جمال عرف معاون سیاسی وزیر و رییس ستاد انتخابات کشور، در توضیح فرایند صدور اعتبارنامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ضمن اعلام این نکته که موضوع فرایند و چگونگی صدور اعتبارنامه های نمایندگان منتخب مجلس شورای اسلامی به صورت مشخص به مواد۷۳، ۷۴ و ۸۹ تا ۹۲ قانون انتخابات مجلس مصوب ۷ آذر ۱۳۷۸ با اصلاحات بعدی مربوط می شود، اظهار کرد: طبق مواد قانونی مرتبط، شورای نگهبان پس از تایید صحت انتخابات، مراتب را به ستاد انتخابات کشور اعلام کرده و ستاد انتخابات، موضوع را به فرماندار مرکز حوزه انتخابیه اعلام می کند.

 وی افزود: فرماندار نیز موظف است بلافاصله از اعضای هیأت اجرایی و هیأت نظارت حوزه انتخابیه دعوت کند تا پایان انتخابات را صورتجلسه کنند. در این مرحله، طبق ماده ۸۹ قانون، اعتبارنامه های منتخبان جدید با امضای هیأت های نظارت و اجرایی در ۵ نسخه صادر می شود که یک نسخه از آن ها تحویل فرد منتخب یا نماینده رسمی وی، یک نسخه تحویل بایگانی فرمانداری و ۳ نسخه نیز تحویل ستاد انتخابات کشور می شود.

 عرف افزود: ستاد انتخابات یک نسخه از اعتبارنامه را تحویل شورای نگهبان و یک نسخه را تحویل مجلس شورای اسلامی می دهد. نسخه دیگر نیز در ستاد انتخابات بایگانی می شود.

وی  در تشریح ادامه این فرایند به ماده ۹۰ قانون انتخابات استناد کرد و اظهار داشت: طبق این ماده، پس از آن که اعتبارنامه‌های دو سوم مجموع نمایندگان مجلس شورای اسلامی واصل شد، اداره‌کل قوانین مجلس شورای اسلامی مراتب را به‌منظور فراهم‌نمودن مقدمات افتتاح مجلس شورای اسلامی به استحضار وزیرکشور می‌رساند. در این مرحله، طبق ماده ۹۱، وزیرکشور پس از فراهم‌ کردن مقدمات افتتاح مجلس از نمایندگان منتخب دعوت می‌ کند تا در تهران حضور یابند. نمایندگان منتخب موظف هستند ظرف پنج روز از تاریخ دعوت وزیرکشور، خود را به اداره‌کل قوانین مجلس شورای اسلامی معرفی نمایند.

رییس ستاد انتخابات کشور مرحله پایانی این فرایند را ماده ۹۲ قانون انتخابات دانست و افزود: طبق این ماده، وزیر کشور در جلسه افتتاحیه دوره جدید مجلس شورای اسلامی، گزارش انتخابات را به مجلس شورای اسلامی تقدیم می کند. بر اساس این ماده، وظیفه وزارت کشور در خصوص اعتبارنامه ها در همین مرحله به پایان می رسد و مجلس شورای اسلامی پس از تشکیل مجلس فرایند بررسی اعتبارنامه ها را آغاز می کند.

 عرف در پایان گفت: کلیه اعتبارنامه ها حسب فرایند فوق از سوی فرمانداری های مراکز حوزه های انتخابیه صادر شده و روال قانونی و اداری فرایند فوق از سوی وزارت کشور و ستاد انتخابات کشور در حال اجراست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.