پروفسور لی رونگ در دانشگاه نفتی جنوب غربی، دکترا و استاد سیاست جهانی انرژی که سالها در ایران در  پتروچاینا فعالیت داشته است و مدیر پروژه Mis ، در گزارشی  تحلیلی به آزمایشگاه های بیولوژیک آمریکا در آسیای مرکزی پرداخته و گزارش داده است که نقطه مرکزی این تحقیقات واشنگتن در گرجستان است و معقتد است که ویروس های قبلی که در جهان شایع شده از طریق همین آزمایشگاه ها منتقل شده است. پروفسور لی این گزارش را از سوی منابع روسی دریافت کرده است که در ادامه می خوانیم:

ایالات متحده تحت پرچم کمک به کشورهای مشترک المنافع برای جلوگیری از تهدیدات زیست شناختی ، شبکه ای از آزمایشگاههای بیولوژیکی نظامی را در گرجستان ، اوکراین ، مولداوی ، ارمنستان ، جمهوری آذربایجان ، ازبکستان ، قزاقستان و سایر کشورهای اطراف روسیه برای محاصره روسیه ،  آزمایش هایی انسانی و مجموعه ای از تحقیقات بیولوژیکی در حوزه جهانی انجام داده ، علارغم تهدید ایالات متحده ، روسیه به شدت نگران این پروژه است.

در ادامه اجازه دهید فعالیت های واقعی آزمایشگاه های بیولوژیکی ایالات متحده را در کشورهای اطراف روسیه بررسی کنیم؛

به گفته منابع اطلاعاتی گرجستان وزارت دفاع آمریکا سازمان کاهش تهدیدات (dtra) و سناتورهای آمریکایی ساموئل نون و ریچارد لوگار لوگر  در تهیه برنامه حمل و نقل ، ذخیره سازی ، جداسازی و نگهداری برای از بین بردن سلاح های هسته ای ، شیمیایی و سایر سلاح های کشتار جمعی در روسیه و کشورهای مشترک المنافع شرکت کردند ، یعنی "برنامه تعامل بیولوژیکی مشارکتی - cwep "، همچنین این برنامه با عنوان" نقشه نون لوگر "شناخته می شود. طبق برنامه فوق ، پنتاگون تحت پوشش پیشگیری از تهدیدهای بیولوژیکی ، به شکار کارشناسان و فن آوری های تسلیحات بیولوژیکی اتحاد جماهیر شوروی سابق پرداخته و آنها را در کشورهای مشترک المنافع به روز و بازسازی کرده  و یک آزمایشگاه بیولوژیکی محافظ سطح بالا ایجاد نموده است . در عین حال موفق به کسب نتایج تحقیقات بسیاری از اتحاد جماهیر شوروی سابق در زمینه سلاح های بیولوژیکی شده  است. پنتاگون بیش از ۲ میلیارد دلار در سال برای این منظور اختصاص داده است. کارشناسان روسی معتقدند که آزمایشگاه بیولوژیکی ایالات متحده در کشورهای مشترک المنافع بخشی جدایی ناپذیر از جنگ بیولوژیکی در سراسر روسیه است.

در گرجستان در سال ۲۰۱۱ ، آزمایشگاه مرجع بیولوژیکی مرکزی با عملکرد محافظت از سه سطح در تفلیس ، پایتخت گرجستان ، توسط ریچارد لوگر ، رئیس کمیته بین المللی سنای ایالات متحده و اندرو وبر ، معاون وزیر دفاع سابق تأسیس شد و با سهم ۱۵۰ میلیون دلار آمریکا از آژانس کاهش تهدیدات پنتاگون به بهره برداری رسید. آزمایشگاه "آزمایشگاه لوگر" نامگذاری شد. ط بق توافقنامه گرجستان ایالات متحده ، آزمایشگاه تحت کنترل مستقیم وزارت دفاع ایالات متحده بوده و دولت گرجستان حق نظارت بر آن را ندارد. محققان بیولوژیک آمریکایی و سایر محققان غیر نظامی که در این مرکز کار می کنند از مصونیت دیپلماتیک برخوردار بوده و می توانند از کانالهای دیپلماتیک برای انتقال مواد بیولوژیکی استفاده کنند. در اسناد ارتش آمریکا عنوان شده است "واحد تحقیقاتی عملیات ایالات متحده در خارج". علاوه بر واحدهای تحقیق و توسعه بیولوژیکی ارتش آمریکا ، کسانی که در پروژه های آزمایشگاه "luge" شرکت دارند ، شرکتهای خصوصی مانند "شرکت situ" ، "bater" و "maita" را نیز جذب کردنده اند. این سه پیمانکار خصوصی همچنین خدمات تحقیقاتی بیولوژیکی را به سیا و سازمانهای مختلف دولتی دیگر ارائه می دهند.

باتر همچنین با آژانس امنیتی ایالات متحده دو قرارداد دارد. یکی قرارداد فدرال ۳۴۴.۴ میلیون دلار برای سالهای ۲۰۰۶-۲۰۱۶ و دیگری قرارداد ۱۷.۳ میلیون دلاری برای سالهای ۲۰۱۵-۲۰۲۶. در هر دو قرارداد ، باتر همچنین آزمایشگاههای بیولوژیکی با بالاترین سطح محرمانه ، مرکز ملی آنالیز دفاع بیولوژیکی و اقدامات متقابل (nbacc) را در فورت دیتریک مریلند کنترل می کند. اولویت پروژه های  تحقیقاتی آزمایشگاه بیولوژیکی مخفی در ایالات متحده ، گونه های بالقوه ویروس است که می تواند در سلاح های بیولوژیکی از جمله تولارلا (تب خرگوش) ، آنتراکس ، تب مالت ، تب دنگی ، تب خونریزی کریمه کنگو ، تب خوکی آفریقایی ، سیکا استفاده شود. ویروس ، ویروس سارس ، خفاش ها و انواع حشرات خون آلود ، پشه ها و مگس هایی که بیماری های عفونی را منتقل می کنند است ، برای ارزیابی تاثیر خطر سموم آئروسل . ارزیابی اثر سمی آنتراکس مانند ویروس بر روی ذرات معلق در هوا و پتانسیل آن به عنوان یک سلاح بیولوژیکی تروریستی.

در اوکراین. سازمان کاهش تهدید پنتاگون ۱۷۰ میلیون دلار برای ساخت اولین آزمایشگاه بیولوژیکی در ۱۵ ژوئن ۲۰۱۰ در انستیتوی مکنیکوف برای کنترل طاعون در اودسا و سپس در سال ۲۰۱۳ در کیف ، وینیکا ، گرنوپول ، اوزگورود ، دنیپروپتروسک ، سیمفروپل ، خرسون ، لووف سرمایه گذاری کرد. ۱۵ آزمایشگاه بیولوژیکی تاسیس شده است.

در آذربایجان پنتاگون برای ارتقاء شبکه آزمایشگاه های بیولوژیکی حدود ۱۷۰ میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است. در سال ۲۰۱۳ ، این مرکز آزمایشگاه مرجع بیولوژیکی مرکزی را در باکو ساخته و حدود ۱۰ ایستگاه نظارت بیولوژیکی را در مناطق مختلف آذربایجان ساخته و ارتقا داده است.

در ازبکستان ارتش آمریکا ۱۳۰ میلیون دلار آمریکا  سرمایه گذاری کرده است. از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶ ، شبکه ای از آزمایشگاه های بیولوژیکی در تاشکند ، اندیجان ، فرگانا ، اولژنس ، بخارا ، سیرهنداریا ، کاراکپالپستان و سمرقند ساخته شد.

در ارمنستان با تأمین سازمان کاهش تهدیدات وزارت دفاع ایالات متحده ، آزمایشگاه بیولوژیکی در سال ۲۰۱۶ در ایروان ، کرمی و ایجیوان ، ارمنستان تأسیس شد. پنتاگون حدود ۱۸ میلیون دلار در ساخت یک آزمایشگاه بیولوژیکی مرجع در ایروان سرمایه گذاری کرده است. در عین حال ، ایالات متحده علاقه زیادی به حدود ۱۴۰۰۰ نمونه (طاعون ، تب خرگوش ، آنتراکس ، انسفالیت ، بیماری پا و دهان ، تب خوکی آفریقایی و ...) دارد که از اهمیت ویژه ای در کشت و ذخیره میکروبی درارمنستان برخوردار هستند.

در قزاقستان سازمان کاهش تهدید پنتاگون در مجموع ۱۷۰ میلیون دلار سرمایه گذاری کرده تا یک آزمایشگاه بیولوژیکی مرجع مرکزی را بر اساس پژوهشگاه سابق طاعون در آلماتی ، پرجمعیت ترین شهر قزاقستان ، که در سپتامبر ۲۰۱۶ افتتاح شده است ، سرمایه گذاری کند. ایالات متحده همچنین یک سیستم هشدار زودرس بیماری آسیای مرکزی را در آزمایشگاه ایجاد کرده است. انستیتوی طاعون آلماتی سابق تعداد زیادی از انواع طاعون ، وبا ، تب خرگوش ، آنتراکس و تب مالت دارد.

خشم روسیه

روسیه به ویژه ازاینکه ایالات متحده آزمایشگاه های بیولوژیکی را در ارمنستان و قزاقستان راه‌اندازی کند ، که عضو سازمان پیمان امنیت جمعی هستند ناخشنود است . کارشناسان نظامی روسیه اعلام کرده اند که سلاح های بیولوژیکی می توانند نیروی انسانی دشمن را بطور انتخابی و سریع از بین ببرند ، و برنده فقط "حذف زباله" در قلمرو کشور فتح شده است . ایالات متحده همچنین آزمایشات بیولوژیکی را بر روی سربازان ، پناهندگان ، ولگردها ، مجرمان اعدام ، سالمندان در خانه های سالمندان و کودکان در کشورهای مشترک المنافع ، آسیای جنوب شرقی ، آسیای شرقی ، هند ، روسیه ، خاورمیانه ، آفریقا ، آمریکای جنوبی ، ایالات متحده انجام می دهد. ایالت های ، کانادا ، مکزیک و سایر کشورها ، و حملات بیولوژیکی پنهانی به ساکنان محلی انجام می دهد. در کشورهای مشترک المنافع که آزمایشگاه بیولوژیکی آمریکا در حال ساخت است ، شیوع مکرر بیماریهای عفونی مختلف وجود دارد. دولت های گرجستان ، اوکراین و سایر کشورها باید سالانه مبلغ زیادی را برای واردات دارو و واکسن از آمریکا هزینه کنند. در سال ۲۰۱۸ ، ایگوری جورگادز ، وزیر امنیت سابق امور خارجه گرجستان ، به رسانه ها اعلام کرد که آمریکا آزمایشگاه های پنهانی را با بدن انسان در آزمایشگاههای  بیولوژیکی "لوگار" در گرجستان انجام داده و منجر به فوت بسیاری از افراد شده است. وی همچنین اسناد را به رسانه ها ارائه داد و از دولت ترامپ خواست تا تحقیقات را انجام دهد. این باعث ایجاد یک جنبش شد.

در تاریخ ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۸ ، ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه از  ایالات متحده خواست تا مقامات خود را برای توضیح فعالیت های خود در آزمایشگاههای بیولوژیکی مخفی گرجستان توضیح دهد. کارشناسان روسی همچنین خاطرنشان کردند که به خوبی مشهود است که پنتاگون یک ماشین جنگی است ، نه بیمارستانی که به نفع مردم جهان باشد. سوال از شبکه آزمایشگاهی آمریکا در کشورهای مشترک المنافع یک هدف دوگانه دارد. سلاح  بیولوژیکی یکی از خطرناک ترین سلاح های جهان است. آن می تواند صدمات بیشتری نسبت به یک بمب اتمی بدون شلیک یک تیر داشته باشد. نشت آن در هرجای دنیا جهان را تهدید می کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.