دکتر نیره خادم مدیر گروه زنان و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه شیر مادر بزرگترین موهبت خداوند است که نباید نوزاد از آن محروم شود، گفت: در دورانی که مادر مبتلا به ویروس کرونا شده است باید تا زمان بهبودی شیر خود را با رعایت نکات بهداشتی دوشیده و سپس با استفاده از شیشه شیر به نوزاد داده شود.

او با بیان اینکه انتقال ویروس کرونا از طریق مادر به جنین هنوز به اثبات نرسیده است، به تولد نوزاد ۹۰۰ گرمی مبتلا به این ویروس در مشهد اشاره کرد و ادامه داد: این نوزاد با توجه به مبتلا بودن مادر به ویروس کرونا، بلافاصله تحت آزمایش قرار گرفت، اما زمان و علت ابتلا این نوزاد هنوز مشخص نیست و باید در این زمینه بررسی‌های بیشتری انجام داد تا با اطمینان خاطر بیشتری سخن گفت.

مدیر گروه زنان و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تولد نوزاد ۹۰۰ گرمی کرونایی در بیمارستان امام رضا (ع) در هفته سی‌ام بوده و این اتفاق ۱۰ هفته زودتر از پایان دوره کامل بارداری صورت پذیرفته است، گفت: این نوزاد کرونایی هم اکنون در بخش نوزادان بیمارستان امام رضا (ع) تحت نظر دکتر فرهت بوده و هم‌اکنون از وضعیت مطلوب‌تری به نسبت زمان تولد برخوردار است و این مراقبت‌ها تا زمان اعلام نتیجه نهایی تست‌ها، آزمایش‌ها و نمونه‌های گرفته‌شده ادامه خواهد داشت و امیدواریم با تلاش تیم پزشکی، این نوزاد به‌زودی‌زود به جمع خانواده‌اش اضافه شود.

خادم افزود: ما اگر قطعاً بدانیم ابتلای نوزاد به کرونا از طریق مادر بوده است آزمایش مایع دور جنین از آن مادر گرفته می‌شود، تا تشخیص صحیح را داشته باشیم و بلافاصله نیز اقدامات درمانی مناسب را صورت می‌دهیم.

او با بیان اینکه سهل‌انگاری والدین می‌تواند خدای نکرده به خطایی غیرقابل جبران مبدل شود، تصریح کرد: در ایام نوروز ۹۹ برخی از خانواده‌ها بدون توجه به توصیه‌ها و هشدار‌های پزشکی اقدام به سفر کردند و متأسفانه شاهد کرونایی‌شدن نوزاد سالم تازه متولد شده بودیم.

مدیر گروه زنان و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: والدین باید در تمامی اوقات به‌خصوص این ایام خاص و بحرانی به‌صورت ویژه از بچه‌های خود مراقبت کنند تا مشکلی برای فرزندشان پیش نیاید، زیرا نوزادان از بدن ضعیفی برخوردارند و با کوچکترین مورد امکان ابتلایشان به بیماری وجود دارد.

خادم با تأکید بر اینکه امکان انتقال ویروس از سنین نوزادی تا کودکی به بزرگتر‌ها و بالعکس وجود دارد، افزود: از والدین می‌خواهیم به‌جهت جلوگیری از این اتفاق فرزندان خود در این روز‌های سخت کرونایی به دیدار بزرگترها، به‌خصوص پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها نبرند تا مشکلی برای فرزندان و بزرگان خانواده به‌وجود نیاید و بهتر است که انجام این کار به پس از زمان ریشه‌کنی کرونا موکول شود.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.