کاظم خاوازی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در جلسه علنی امروز(چهارشنبه، ۲۰ فروردین ۹۹) در دفاع از اهداف و برنامه‌‌هایش، گفت: جدیت در اجرای تکالیف قانونی و وظایف حاکمیتی، رفع تنگناها و گلوگاه‌های تولیدی در محصولات اساسی، به ویژه در این مدت کوتاه، ریل‌گذاری با ایجاد بسترهای اجرایی برای اقدامات آتی و شکوفایی بخش کشاورزی در اولویت برنامه‌های بنده قرار دارد.

وی افزود: نمایندگان می‌دانند که بخش کشاورزی چند وجهی است که در حال حاضر تأمین حدود ۸۰ درصد انرژی غذایی، ۱۹ درصد از اشتغال و ۲۰ درصد از صادرات غیر نفتی را و گردش قابل ملاحظه‌ای از صنایع را به خود اختصاص داده است، علی‌رغم فشارهای ناشی از تحریم‌های ظالمانه، رشد بخش کشاورزی در سال، ۷ و ۸ دهم درصد بوده است، این آمارها نویدبخش ظرفیت قابل توجه بخش کشاورزی در تحقق اقتصاد بدون نفت است.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی ادامه  داد: با این اعتقاد به میدان آمده‌ام که با وجود همه مشکلات، بخش کشاورزی ظرفیت‌های بی‌بدیل پنهان و آشکاری دارد که به لطف خداوند و با بهره‌گیری از توان همه فعالان و به ویژه منابع انسانی توانمند می‌تواند موتور محرکه رشد اقتصادی و بالندگی کشور، حتی در شرایط تحریم‌‌ها باشد.

خاوازی تصریح کرد: تأمین غذای کافی و جهش تولید در بخش کشاورزی باید در قالب زنجیره‌های ارزی صورت گیرد، اگر بخواهیم ناپایداری و نوسانات قیمت و مقدار تولید محصولانت کشاورزی، میزان ضایعات و تفاوت قیمت در بازار مصرف و مبادی تولیدی را به حداقل برسانیم و نیز از کیفیت محصولات تولیدی برای عرضه به بازارهای جهانی مطمئن باشیم، چاره‌ای‌ نداریم که رویکرد مدیریت کلان بخش کشاورزی را از توجه صِرف به یک حلقه از زنجیره، یعنی تولید به عرضه از مبدأ تغییر دهیم.

خاوازی در خصوص برنامه‌های خود برای مدیریت وزارت جهاد کشاورزی به سه رکن امنیت غذایی اشاره و بر لزوم توجه به اسناد بالادستی از جمله سند توسعه تاکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: در اجرای تکالیف به طور ویژه ماده ۳۱ قانون برنامه ششم توسعه را دنبال خواهم کرد. برای جهش تولید روغن با ایجاد تنوع، برنامه‌های جدیدی را اجرا خواهم کرد. در حوزه شیلات در دریاهای جنوب و شمال که زمینه خوبی برای اشتغال دارند، برنامه‌های توسعه‌ای خوبی پیش‌بینی شده است.

خاوازی همچنین گفت: یکی از مهمترین عواملی که تولید را تحت تاثیر قرار می‌دهد، هسته‌های اولیه است. برای تولید بذرهای پربازده ریل‌گذاری‌های اساسی خواهیم کرد و با بهره‌گیری از توان بخش خصوصی تا پایان دولت تامین بذر بخش سبزی و سیفی را از ۲ درصد به ۲۰ درصد خواهیم رساند.

گزینه پیشنهادی تصدی وزارت جهاد کشاورزی همچنین گفت: دومین عامل محدودکننده تولید نهاده است. در خصوص نهاده کود، در بخش نظام تامین و توزیع نیازمند تحولاتی هستیم. از دیگر مولفه‌های اثرگذار بر تولید و نوسانات تولید، ابزارهای حمایتی است.

وی اضافه کرد: کشاورزی در همه کشورهای دنیا با حمایت دولت‌ها سرپا نگه داشته و تقویت می‌شوند. آزادترین اقتصادها هم موضوع امنیت غذایی را به بازارها نمی‌سپارند. این حمایت‌ها باید هدفمند و دقیق انجام بگیرد. تامین مالی، افزایش سرمایه‌گذاری و تعیین قیمت‌های عادلانه برای کشاورز باید انجام بگیرد.

خاوازی در بخشی از صحبت‌های خود در خصوص برنامه‌های پیشنهادی گفت: نوآوری در خدمات مالی با حضور استارتاپ‌های جوان از جمله مواردی است که به جدیت پیگیری خواهد شد.

وی در خصوص صادرات محصولات کشاورزی هم گفت: در جهت رشد و توسعه صادرات به دنبال بازارهای پایدار برای محصولات باید باشیم.

وی همچنین گفت: ظرفیت‌های مغفول بسیاری وجودی دارد که می‌تواند در عرصه تولید نقش‌آفرینی کند که به عنوان نمونه می‌توان به زمین‌های دیم‌زار کشور اشاره کرد که می‌توان از این طریق تولید را افزایش داد.

خاوازی گفت: رکن دوم امنیت غذایی سلامت غذاست. طبیعی است که همه در ارتباط با سموم حساس باشند. از بُعد خارجی هم سلامت برای صادرات بسیار مهم است. در این حوزه اقداماتی انجام خواهیم داد و گزارش‌هایی را به نمایندگان ارائه خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: اختلاف بین کانون‌های تولید و مراکز فروش، مانع اصلی در دسترسی مردم به مواد غذایی است. در این زمینه تلاش خواهیم کرد این امر را پیش ببریم و با استفاده از همه زیرساخت‌ها و اصلاح رویکرد به این حرکت شتاب بدهیم.

گزینه پیشنهادی تصدی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در کنار امنیت غذایی، حمایت از فعالان بخش کشاورزی هم مهم است.

حداقل ۴ میلیون بهره‌بردار در این بخش هستند. اقدامات اولیه و اولویت‌دار ما در این حوزه توجه به افزایش مهارت‌های شغلی بخش کشاورزی است. تقویت نقش جامعه عشایری و توجه به مسائل کوچ اینان و تهیه نهاده‌های دامی نیز در اولویت است.

وی ادامه داد: مشارکت بهره‌برداران در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها در کنار تربیت کشاورزان آینده و نگرانی از حضور نسل جوان در کشاورزی را پیگیری خواهیم کرد.

وی در خصوص آب هم گفت: در رابطه با آب براساس ویژگی‌های کشور ما که اهمیت دارد، برنامه‌های ارزشمندی مانند توسعه گلخانه‌ها برنامه‌ریزی شده است. اجرای این طرح‌ها نیازمند مساعدت مجلس است.

خاوازی بیان داشت: به موازات فعالیت‌های خوب سخت‌افزاری صورت گرفته، مباحث نرم‌افزاری هم باید مورد توجه قرار گیرد تا بهره‌برداران از منافع سیستم‌های جدید بهره‌مند شوند. باتوجه به محدودیت منابع خاک هم لازم است، آن منابع محدود را حفظ کنیم و بهره‌وری را افزایش دهیم. خوشبختانه مجلس دهم گام‌های مهمی برداشته است که شایسته تقدیر است. در حوزه جنگل، تنفس جنگل‌های شمال خط قرمز ماست.

وی همچنین گفت: وزارت جهاد کشاورزی یکی از وزارتخانه‌‌های مهم کشور است و فرد انتخابی مسئولیت مهمی برعهده خواهد گرفت.

وی افزود: انتخاب شما نمایندگان مجلس هرچه باشد با در نظر گرفتن اصل شایسته سالاری خواهد بود. اعتقاد بنده این است که وزارت جهاد کشاورزی غیرسیاسی است و بنده نیز به عنوان کارشناس از همه ظرفیت‌ها بهره خواهم گرفت و رهنمود‌های رهبر حیکم انقلاب برای استفاده از ظرفیت‌ها را پیگیری خواهم کرد.

خاوازی بیان داشت: تلاش خواهم کرد میدان را برای نقش آفرینی همه و به ویژه افراد جوان و شرکت‌های دانشبنیان باز کنم. اینجانب عمیقاً براین باورم که مجلس اتاق فکر و ناظر بر برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی است. بی‌تردید در شرایط امروز کشور نیازمند سیاست‌گذاری و تدبیر ویژه هستیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.