غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری آنلاین امروز  گفت:  نشست های سخنگویی در سال گذشته به صورت مرتب و منظم برگزار شد و امسال سعی می کنیم این رویه را ادامه دهیم. در مجموع در سال گذشته ۲۲ نشست سخنگویی برگزار شد و به ۴۹۵ سوال از ناحیه اصحاب رسانه پاسخ داده شد، این عملکرد در مقایسه با دوره گذشته که به طور میانگین در هر سال ۱۵ نشست و ۳۷۰ سوال پاسخ داده شد، رشدی بالغ بر ۵۰ درصد هم به لحاظ جلسات برگزار شده و هم تعداد سوالات پاسخ داده شده داشته است.

او افزود: در  سال ۱۳۹۸ که هدف نظام و راهبرد تعیین شده از سوی رهبری رونق تولید بود، خوشبختانه اعلام کردیم که نتیجه تلاش های همکاران ما در  جلوگیری از تعطیلی بیش از ۹۹۰ واحد تولیدی و پیشگیری از بیکار شدن کارگران این واحدها بخشی از ایفای نقش قوه قضاییه در تحقق رونق تولید بود.

حمایت حقوقی و قضایی از واحدهای تولیدی

وی افزود: در سال ۱۳۹۹ و با هدف تحقق جهش تولید ان‌شالله سعی خواهیم کرد با کمک و حمایت حقوقی و قضایی از واحدهای تولیدی و نیز حمایت های لازم از آن‌ها از جمله تامین امنیت قضایی و اقتصادی برای تولید کنندگان کمک به بهبود فضای کسب و کار با اصلاح ساختارهای فسادزا و رفع دیوان سالاری های ظالمانه و حذف دالان های تاریک و صدور مجوز و امضاهای طلایی و به ویژه با مبارزه همه جانبه و مقتدرانه و قاطع با فساد و قاچاق کالا سهم خودمان را در انجام این ماموریت مهم ایفا کنیم.

وی تصریح کرد: یکسال و یک ماه از آغاز دوره تحول و مدیریت جدید قوه قضاییه و یکسال از توفیق حضور م به عنوان سخنگوی قوه سپری شد، در این مدت تلاش کردیم مردم و مخاطبان ما و همکاران ما تحول را به خوبی احساس کنند و سعی کردیم مراجعین به دستگاه قضا و عامه مردم طعم شیرین عدالت و خدمت را بچشند. اینک به شکرانه توفیقی که در این مسیر خداوند به ما عنایت کرد از خداوند و همه همکاران عزیزمان که با تلاش و مجاهدت شبانه روزی در این مسیر گام برداشتند سپاسگزاری می کنم.

اسماعیلی یادآور شد: در سال گذشته ریاست قوه ۱۷ سفر استانی انجام دادند و اگر شرایط کرونایی در پایان سال رخ نمیداد این سفرها قرار بود به ۲۰ سفر برسد. علاوه بر سفرهای استانی بازدیدهای میدانی فراوانی انجام شد. ایشان از واحدهای قضایی و سازمان‌های تابعه از جمله  ۸ واحد قضایی در تهران و یک واحد قضایی در مشهد و از ۶ زندان در تهران و استان‌های مختلف بازدید داشتند.  این الگوی مدیریتی به سایر بخش‌های  مدیریت قوه قضاییه تسری یافت. تعداد بازدیدهای مدیران قضایی از زیر مجموعه خود در سال ۹۸ در مقایسه با سال ۹۷ رشدی بیست درصدی از ۶۲ درصد داشته است. این یعنی مدیریت فعال و  مردمی توام با نظارت های میدانی بر عملکرد همکاران.

شیوع کرونا از رسیدگی به پرونده‌های مسن در اسفند ماه جلوگیری کرد

اسماعیلی تصریح کرد: از اقدامات خوب دیگر در سال گذشته صدور دستورالعمل رسیدگی به پرونده های مسن بود و  بیش از ۵۰ درصد از پرونده‌های  مسن در دی و بهمن ۹۸ رسیدگی شد اما شیوع کرونا در کشور  مجال استقرار اجرای این دستورالعمل در اسفند ماه از ما گرفت. در سال ۹۹ این دستورالعمل استمرار می یابد. در ۶ ماهه سال ۹۹ بخش عمده‌ای پرونده مسن تعیین تکلیف می‌شود. در سال ۹۸ ازویژگی قوه فعالیت مجدانه شعب ویژه رسیدگی به اخلال در نظام اقتصادی بود. در سال ۹۸ شعب ویژه رسیدگی به اخلال در نظام اقتصادی در تهران رای به محکومیت ۲۶۰ مفسد اقتصادی و  در خراسان رضوی رای به محکومیت ۳۳ مفسد اقتصادی و در فارس ۳۱ نفر و در اصفهان ۳۰ نفر ودر هرمزگان ۱۱ نفر و در گلستان ۳ نفر و در قم ۳ نفر از مفسدان اقتصادی در این محاکم محکومیت یافتند و رای قطعی محکومیت در مورد آن‌ها صادر شد.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: در سال ۹۸، قوه قضاییه توانست  ۱۵۰۰ میلیارد از اموال تعاونی افضل توس را به بانک مرکزی انتقال دهد. همچنین ۱۴۵۰ میلیارد تومان از اموال تعاونی وحدت به بانک مرکزی منتقل شد. از اموال تعاونی فرشتگان ۳۰۰ میلیارد تومان توسط قوه قضاییه به بانک مرکزی واگذار شد. از اموال تعاونی ثامن الحجج ۶۰۰ میلیارد تومان به بانک مرکزی واگذار شد و ۴۳۵ میلیارد به مردم و سپرده گذاران پرداخت شد و اموال و دارایی‌های  دیگری نیز از این موسسه شناسایی شده که به مرور فرایند خروج یا انتقال آن‌ها به بانک مرکزی انجام خواهد شد تا تمام یا حداقل بخش عمده‌ای از اعتبارات بانک مرکزی از ناحیه این خط اعتباری تامین شده باشد.

دادرسی در دوره کرونا به این شکل خواهد بود

وی در پاسخ به سوالی با توجه به شیوع کرونا  نحوه دادرسی ها به چه صورت است گفت: دیروز در جلسه شورای عالی قوه قضاییه کلیات دستورالعمل رسیدگی به پرونده های قضایی تا پایان شرایط کرونایی را تصویب کردیم. در تدوین این دستورالعمل تلاش شد سلامت همکاران و مراجعین با رعایت فاصله گذاری فیزیکی، نوبت دهی، فناوری اطلاعات و سامانه های مربوطه به گونه ای رفتار شود که سلامت آنها تامین شود. دادرسی تعطیل بردار نیست.

او افزود: جمع بین سلامت و انجام وظیفه و تدبیر را در این دستورالعمل لحاظ کردیم. این دستورالعمل دقیقا با سیاست ها و برنامه های مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا مطابقت دارد که قوه قضاییه عضو این ستاد است و از مصوبات این ستاد حمایت و انها را عملیاتی می کند.

اسماعیلی توضیح داد: رویکرد مصوبات ستاد ملی و استانی هم با حضور دادستان ها و دادستان کل کشور همین رویکرد است یعنی لحاظ سلامت شهروندان همزمان با توجه به اقتصاد و معیشت آنها/ بایستی چرخ اقتصاد و معیشت مردم بچرخد به گونه ای که سلامت مردم به مخاطره نیفتد، اینها قابل جمع است و سیاست قوه قضاییه نیز به همین شکل است. بین دیدگاه های سران قوا دراین موضوع فاصله ای نیست

آخرین وضعیت پرونده‌ اقلام دارویی

وی درباره پرونده‌های اقلام دارویی  گفت: ما وظیفه خود می دانیم راهبردهای کلان نظام را عملیاتی کنیم و در سال ۹۹ نیز ایفای وظیفه می کنیم و خوشبختانه در اولین جلسه شورای عالی قضائی، این موضوع در دستور کار قرار گرفت و نقش قوه قضائیه در جهش تولید مشخص شد و ستاد اقتصادی مقاومتی قوه قضائیه با همکان ترکیب ماموریت یافت در جهت تحقق  شعار امسال و مقابله با قاچاق و اصلاح ساختارها و سایر ماموریت ها اقدام کند.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: اغلب پرونده ها در دادسراها رسیدگی و در برخی استان ها در دادگاه نیز رای صادر شده اما در تهران هنوز در دادگاه رای صادر نشده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره مسئولیت نهادهای بین المللی حقوق بشری در مقابل رفتارهای آمریکا که سلامت مردم را به خطر انداخته است گفت: اقدامات آمریکا با هیچ یک از موازین حقوقی و بین المللی سازگاری ندارد. امروز همه قبول دارند که حق حیات در زمره حقوق اولیه جامعه بشری و حق سلامت در زمره حقوق عامه است و این حقوق تبعیض بردار نیست و ملیت و نژاد و قومیت نمی شناسد. اقدامات اخیر آمریکا در حوزه های مختلف از جمله تحریم دارو و اقلام پزشکی به ویژه در روزهای اخیر و سرقت‌های دریایی و هوایی جنایت علیه بشریت و مصداق بارز تبعیض در بین آحاد جامعه بشری است. گرچه با همه این جنایات، آمریکا نتوانسته این بیماری را در کشور خود نیز مهار کند و حافظه تاریخ این جنایت را فراموش نمی کند و نهادهای بین المللی باید استقلال خود را اثبات کنند و از زیر فشار دولت های زورگو و قلدماب خارج شوند.

سرنوشت پرونده طبری و شهردار شیران

وی درباره آخرین وضعیت پرونده طبری گفت:  قبلا گفتیم که پرونده به دادگاه رفته و تشریفات در دادگاه برگزار می شود و پیش‌بینی ما این است که در اردیبهشت ماه اولین جلسه آن برگزار و جلسات بعدی پشت سر هم برگزار شود.

وی درباره حکم پرونده شهرداران فعلی و سابق شیراز در خصوص قصور در سیل سال گذشته گفت: این پرونده هم  از اقداماتی بود که وعده‌های قوه قضاییه تحقق یافت. در سال گذشته در ایام نوروز سیلاب‌هایی را در استان‌ها داشتیم و اعلام کردیم علل آن بررسی شود. به پرونده مقامات شهردارها در دوره فعلی و گذشته در این ارتباط هم در استان گلستان و فارس و برخی استان‌ها رسیدگی شد. در استان فارس رای صادر و برای شخصیت حقوقی و  شهرداران وقت محکومیت کیفری و پرداخت دیه به درگذشتگان  و جبران خسارت و خسارت دیدگان صادر شد. اما چون قطعی نشده از بیان جزییات معذورم.  قوه قضاییه شعار نداد و در عمل رسیدگی و رای صادر کرد این عزم و اراده قوه قضاییه در دفاع از حقوق مردم را به اثبات می‌رساند.

هم بندی‌های نجفی به کرونا مبتلا شدند؟

غلامحسین اسماعیلی در خصوص آخرین وضعیت اعطای مرخصی به محمدعلی نجفی و برخی زندانیان امنیتی از جمله نرگس محمدی گفت: این ادعا که از افرادی که در زندان و به تعبیری در بند و اندرزگاهی که نجفی حضور دارد، متبلا به کرونا هم هستند صحت ندارد. در رابطه با نجفی باید بگویم چون رأی محکومیت نجفی قطعی صادر نشده است مشمول مرخصی نمی‌شود و بعد از قطعی شدن رأی صادره در مورد ایشان نسبت به مرخصی این فرد تصمیم گرفته می‌شود و اگر رأی قطعی می‌شد چه بسا از مرخصی استفاده می‌کرد.

وی افزود: برخی از زندانیان به دلایلی که ذکر شد نتوانستند از مرخصی استفاده کنند. با این حال بیش از ۵۰ درصد زندانیان امنیتی ما مشمول مرخصی شدند. البته تصمیات ما فردی نبود که بخواهیم به فردی مرخصی بدهیم بلکه معیار و شاخص گذاشتیم.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص دستگیری هومن پروین معروف به سلطان سوخت گفت: این پرونده از پرونده‌های مهم است که رسیدگی شد و فرد میلیاردی به جزای نقدی محکوم شد و در اسفند بیش از سی میلیارد از جزای نقدی این محکوم صادر شد. به لحاظ اهمیت موضوع قاچاق به خصوص قاچاق سوخت دستورات لازم صادر شد. اینکه گفته می‌شود فرد دیگری به جای این فرد زندان خوابی می‌کند صحت ندارد.

انتقاد  از اظهارات پلیس درباره افزایش سرقت‌ها پس از آزادی زندانیان

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره انتقادات وارده به دستگاه قضایی در اعطای مرخصی به زندانیان در پی شیوع کرونا در کشور  و  نیز ناآرامی های اخیر  در برخی از زندان ها،  گفت: در این ایام آن‌هایی که این اقدام واقعا مدبرانه قوه قضاییه را تحسین کردند به مراتب بیش از اندک مواردی بود که نسبت به این اقدام قوه قضاییه  انتقاد کردند. این اقدام یک الگو در جهان شد. به گونه ای که یک مطالبه در بخش های مختلف و کشورهای مختلف شده است که چرا در این شرایط کرونایی به فکر سلامت زندانیان نیستند؟ چرا به زندانیان مرخصی نمی‌دهید مثل ایران؟ چرا این اقدام ایران را از جمله امریکا  که بیشترین زندانی را دارد این کار را نمی کند؟چرا نسبت به زندانیان اتباع بیگانه که ما نسبت به خیلی از اتباع بیگانه مرخصی دادیم اقدام نمی‌کنند؟ چرا به زندانیان امنیتی مرخصی نمی‌دهید؟ 

اسماعیلی در پاسخ به سوال  مبنی بر اینکه با آزادی حدود ۱۰ هزار نفر و مرخصی ۱۰۰ هزار نفر، رئیس پلیس تهران گفته که سرقت‌ها با این آزادی‌ها و مرخصی‌ها بیشتر شده است گفت: من از زحمات عزیزان‌مان در نیروی انتظامی در بخش‌های مختلف تشکر می‌کنم اما فرمایش این عزیزمان فرمایش صحیح و متین و منطبق بر واقعیات نبود و بیشتر یک تحلیل و برداشت بود نه یک بررسی دقیق.

وی خاطرنشان کرد: ما به بیش از ۵۰ درصد زندانیان امنیتی مرخصی دادیم  و بعضی هم به مرخصی نیامدند. ما ادعا نکردیم صدرصد به مرخصی آمدند.  هم به امنیتی‌ها مرخصی دادیم و خیلی اسامی اعلام شد و هم در عفو به خیلی از امنیتی‌ها عفو دادیم. انتقاداتی مصداقی شد که چرا به فلانی ندادید؟ ما در این موضوع تصمیمات‌مان فردی نبود و به هیچ عنوان در مورد فرد تصمیم نگرفتیم که به این فرد مرخصی و عفو بدهیم یا ندهیم و شاخص  و معیار گذاشتیم. برخی از زندانیان رفتارشان با این معیارها انطابق داشت و از ان استفاده کردیم و برخی از زندانیان منطبق نبود که استفاده نکردیم؛لذا این که انتقاداتی انجام شده نه ما انتقادات را وارد نمی‌دانیم زیرا خوب عمل کردیم و الگوی سازی برای کشورهای مختلف کردیم و هم زندانیان و خانواده زندانیان و هم مجامع و نخبگان با سلایق مختلف از این اقدام قوه قضاییه تقدیر کردند و ما این مسیر را ان‌شاالله ادامه خواهیم داد.

آخرین وضعیت زندان سقز

وی درباره فرار زندانیان سقز گفت: در این ایام یکی دو حادثه در برخی زندان ها از جمله سقز داشتیم که با برنامه ریزی و توطئه از ناحیه تعدادی از زندانیان و سهل انگاری و برنامه ریزی و تبانی برخی از کسانی که در حوزه زندان خدمت می کردند شاهد فرار تعدادی از زندانیان از سقز بودیم.

بلافاصله اعلام کردیم هم باید حتما زندانیان دستگیر شوند و هم با مقصران آن برخورد شود، برای افرادی که قصور کردند پرونده تشکیل دادیم، برخی از آنها بازداشت هستند و با همکاری مراجع امنیتی و انتظامی اکثر قریب به اتفاق زندانیان فراری دستگیر شدند.امروز تعداد انگشت شماری بیرون هستند.

او افزود: عامل اصلی و محرک و طراح این توطئه دستگیر شد و در بین فراری ها کسانی که جرایم خشن انجام دادند به موقع دستگیر شدند، ما هم در اولویت دستگیری خود کسانی را قرار دادیم که جرایم سنگینی داشتند، افرادی که باقی ماندند اگر خودشان برگردند به انها کمک خواهد شد، اینها جزو کسانی بودند که فریب خوردند.

کدام زندانیان به مرخصی نرفتند؟

وی درباره این‌که پس از اعطای مرخصی های ویژه کدام دسته از زندانیان در زندان هستند؟ گفت: قوه قضائیه تمایل دارد که یکایک زندانیان در چارچوب  ضوابط قانونی از تسهیلات و امتیازات مناسب برخودار شوند. سه گروه از زندانیان بعد از اعطای مرخصی و عفو در زندان باقی ماندند. یک گروه زندانیان مرتکب جرایم خشن بودند و در این برهه از زمان تشخیص مسئولان قضایی این بود که به جهت حفظ امنیت جامعه و شهروندان، این گروه فعلا نباید به مرخصی بروند. گروه دوم زندانیانی هستند که ضوابط و مقررات دستورالعمل شامل حال‌شان بود اما استفاده از آن نیازمند اقداماتی از ناحیه خود زندانی مانند سپردن تامین مناسب بود؛ البته از سوی رئیس قوه قضائیه ابلاغ شده یک کمیته‌ای  در استان ها تشکیل و نسبت به این گروه دوم از تامین های سبک تر استفاده شود. گروه سوم زندانیان تحت قرار هستند که هنوز حکم نگرفتند و به طور طبیعی شامل مرخصی نمی‌شوندغ زیرا مرخصی برای محکومان است. درباره این دسته از افراد تاکید شد که کمیته مربوطه بررسی کند تا در صورت داشتن شرایط لازم بتوانند با تبدیل قرار بازداشت آزاد شوند.

اکثر زندانیان در مرخصی ضوابط  و مقررات را رعایت کردند

اسماعیلی در پاسخ به سوالی  در خصوص آزادی ۱۰ هزار نفر و مرخصی ۱۰۰ هزار نفر و نظر رئیس پلیس پایتخت که اعلام کرده بود سرقت‌ها بیشتر شده است؟ گفت: از زحمات  نیروی انتظامی در بخش‌های مختلف تشکر می‌کنم اما فرمایش این عزیزمان فرمایش صحیح و متین و منطبق بر واقعیات نبود و بیشتر یک تحلیل و برداشت بود نه یک بررسی دقیق. مطابق این اظهارنظر طبق بررسی‌های ما در ایام ۴۵ روزه اخیر آمار سرقت‌ها سرجمع کاهش داشته اما افزایش نداشته است. این‌که گفته شده تعداد زیادی از این سرقت ها توسط زندانیان به مرخصی رفته انجام شده را هم بررسی کردیم اما چنین چیزی نبود. عملاً در استان تهران از زندانیانی که در حال مرخصی بودند فقط یک نفر تا امروز بازداشت مجدد داشتیم؛ البته ما نمی‌خواهیم بگوییم این زندانیان مرتکب جرم نمی شوند اما بیشتر آن‌ها ضوابط  و مقررات را رعایت کردند. این‌که گفته شد تعداد زیادی از زندانیان در حال مرخصی مرتکب سرقت و مجدد بازداشت شدند، با بررسی های ما به هیچ عنوان انطباق ندارد.

وی یادآور شد: افرادی بودند که سابقه داشتند اما نه این‌که جزو مرخصی بگیران باشند بلکه این افراد محکومیت‌شان به اتمام رسیده و آزاد شده‌اند و ربطی به این مرخصی‌ها نداشته است.

فوت بیش از ۶۰۰ نفر و مسمومیت ۳ هزار نفر بر اثر مصرف الکل

اسماعیلی در ادامه نخستین نشست خبری خود درباره آمار فوتی‌های ناشی از مصرف الکل در ایام اخیر اظهار کرد: متاسفانه این موضوع صحت دارد و آمار هم آمار نگران‌کننده‌ای است؛ چه کسانی که در اثر مصرف الکل جان خود را از  دست دادند یا مسمومیت پیدا کردند.

وی گفت: آمار خیلی بالاست و فوق حد انتظار ما بود، دو نکته را هشدار می دهم. چرا مصرف الکل؟ مصرف الکل درمان نیست بلکه کشنده است. هشدار دوم به کسانی که عرضه کننده الکل برای مصرف بودند که خیلی از اینها الکل های غیراستاندارد ارائه کردند. ما اصلا قائل به مصرف الکل نیستیم اما الکل هایی که برای مصارف یک استانداردهایی دارد، توسط برخی افراد به صورت غیراستاندارد تهیه و تعدادی از افراد در خوزستان و خراسان رضوی بازداشت شدند و با اینها قاطعانه برخورد خواهیم کرد و اینها باید پاسخگوی اعمال مجرمانه  خود در ارتباط با فوت و ورود صدمات به شهروندان باشند.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: در سراسر کشور بیش از ۶۰۰ نفر فوتی و بیش از سه هزار نفر مسمومیت داشتیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.