نیواطلس گزارش داد، آمریکا در جریان جنگ ویتنام طی دهه های ۶۰ و ۷۰ میلادی هزاران بمب را بر سر مردم مظلوم ویتنام فرو ریخت که بسیاری از آنها هنوز شناسایی و خنثی نشده اند و به صورت عمل نکرده باقی مانده و حیات و آینده این کشور را تهدید می کنند.

دانشمندان برای حل این مشکل یک ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی ساخته اند که تنها با استفاده از تصاویر ماهواره ای می تواند محل بمب های خنثی نشده را با دقت بالا شناسایی کند.

این ابزار در دانشگاه اوهایو ابداع شده و برای اولین بار توانست با استفاده از تصاویر یک ماهواره، بمب هایی قدیمی را در منطقه ای به وسعت ۱۰۰ کیلومتر مربع شناسایی کند. این منطقه توسط ارتش آمریکا در سال ۱۹۷۳ به طرز وحشیانه ای با بمب های متعدد شخم زده شده بود.

این ابزار می تواند تفاوت ظاهری بخش هایی از زمین که وضعیت آن بعد از بمباران تغییر کرده را با بخش های دیگری که هرگز بمباران نشده و حالت طبیعی دارد، درک کند و بر اساس همین تفاوت تشخیص دهد که در چه بخش هایی از زمین بمب های عمل نکرده و خنثی نشده باقی مانده است.

این ابزار قادر به شناسایی بمب های مختلف بوده و دقت آن فعلا برابر با ۸۹ درصد است. انتظار می رود دقت ابزار یادشده در آینده به ۹۶ درصد افزایش یابد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.