«عدنان الزرفی» مامور تشکیل کابینه عراق بر اهمیت تسریع در تشکیل کابینه برای مقابله با چالش‌های متعددی که این کشور با آن روبه رو است، تاکیدکرد.

دفتر اطلاع رسانی الزرفی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «الزرفی امروز میزبان فواء حسین وزیر دارایی عراق بود و با او درباره تازه‌ترین تحولات سیاسی، اقتصادی و مالی و پیامدهای کرونا بر اقتصاد عراق و کشورهای دنیا گفت‌وگو کرد».

در ادامه این بیانیه آمده است: «در این دیدار اوضاع مالی کشور و تبعات کاهش قیمت نفت و تدابیر لازم برای تامین مایحتاج ضروری در مقطع پیش رو مورد بررسی قرار گرفت.»

بر اساس این بیانیه دو طرف پرونده سیاسی و رایزنی گروه‌های سیاسی برای تشکیل کابینه را مورد بررسی قرار دادند و بر اهمیت تسریع تشکیل کابینه‌ای که در قبال چالش‌های عراق مسئولیت‌پذیر باشد به منظور انتقال به مرحله توسعه اقتصاد، آبادانی و سرمایه‌گذاری تاکید کردند.

این در حالی است که اکثریت گروه‌های سیاسی عراق با نزدیک شدن به موعد پایان مهلت قانونی الزرفی برای ارائه ساختار کابینه خود به پارلمان حمایت خود را از او پس گرفتند.

رئیس منطقه کردستان عراق و ائتلاف القوی العراقیه (گروه های اهل تسنن عراق) امروز حمایت خود را از نامزدی مصطفی الکاظمی نامزد جریان های شیعی برای نخست وزیری عراق به جای الزرفی اعلام کردند.

اخیرا گمانه‌زنی‌های درباره احتمال نامزدی الکاظمی به عنوان جانشین عدنان الزرفی مأمور تشکیل کابینه عراق مطرح شده است؛ الزرفی که با مخالفت شدید فراکسیون‌های سیاسی به ویژه احزاب شیعه روبه‌رو شد. علت این مخالفت این است که برهم صالح رئیس جمهور عراق، بر خلاف قانون اساسی این کشور، الزرفی را مأمور تشکیل کابینه کرد.

در حال حاضر فراکسیون اکثریت در پارلمان عراق، ائتلاف البناء به رهبری هادی العامری است و ائتلاف الفتح به همراه چند حزب دیگر، جزء این فراکسیون است و صالح موظف است که برای تعیین نخست‌وزیر، نامزد فراکسیون اکثریت را به پارلمان معرفی کند.

بسیاری از کارشناسان، الزرفی را فردی نزدیک به آمریکا و مخالف گروه‌های مقاومت و الحشد الشعبی می‌دانند که داشتن تابعیت آمریکایی و اتخاذ برخی مواضع در دوران استانداری نجف اشرف در این بین، مزید بر علت شده و مخالفت‌ها با نخست‌وزیری عدنان الزرفی را بیشتر کرده است.

 افزون بر این مسئله، هشت گروه وابسته به سازمان الحشد الشعبی (بسیج مردمی) عراق با انتشار بیانیه شدیداللحنی، الزرفی را «مأمور سرویس جاسوسی آمریکا» معرفی و تأکید کردند که باید از تشکیل کابینه انصراف دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.