براساس این گزارش، دادگاه عالی میانمار امروز "نای میو لین" سردبیر رادیی "صدای میانمار"  مستقر در منطقه "ماندالای" را برای مصاحبه ۳ روز گذشته اش با رهبران مسلمان این کشور در ایالت "راخینه" به حبس ابد محکوم کرد.

دولت میانمار هفته گذشته این گروه موسوم به "ارتش آراکان" را در زمره گروه های تروریستی کشور جای داده بود چرا که آنها مدت ها است که با ارتش میانمار در غرب این کشور در جنگند تا شاید بتوانند از زیر بار فشارهای سیاسی و ایدئولوژیک دولت مرکزی رهایی یابند.

جنگ های قومی که فقط از ابتدای سال میلادی جدید (۲۱ دی ماه ۱۳۹۸) تا کنون صدها کشته و زخمی و بیش از ۱۵۰ هزار نفر بی خانمان برجای گذاشته است.

"زرنی مان" همسر این روزنامه نگار که خود نیز خبرنگار نشریه "ایراوادی" است از مصادره اموال شخصی همسرش از جمله لب تاب توسط دستگاه قضایی خبر داد و نوشت که آزادی مطبوعات و رسانه ها در این کشور برخلاف تصریح قانون اساسی میانمار همواره از سوی خود دولت نقض می شود به ویژه از زمانی که دولت مرکزی اقدامات غیرانسانی و تبعیض آمیزی را علیه مسلمانان کشور روا می دارد.

جنایت دولت میانمار علیه مسلمانان این کشور که تا ۱۰ درصد جمعیت آن را تشکیل می دهند به قدری شنیع و غیرانسانی است که دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه، ارگان قضایی سازمان ملل متحد بهمن ماه سال گذشته با صدور دستوری از دولت میانمار خواست برای جلوگیری از نسل کشی مسلمانان روهینگیا تمامی اقدامات لازم را انجام دهد.

وزارت دادگستری کشور آفریقایی گامبیا صدور این دستور را در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرده بود چرا که این وزارتخانه در نوامبر  ۲۰۱۹ (آبان ۱۳۹۸) شکایتی را علیه دولت میانمار به دیوان بین‌المللی دادگستری تسلیم کرد و دولت میانمار را به ارتکاب قتل عام مسلمانان روهینگیا متهم کرده بود.

دیوان دادگستری بین‌المللی اعلام کرد که بر اساس شواهد و مدارک ارائه شده، صلاحیت رسیدگی به شکایت گامبیا علیه دولت میانمار درباره نسل‌کشی مسلمانان در روهینگیا را دارد.

بر اساس دستور قضایی این دیوان، میانمار موظف است بر تمامی فعالیت‌های نیروهای نظامی خود یا هر گروه و سازمانی که بطور مستقیم یا غیرمستقیم زیر نظر دولت هستند، نظارت دقیق داشته باشد.

اما آنگ‌سان سوچی، رهبر میانمار که پیشتر برنده جایزه صلح نوبل نیز شده بود، اتهام نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا را انکار کرده و دیوان بین‌المللی دادگستری را دارای صلاحیت برای بررسی این موضوع ندانست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.