«حامد الموسری» قانونگذار عراقی درباره «عدنان الزرفی» مأمور تشکیل کابینه در عراق،‌ دولت وی را «غیرقانونی» گفت که او برای نخست‌وزیر شدن به «خارج» تکیه کرده است و در عراق حامی چندانی ندارد.

به گزارش وبگاه خبری شبکه «السومریه»، این نماینده عراقی با اشاره به احزاب شیعه، سنی و کرد در پارلمان عراق گفت: «در شرایطی که اکثریت شیعه،‌ کُرد و اهل تسنن قانع نشدند، الزرفی برای تائید دولت غیرقانونی خود به خارج و چند نماینده که به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسند تکیه کرده است».

حامد الموسوی خطاب به مأمور تشکیل کابینه در عراق گفت که وی در پارلمان از حمایت کسی برخوردار نخواهد شد و همچنین کابینه او هم تائید نخواهد شد.

در همین ارتباط، عدنان الزرفی، دیروز (جمعه)، اعلام کرد که روز شنبه (امروز) برنامه دولت خود را ارائه خواهد داد و از رئیس پارلمان خواهد خواست تا جلسه رای اعتماد را برگزار کند.

گروه‌های شیعی عراق تاکنون بر سر نام نامزد نخست‌وزیری عراق به تفاهم نرسیدند از همین رو «برهم صالح» رئیس جمهور عراق  ۲۷ اسفند عدنان الزرفی را مامور تشکیل دولت انتقالی کرد. پیش از الزرفی «محمد توفیق علاوی» برای تشکیل کابینه مامور شده بود که به دلیل مخالفت برخی جریان‌ها با اسامی نامزدهای تصدی وزارتخانه‌ها در کابینه پیشنهادی او، در این امر ناکام ماند.

الزرفی از اعضای «فراکسیون النصر» به رهبری «حیدر العبادی» (نخست وزیر سابق) در پارلمان عراق است، اما معرفی او موجی از مخالفت شدید در میان گروه‌های پارلمانی به راه انداخته است.

او از زمان مکلف شدن  طبق قانون ۳۰ روز مهلت دارد کابینه پیشنهادی خود را به پارلمان معرفی کند که با وجود مخالفت گروه‌های اصلی شیعی که اکثریت را در پارلمان تشکیل می‌دهند موفقیت الزرفی بعید به نظر می‌رسد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.