهور از مناطق سیل زده خوزستان

۹۸/۰۱/۰۹

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان، با بیان اینکه نمی‌توان مدعی شد که وقوع سیل هیچ خسارتی نخواهد داشت ، گفت: اینکه فکر کنیم سیل هیچ خسارتی نزند، امکان‌پذیر نیست اما می‌توانیم با برنامه‌ریزی و اتخاذ راهکارهای مناسب، خسارت‌ها را به حداقل برسانیم.

۱۲

تقدیر رهبر انقلاب از اقدامات دولت و نیروهای نظامی در حادثه سیل

۹۸/۰۱/۱۳

رهبر انقلاب اسلامی ضمن قدردانی از گزارش های ارائه شده درباره سیل گفتند: خدمات انجام گرفته و هماهنگی میان دستگاهها و حضور مسئولان رده بالا و فرماندهان نظامی در دل حادثه و در مناطق آسیب دیده، از نکات قابل توجه این حادثه بود.

۱۳

بازدید لاریجانی از لرستان

۹۸/۰۱/۱۳

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی برای بازدید از مناطق سیل زده لرستان به این استان سفر کرد.

۱۴

انتصاب تولیت جدید آستان قدس

۹۸/۰۱/۱۵

حضرت آیت الله خامنه‌ای در حکمی حجة‌الاسلام حاج شیخ احمد مروی را به تولیت آستان قدس رضوی منصوب کردند.

۱۵

شایعه بازداشت محمود احمدی نژاد

۹۸/۰۱/۱۶

شایعه دست به دست می شد که محمود احمدی‌نژاد بازداشت شد، از آنجا که بعد از سیل خوزستان و لرستان خبری از بازدیدهای او نبود این گمانه تقویت شده و این خبر، در کانال‌های تلگرامی و شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شد که در نهایت تایید نشد.

۱۶

آمریکا، سپاه پاسداران را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد

۹۸/۰۱/۱۹

کاخ سفید در بیانیه‌ای رسماً برنامه دولت خود برای اضافه کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» خود اعلام کرد.

۱۷

ممنوع بودن اسم بردن از هاشمی رفسنجانی در تلویزیون

۹۸/۰۱/۱۹

در اتفاقی عجیب بخش مربوط به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سخنان رئیس‌جمهور روحانی در مراسم افتتاح خط ۶ متروی تهران در خبر تلویزیون حذف شد.

۱۸

رونمایی از ۱۱۴ دستاورد جدید هسته ای

۹۸/۰۱/۲۰

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در مراسم سیزدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای، از دستاوردهای سانتریفیوژ زونال پیوسته، طراحی و ساخت سیستم کنترلی سامانه سنجش فرایندی، ساخت چشمه فوتون‌های درهم تنیده کوانتومی، ایتریوم ۹۰، اکسیژن ۱۸ و طراحی و  ساخت طیف سنج پیشرفته FTIR، نصب زنجیره ۲۰تایی ماشین سانتریفیوژ پیشرفته IR۶ در سایت نطنز و بهره‌برداری از مرکز ملی فناوری خلاء ایران در فردو رونمایی کرد.

۱۹

لباس سپاه در تن مجلسی ها

۹۸/۰۱/۲۰

در پی قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی از سوی آمریکا، جمعی از نمایندگان با لباس سپاه در جلسه علنی مجلس حضور یافتند.

۲۰

طرح دوفوریتی تقویت جایگاه سپاه در برابر آمریکا

۹۸/۰۱/۲۰

بیش از ۲۰۰ نماینده مجلس شورای اسلامی طرحی دو فوریتی را به امضا رساندند که در آن خواستار اعلام کلیه نیروهای امنیتی و اطلاعاتی فعال آمریکا در غرب آسیا به عنوان تروریست شدند.

۲۱

مسدود شدن حساب کاربری برخی از سرداران سپاه توسط اینستاگرام

۹۸/۰۱/۲۷

یک روز پس از درج نام «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» در فهرست سازمان‌های «تروریستی» از نگاه آمریکا، اینستاگرام در اقدامی خصمانه صفحات برخی از سرداران سپاه از جمله سرلشکر جعفری، سرلشکر سلیمانی و سردار کمالی را از دسترس خارج کرد

۲۲

تصویب کلیات طرح اقدام مقابله به مثل با آمریکا در مجلس

۹۸/۰۱/۲۷

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۲۰۴ رای موافق، ۲ رای مخالف و بدون رای ممتنع از ۲۰۷ نماینده حاضر با کلیات طرح دو فوریتی اقدام متقابل در برابر اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا موافقت کرد

 

اردیبهشت 

ردیف

اتفاق

تاریخ

توضیحات

۱

حضور عمران خان در ایران

۹۸/۰۲/۰۱

عمران خان به ایران برای اولین بار از هنگام رسیدن به مقام نخست وزیری کشور سفر کرد. 

۲

انتصاب سرلشکر سلامی به فرماندهی کل سپاه

۹۸/۰۲/۰۱

فرمانده معظم کل قوا در حکمی سردار حسین سلامی را با اعطای درجه سرلشکری به فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب کردند.

۳

روایت جواد منصوری از مخالفت اکثر سپاهی‌ها درباره دخالت در اقتصاد

۰۲/۰۲/۹۸

جواد منصوری، نخستین فرمانده سپاه درباره حضور سپاهی ها در فعالیت های اقتصادی گفت: بعد از جنگ این خواست دولت از سپاه بود که شما بیایید در دوره ای که جنگ نیست با بهره گیری از نیروهای خود به سازندگی کشور کمک کنید. اتفاقا خیلی از سپاهی ها مخالف بودند و می گفتند اگر ما به سمت بخش اقتصاد برویم ممکن است توان نظامی مان افت کند اما مرحوم هاشمی رفسنجانی بر این مساله اصرار داشت و این مساله اتفاق افتاد.

۴

تصویب جزئیات طرح  اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا

۹۸/۰۲/۰۳

مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی جزییات طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا مواد ۷ تا ۱۴ را بررسی و تصویب کردند.

به موجب این مصوبه؛ کلیه کشورهایی که به هر نحوی از تصمیم ایالات متحده آمریکا مبنی بر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی تبعیت یا حمایت کنند مشمول عمل متقابل می‌گردند.

۵

پاسخ حسن روحانی به پالس‌های ترامپ به ایران
 

۹۸/۰۲/۰۴

 حسن روحانی در جلسه هیات دولت گفت: ما همیشه مرد مذاکره بوده‌ایم، همانطور که مرد جنگ، دفاع و ایستادگی بوده ایم، مرد دیپلماسی و مذاکره هم هستیم. مذاکره در صورت برداشتن همه فشارها، عذرخواهی از کارهای غلط و با احترام متقابل امکان‌پذیر است

۶

شایعه پناهدگی سردار نصیری به سفارت آمریکا در یکی از کشورهای حاشیه نشین خلیج فارس

۹۸/۰۲/۰۴

وبگاه واشنگتن فری‌بیکن(Washington Free Beacon) نزدیک به نئو محافظه کاران آمریکایی نیز در گزارشی مدعی شده بود که یک فرمانده عالی سپاه به سفارت خانه آمریکا در یکی از کشورهای حاشیه‌ خلیج فارس رفته و درخواست پناهندگی کرده است. شایعه ای که تایید نشد.

۷

تکذیب مقدار و سهمیه بندی شدن بنزین

۹۸/۰۲/۱۲

دبیر ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور در اطلاعیه ای شایعات مبنی بر افزایش قیمت و سهمیه بندی بنزین را تکذیب کرد.

۸

تکذیب ادعاهای عجیب شهرزاد میرقلی‌خان در مورد سرافراز توسط سپاه

۹۸/۰۲/۱۷

یک مقام آگاه در سازمان اطلاعات سپاه با اشاره به سوابق شخصی و خانوادگی سرافراز، وی را از خانواده شهدا و دارای سلامت اخلاقی دانست و  نوشت «هیچگونه پرونده‌ای در سازمان اطلاعات سپاه در زمینه ارتباطات نامتعارف بین سرافراز و شهرزاد میرقلی‌خان مطرح نبوده و طرح ادعاهایی از این دست صحت ندارد»

۹

نامه رییس جمهور به سفرای کشورهای عضو برجام

 

۹۸/۰۲/۱۸

 نامه روحانی توسط عباس عراقچی به سفرای کشورهای عضو برجام شامل آلمان، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه تسلیم شد.

در این نامه تصمیم شورای عالی امنیت ملی کشورمان مبنی بر «توقف اجرای برخی تعهدات جمهوری اسلامی ایران ذیل برجام» به اطلاع سران کشورهای مزبور رسید.

۱۰

اولین گام کاهش تعهدات برجامی ایران

۹۸/۰۲/۱۸

حسن روحانی، رئیس جمهور، با بیان آنکه ما آماده مذاکره هستیم، با دادن مهلت ۶۰ روزه به اعضای برجام، گفت: در بند ۲۶ و ۳۶ برجام به ما اجازه داده اگر طرف مقابل نقض کرد ما کمیسیون مشترک گذاشته و مهلت دهیم. امروز ما به سران ۵ کشور اعلام کردیم که از دو اقدامی که تا کنون انجام میدادیم صرفه نظر خواهیم کردیعنی هر وقت مواد غنی شده ما به ۳۵۰ گرم رسید میفروختیم و کیک زرد میگرفتیم و فروش دوم اب زرد بود که وقتی از ۱۳۰ تن میرسید میفروختیم که حال متوفقشان کردیم.

۱۱

گرفتن حکم سرداران فدوی و نقدی از رهبر انقلاب

۹۸/۰۲/۲۶

حضرت آیت الله خامنه ای فرمانده معظم کل قوا در احکام جداگانه‌ای سردار دریادار پاسدار علی فدوی را به عنوان جانشین فرمانده کل سپاه و سردار سرتیپ بسیجی محمدرضا نقدی را به سمت معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب کردند.

 

خرداد

ردیف

اتفاق

تاریخ

توضیحات

۱

ریاست لاریجانی بر مجلس

۹۸/۰۳/۰۵

علی لاریجانی برای دوازدهمین سال پیاپی با رای اعتماد نمایندگان رئیس مجلس شد.

۲

حدف علی مطهری از هئیت رئیسه مجلس

۹۸/۰۳/۰۵

با رای نمایندگان مجلس مسعود پزشکیان و عبدالرضا مصری به عنوان نواب اول و دوم مجلس انتخاب شده و علی مطهری که پیش از آن نائب دوم بود، حذف شد.

۳

فرمانده کل ارتش به سمت فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا و امیر صباحی فرد به سمت فرماندهی نیروی پدافند هوایی ارتش منصوب شدند

۹۸/۰۳/۰۷

حضرت آیت الله خامنه‌ای با صدور احکامی جداگانه امیر سرلشکر سیّد عبدالرّحیم موسوی را با حفظ سمت به عنوان فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) و امیر سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد را به سمت فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش منصوب کردند.

 

۴

انتصاب علی ربیعی به سمت سخنگوی دولت

۹۸/۰۳/۰۹

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری در حکمی علی ربیعی را به عنوان "دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور و سخنگوی دولت" منصوب کرد.

 

۵

واکنش رهبر انقلاب به شعار «نه سازش، نه تسلیم، نبرد با آمریکا»

۹۸/۰۳/۱۴

در مراسم سالگرد سالگرد رحلت امام خمینی و زمانیکه رهبر انقلاب درحال تبیین مفهوم«مقاومت» بودند برخی حاضران در مراسم شعار«نه سازش، نه تسلیم، نبرد با آمریکا» را سردادند که با واکنش مقام رهبری همراه شد.

ایشان فرمودند: ما فعلا بحث نبرد را نمی کنیم بحث مقاومت است، "مقاومت" یک امر ممکن است. درست نقطه مقابل کسانی که می گویند فایده ندارد. طرف گردن کلفت و قوی است. چطور می خواهید مقاومت کنید. خطای بزرگ همین است که کسی تصور کند در برابر گردن کلفت های عالم نمی شود ایستاد.

 

۶

سخنان مهم رهبر انقلاب در نماز عید فطر و رد طرح خائنانه معامله قرن

۹۸/۰۳/۱۵

رهبر انقلاب در نماز عید فطر، با اشاره به موضوع فلسطین و نقشه خائنانه آمریکا با عنوان «معامله قرن»، آن را از مسائل درجه یک دنیای اسلام برشمردند و خاطرنشان کردند: خیانت برخی کشورهای اسلامی همچون بحرین و عربستان زمینه‌ساز چنین نقشه خباثت‌آمیزی شده است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به میزبانی بحرین برای اجلاس اقتصادی، طرح موسوم به معامله قرن افزودند: این اجلاس متعلق به آمریکایی‌ها است اما حکام بحرین با ضعف و ناتوانی و روحیه ضد مردمی و ضد اسلامی خود میزبان و زمینه‌ساز این اجلاس شده‌اند و حکام بحرین و سعودی باید بدانند در چه باتلاقی گام نهاده‌اند.

۷

واکنش وزیر دفاع به ادعای آمریکا برای مذاکره بدون پیش شرط با ایران

۹۸/۰۳/۱۸

وزیر دفاع  به ادعای آمادگی ‌آمریکایی‌ها برای مذاکره مستقیم با جمهوری اسلامی ایران بدون پیش‌شرط واکنش نشان داد و گفت: این نوع اظهارات مقامات کاخ سفید ‌دروغین، عوام‌فریبانه  و بسیار حیله گرانه است چرا که تاکنون نیز دهها شرط و پیش شرط را یک جانبه و غیر قانونی  بر علیه کشورمان به مرحله اجرا گذاشته  و  هر آنچه که در حوزه جنگ اقتصادی ، افزایش تحریم‌ها و تشدید فشارها ی سیاسی متصور بوده انجام داده‌اند و از هیچ تلاشی  برای دشمنی و کینه توزی و ضربه زدن به جمهوری اسلامی فروگذار نکرده اند.

 

۸

حضور آبه شینزو در ایران

۹۸/۰۳/۲۳

آبه شینزو، نخست وزیر ژاپن، که به ایران سفر کرده بود در دیدار با مقام معظم رهبری، پاکت نامه ای را از طرف رئیس جمهور آمریکا به همراه داشت که رهبری آن نامه را نپذیرفت. 

۹

واکنش سرلشکر باقری به انفجار نفتکش‌ها در دریای عمان

۹۸/۰۳/۲۷

رئیس ستادکل نیروهای مسلح با حادثه انفجار چند نفتکش در دریای عمان و اتهام زنی به ایران گفت: آمریکا و اذنابش فرافکنی هایی مرتبط با حوادث اخیر در خلیج فارس (انفجار در بندر الفجیره امارات و انفجار دو کشتی نفتکش در دریای عمان) را مبنای اتهام به ایران قرار داده است که آنها با این واقعیت آشنا بشوند که جمهوری اسلامی ایران چنانچه اراده‌ای مبنی بر جلوگیری از صدور نفت از خلیج فارس را داشته باشد، به دلیل قدرتمندی کشور و نیروهای مسلح آن اراده را به طور کامل محقق و به طور علنی و آشکار اعلام خواهد کرد و همچون آمریکایی تروریست، فریبکار و ناامن کننده جهان و اذناب منطقه‌ای و بین المللی آن فریب کاری و پنهان کاری نخواهد کرد.

۱۰

ضربه وزارت اطلاعات به شبکه جاسوسی آمریکا

۹۸/۰۳/۲۸

مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات از وارد کردن نخستین ضربه جهانی به شبکه جاسوسی آمریکا در بستر سایبری با محوریت وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی خبر داد و گفت: اطلاعات و جزئیات تکمیلی جدیدترین ضربه وارد شده به این شبکه جاسوسی در آینده‌ای نزدیک ارائه می‌شود.

۱۱

سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا

۹۸/۰۳/۳۰

پهپاد جاسوسی «گلوبال‌هاوک» آمریکا، بامداد روزهای آخر خرداد در سواحل هرمزگان، توسط پدافند نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سرنگون شد.

۱۲

نامه چند اصلاح طلب به دبیرکل سازمان ملل

۹۸/۰۳/۳۱

بهزاد نبوی، محسن آرمین، محسن امین‌زاده، سیدمصطفی تاجزاده، سعید حجاریان و  چند چهره شاخص اصلاح طلب در نامه‌ای به گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به حرکت آمریکا در مسیر شعله‌ور ساختن جنگی جدید در خاورمیانه خواستار واکنش دبیرکل و اعضای شورای امنیت شدند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.