در روزهای گذشته منطقه و کشور عراق شاهد تحرکات نظامی گسترده آمریکا می باشد و این در حالی است که جهان و منطقه درگیر مقابله با ویروس کشنده کرونا است.

تحرکات نظامی آمریکا به حدی گسترده است که اکثر کارشناسان و رسانه های جهان از اقدام نظامی گسترده قریب الوقوع این کشور در عراق خبر می دهند.

اقدام احتمالی دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در عراق و منطقه خاورمیانه درحالی صورت می گیرد که آمریکا و جهان درگیرمقابله با بیماری کرونا هستند و اقتصاد آمریکا و به تبع آن اقتصاد جهان وارد رکود گسترده ای شده است.

برای حمله نظامی ترامپ به عراق و ایجاد درگیری نظامی جدید در منطقه خاور میانه در این مقطع کنونی می توان اهدافی را متصور بود که کاخ سفید به دنبال آن است:

*اشغالگران آمریکایی در راستای سیاست فشار حداکثری بر ایران قصد دارند با هدف قرار دادن گروه های عراقی نزدیک به ایران از جمله سازمان بدر به رهبری هادی العامری، عصائب اهل الحق به رهبری قیس الخزعلی و جنبش النجباء به رهبری اکرم الکعبی و نیز کتائب حزب الله عراق به زعم خود از میزان نفوذ ایران در عراق بکاهند و همکاری های اقتصادی و سیاسی و فرهنگی ایران با این کشور را که نقش مهمی در کاهش اثرات تحریم های آمریکا علیه تهران داشته اند را تحت تاثیر قرار دهند.

*در پی شیوع ویروس کرونا و رکود اقتصاد جهانی قیمت نفت خام به کمتر از ۳۰ دلار در هر بشکه سقوط کرده است امری که موجب خسارات سنگینی به شرکت های آمریکایی تولید کننده نفت شیل زده است و ادامه فعالیت آنها برای تولید نفت شیل را با مخاطره جدی مواجه کرده است. از همین رو ایجاد یک درگیری نظامی در منطقه خاورمیانه می تواند موجب افزایش قیمت جهانی نفت شود و از ورشکستگی غول های نفتی این کشور ممانعت کند.

*همچنین ایجاد یک درگیری نظامی در منطقه می تواند با افزایش قیمت نفت وهمچنین تهدید امنیت انرژی کشور چین که اقتصادش شدیدا وابسته به نفت منطقه است موجبات مهار چین را برای آمریکا ایجاد کند و همچنین زمینه را برای گرفتن امتیازات تجاری بیشتر از این کشور و دیگر اقتصادهای بزرگ جهان مثل اروپا که اقتصادشان به نفت خاورمیانه است را فراهم کند.

*گسترش درگیری ها به تاسیسات نفتی عربستان می تواند موجبات کاهش تولید نفت توسط ریاض و از دست دادن بخشی از سهم بازار انرژی جهان توسط این کشور شود امری که نتیجتا توسط نفت آمریکا جایگزین خواهد شد.

* شیوع بیماری کرونا در آمریکا و جهان موجب شده است تا بسیاری از مردم آمریکا شغل های خود را از دست دهند و نرخ بیکاری در این کشور افزایش یابد. هر گونه ماجراجویی نظامی آمریکا در منطقه می تواند موجب رونق بخشیدن به صنایع نظامی این کشور شود و تا حدودی نرخ رشد بیکاری در آمریکا را مهار کند.

*نهایتا تمامی این اهداف می تواند موجبات نجات احتمالی دونالد ترامپ در انتخابات پیشروی آمریکا را فراهم کند. بسیاری از نظر سنجی ها حکایت از آن دارند که لاپوشانی ترامپ درباره شیوع ویروس کرونا و اقدام دیرهنگام وی برای مقابله با این بیماری و تبعات اقتصادی آن برای مردم آمریکا پیروزی وی در انتخابات آتی را در هاله ای از ابهام قرار داده و موجب شده است تا رقیب دموکرات وی دست پیش را داشته باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.