رایس نوشت، ترامپ خود را «رئیس‌جمهور دوران جنگ» خطاب می‌کند. او در توئیتی در باره شیوع ویروس کرونا در آمریکا نوشت «ما در این نبرد پیروز می‌شویم». حداقل به‌نظر می‌رسد او بحرانی که  جهان با آن مواجه است پذیرفته و حق دارد که این جنگی است که بعد از جنگ جهانی دوم بیشترین عواقب را به همراه دارد. در حال حاضر ترامپ فرمانده این جنگ است.

وی در ادامه افزود، متأسفانه تنها شماری از اقدامات او در مقابله با ویروس کرونا نمایان‌گر رهبری یک فرمانده دوران جنگ است که باید مسئول مواجهه با جنگ جهانی سوم باشد. معمولاً ارتش آمریکا برنامه‌های جنگی پرتفصیلی را برای سناریوهای نبرد تدارک می‌بیند و مرتباً برای مواجهه با تهدیدات احتمالی تمرین می‌کنند. حفظ آمادگی ارتش، مهم‌ترین پیش نیاز برای پیروزی در میدان نبرد است.

رایس افزود، در مورد شیوع ویروس کرونا، دولت ترامپ برنامه جنگی یا دستورالعمل مقابله با همه‌گیری تهیه شده توسط دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا را در طاقچه گذاشته است. او یکی از دفاتر شورای امنیت ملی که به صدور هشدارهای اولیه تخصیص یافته بود منحل کرد و هشدارهای جوامع اطلاعاتی درخصوص قریب الوقوع بودن همه‌گیری جهانی را نادیده گرفت. وی همچنین مرتباً به‌دنبال کاهش بودجه مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، موسسه ملی سلامت و واحد‌های مهم وزارت بهداشت آمریکا بود. از سوی دیگر دولت ترامپ دو ماه حیاتی پیش از شیوع ویروس در آمریکا را از دست داد.

رایس نوشت، ترامپ برخلاف رویه «فرانکلین روزولت» رئیس جمهور آمریکا در زمان جنگ جهانی دوم، تا هفته‌ها «کووید-۱۹» را دست‌ کم گرفته و آن را با آنفلوانزا مقایسه می‌کرد و مدعی بود: «آن را تحت کنترل داریم. همه چیز رو به راه خواهد بود». رؤسای جمهور دوران جنگ، فرماندهی را در دست می‌گیرند. آن‌ها از زیر بار مسئولیت شانه خالی نمی‌کنند و آن را به گردن دیگران نمی‌اندازند. اما ترامپ «هیچ مسئولیتی قبول نمی‌کند» و به غلط دولت‌های قبلی، استیضاح، فرمانداران، کارکنان بخش بهداشت و درمان و کشور چین را مقصر جلوه می‌دهد.

رایس در ادامه افزود، فرماندهان جنگی یک ژنرال ارشد را در رأس کار قرار می‌دهند و از سر راه کنار می‌روند. اما ترامپ همچنان خود را در مرکز توجهات نگه‌داشته، هر روز جامعه را فریب می‌دهد و با متخصصان امور بهداشت و درمان مخالفت می‌کند. او در میدان جنگ سردرگمی ایجاد کرده است. از همه بدتر این‌که او می‌گوید هدفش محدود کردن قربانیان به ۱۰۰ تا ۲۴۰ هزار نفر است، عددی که از شمار تمام آمریکایی‌های کشته‌شده در جنگ‌های بعد از سال ۱۹۴۵ بیشتر است. از سویی فرمانده جنگ باید ملت را برای هدفی مشترک متحد کند اما ترامپ جنگلی به راه انداخته که در آن هر کس برای خودش کار می‌کند؛ تا آنجا که رقابت ایالت‌ها برای تصاحب تجهیزات پزشکی، بهای این کالاها را به شدت افزایش داده است.

رایس در پایان نوشت، آمریکا در زمان جنگ به طور سنتی، روی حمایت متحدانش حساب می‌کند. آقای ترامپ در مبارزه با ویروس کرونا متحدانمان را نادیده گرفت و تلاش کرد فن‌آوری‌های آن‌ها را بخرد و زنجیره تأمین تجهیزات پزشکی آن‌ها را مصادره کند. او باید یک پاسخ هماهنگ جهانی را رهبری می‌کرد که از بازگشت شیوع ویروس پس از سرکوب آن جلوگیری کرده و به بازسازی اقتصاد جهانی بپردازد. در عوض دولت آمریکا با اصرار شرم‌آور بر کلمه «ویروس ووهان»، سازمان ملل و گروه ۷ را فلج کرد، از رهبری بین‌المللی گریخت و به‌میزان زیادی کشورهای فقیر را در مبارزه با این همه‌گیری جهانی نادیده گرفت. هزاران آمریکایی به‌خاطر بی‌کفایتی و خیانت «رئیس جمهور دوران جنگ» به‌شکلی غیرضروری خواهند مرد. «بگذارید خودمان را گول نزنیم. تا زمانی که فرماندهی آمریکا تغییر نکند، محکوم به نبرد به همراه رهبری هستیم که در حال حاضر داریم».

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.