«تد کروز»، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی و متحد «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، از تمدید معافیت‌های تحریمی همکاری هسته‌ای با  ایران انتقاد کرد.

سخنگوی این سناتور تندروی آمریکایی به پایگاه «المانیتور» گفت: «سناتور کروز کاملاً صریح و علنی نیاز به قطع این معافیت‌های تحریم‌های هسته‌ای را که به ایران اجازه می‌دهد برنامه هسته‌ای خود را ادامه دهد خواستار شده است».

وی افزود: «مقامات دولت ترامپ که برای اعمال این معافیت‌ها فشار می‌آورند، متعهد به حفظ توافق هسته‌ای فاجعه‌بار ایران-اوباما هستند که مغایر با خواسته‌های رئیس‌جمهور ترامپ است».

با این حال «مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است این معافیت‌ها را در راستای «محدودسازی برنامه هسته‌ای رژیم» عنوان کرده است.

اورتاگوس در این باره گفت: «برای توقف فعالیت‌های گسترش‌دهنده بی‌ثباتی از سوی ایران، به استفاده از طیف کاملی از ابزارهای دیپلماتیک و اقتصادی ادامه می‌دهیم».

این معافیت‌ها به شرکت‌های اروپایی، روس و چینی اجازه می‌دهند اورانیوم غنی‌شده را برای مصرف در رآکتور تحقیقاتی تهران، تأسیسات آب سنگین اراک و نیروگاه اتمی بوشهر، به ایران تحویل دهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.