انجمن روزنامه‌نگاران تهران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: حضور کرونا در جامعه و خطری که از سوی این ویروس سلامت جامعه را تهدید می‌کند، موجب شده‌است تمام دولت‌ها و جوامع درگیر، سیاست‌هایی را برای کاهش این خطر اتخاذ کنند. سیاست‌هایی که بنیان آن بر قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی است. رسانه‌ها از جمله مطبوعات و روزنامه‌نگاران نیز از مدافعان این سیاست‌ها بوده و از این رو متعهد به حمایت از اجرای آن‌ها هستند. با این حال همانطور که می‌دانیم محدودیت‌های اعمال شده نباید شامل حال فعالیت‌هایی شود که جزء نیازهای با اولویت بالای جامعه محسوب می‌شوند، از این نظر اطلاع‌رسانی و آزادی بیان در کنار غذا، بهداشت، آب، برق و غیره جزء ضروریات اولیه زندگی امروز محسوب می‌شود و نمی‌توان آنها را از سبد اقلام ضروری حذف کرد.

البته شاید گفته شود صدا و سیما و فضای مجازی شیوه‌های مناسب برای تأمین این نیاز هستند. اگر از صدا و سیما بگذریم که فاقد اعتبار کافی برای ایفای این نقش است؛ لازم است تاکید کنیم فضای مجازی نیز نتوانسته است جایگزین کامل و مسئولیت‌پذیری برای مطبوعات کاغذی شود. هرچند مطبوعات نیز مشکلات ساختاری خود را دارند، معتقدیم نقش مطبوعات اگر چه به دلیل سیاست‌های ضدآزادی‌های رسمی در دو دهه گذشته تضعیف شده‌است، همچنان این نقش جایگزینی ندارد. از این رو تاکید می‌کنیم فارغ از ایرادات قانونی وارده نسبت به تعمیم محدودیت فعالیت‌های صنفی به مطبوعات؛ از حیث دفاع از آزادی بیان و اطلاع‌رسانی نه‌تنها باید مطبوعات را از شمول این محدودیت‌ها خارج کرد، بلکه باید کوشید که شرایط را برای انتشار و دسترسی عموم به آنها نیز فراهم کرد.    

در این بیانیه آمده است: متاسفانه از آنجا که مدیریت رسمی کشور با مقوله اطلاع‌رسانی آزاد چندان میانه‌ای ندارد، همچنان متوجه آثار و تبعات منفی فقدان این اطلاع‌رسانی نیست و توجه ندارد یکی از علل ناکارآمدی بسیاری از سیاست‌های آن فقدان حضور چنین فرآیندی در جامعه است. باتوجه به این نکات درخواست موکد می‌شود که پس از پایان روز بیستم فروردین، مطبوعات کاغذی نه تنها از شمول این محدودیت خارج شوند، بلکه امکانات لازم برای تولید و چاپ و انتشار آنها و نیز دسترسی روزنامه‌نگاران به منابع لازم برای تهیه خبر و گزارش نیز فراهم شود تا از این طریق کمک موثری به مقابله با این ویروس شود.

درحالی که برخی از مصوبۀ اخیر ستاد ملی مقابله با بحران کرونا مبنی بر توقف موقت چاپ کاغذی روزنامه‌ها حمایت کرده‌اند، گروهی دیگر این موضوع را مصداقی از نقض جریان آزاد اطلاعات دانسته و آن را محکوم کرده‌اند. در روزهای اخیر و پس از افزایش نگرانی‌ها از باب شیوع ویروس کرونا در کشور، کمیته اطلاع رسانی و مدیریت جو روانی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنان که در روزهای گذشته دست به اقداماتی به منظور کاهش و قطع زنجیره ابتلا به کرونا داشته است با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد نسخه کاغذی نشریات تا پایان طرح فاصله گذاری اجتماعی چاپ نمی‌شود.

در اطلاعیه این کمیته در مورد انتشار نسخه کاغذی رسانه‌ها آمده است: با توجه به شیوع کرونا در کشور و توصیه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مبنی بر فاصله گذاری اجتماعی، موضوع انتشار نشریات کاغذی در دستور کمیته اطلاع رسانی و مدیریت جو روانی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا قرار و مورد بررسی همه جانبه قرار گرفت. بر اساس مصوبه کمیته اطلاع رسانی و نظر به اینکه انتشار مطبوعات و نشریات کاغذی مستلزم فعالیت مجموعه‌ای از افراد از خبرنگاران تا صنعت چاپ و توزیع است و این روند بالقوه ممکن است به شیوع بیشتر بیماری بینجامد، لذا در راستای اجرای حداکثری طرح ملی فاصله گذاری اجتماعی مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا، نسخه کاغذی نشریات تا پایان این طرح چاپ نخواهد شد و رسانه‌های مکتوب تمام ظرفیت خود را در فضای برخط و شبکه‌های اجتماعی برای تقویت جریان اطلاع رسانی و کارکرد آموزشی مقابله با کرونا همانند هفته های اخیر بکار خواهند گرفت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.