به گزارش گاردین، در این بیانیه تاکید شده که رفع تحریم‌ها در بحبوحه بحران کرونا، به صورت بالقوه می‌تواند جان هزاران تن از ایرانیان را نجات داده و به کاهش شیوع سریع ویروس در مرزهای کشور و سرایت آن به سایر کشورهای همسایه کمک کند.

نویسندگان این بیانیه تاکید کرده اند که نجات جان افراد خارج از مرز کشورهای آمریکا برای امنیت تمام جهان حائز اهمیت است و در این زمینه باید اختلافات سیاسی را کنار گذاشت.

این بیانیه از سوی شخصیت هایی چون «فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی سابق اتحادیه اروپا، «مدلین آلبرایت» و «چاک هیگل» وزرای دفاع اسبق آمریکا، مدیر کل اسبق سازمان بهداشت جهانی، دبیر کل اسبق ناتو و برخی دیپلمات‌های برجسته بین‌المللی امضاء شده است.

بیانیه یادشده در ادامه تصریح کرده است که سیاست فشار حداکثری آمریکا عملکرد دستگاه بهداشتی ایران را در حالی تحت تاثیر قرار داده که این کشور وارد دومین ماه دوم شیوع ویروس کرونا می‌شود.

نویسندگان این بیانیه یادآور شدند که به رغم معافیت‌های ادعایی بشردوستانه آمریکا و قوانین بین الملل، «اما تحریم‌ها کار واردات دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای مورد نیاز برای تولید اقلام پزشکی» را کند، گران و پیچیده کرده است.

در این بیانیه همچنین از آمریکا خواسته شده تا از حق وتوی خود برای مخالفت با درخواست تسهیلات ۵ میلیارد دلاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از صندوق بین المللی پول استفاده نکرده و در عین حال از سازوکار مالی اروپا و ایران که هفته گذشته اولین عملیات مالی خود را تجربه کرد حمایت کند.

نویسندگان نامه یاد شده نسبت به پیامدهای طولانی‌ مدت از بین رفتن اعتبار اروپا و آمریکا در چشم مردم ایران هشدار داده  و تصریح کردند: این مساله در آینده هزینه سیاسی برای تعامل مسوولین ایران با آمریکا یا اروپا را به شدت افزایش خواهد داد.

تاکنون شماری از نهادها، شخصیت‌ها و پویش‌های مردمی در سراسر جهان خواستار رفع تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا در بحبوحه بحران کرونا شده‌اند.

شهردار تهران شنبه گذشته در یادداشتی برای گاردین، از تحریم‌های آمریکا در شرایط شیوع ویروس کرونا و جنگ کشورها با این ویروس به شدت انتقاد و تصریح کرد که تحریم‌های آمریکا روند مبارزه ایران با ویروس کرونا را دچار اختلال کرده است.

«پیروز حناچی» در این یادداشت که روز شنبه منتشر شد، تصریح کرد: اگر رهبران جهانی نتوانند از فرصت برای پذیرش تغییر استفاده کنند، همه ما همچنان در برابر بیماری های واگیردار، فاجعه زیست محیطی، گرم شدن کره زمین، تروریسم، افراط گرایی شدید و سایر تهدیدهای مشترک بسیار آسیب پذیر خواهیم بود

بر اساس آخرین آمار منتشر شده تاکنون ۶۰۵۰۰ نفر در ایران به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۳۶ نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، جان باختگان کرونا در کشور به ۳۷۳۹ نفر رسید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.