بیژن زنگنه، وزیر نفت در گفتگو با شبکه یک سیما، با بیان اینکه همچنان جلسه ویدئوکنفرانس وزرای نفت اوپک و غیراوپک در حال برگزاری است و حدود ۳ ساعت است که در حال مذاکره و بحث هستیم، گفت: پیشنهاد کاهش تولید روزانه ۱۰ تا ۱۱ میلیون بشکه‌ای نفت برای اعضای اوپک و غیر اوپک مطرح شده است که این میزان کاهش شامل حال تولیدکنندگان نفت غیر عضو اوپک پلاس مانند نروژ، برزیل، کانادا و حتی آمریکا نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه کشورهای نروژ، برزیل، کانادا، آمریکا برای کاهش تولید روزانه تولید نفت خود اعلام آمادگی کرده اند، تصریح کرد: میزان کاهش تولید این کشورها به رقم مطرح شده کاهش تولید نفت روزانه اعضای اوپک و اوپک پلاس اضافه می‌شود و قطعاً این رقم افزایش می‌یابد.

به گفته این مقام مسؤول کاهش رقم ۱۰ – ۱۱ میلیون بشکه‌ای تولید روزانه اعضای اوپک از ماه مه و ژوئن ۲۰۲۰ میلادی انجام می‌شود و از جولای تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی رقم ۸ میلیون بشکه کاهش تولید را خواهیم داشت که بر سر این موضوع اختلاف نظری وجود ندارد. از ژانویه ۲۰۲۱ تا ژانویه ۲۰۲۲ میلادی نیز کاهش تولید ۶ میلیون بشکه‌ای روزانه نفت را شاهد هستیم.

زنگنه تاکید کرد: نکته‌ای که در این میان است که به دلیل شیوع بیماری کرونا اگر در ماه مه ۲۰۲۰ میلادی (اردیبهشت – خرداد ۹۹) اگر تولید روزانه نفت را ۱۵ میلیون بشکه در روز کاهش ندهیم شاهد مازاد عرضه هستیم که شوک قیمتی را به همراه دارد.

وزیر نفت ادامه داد: در روزهای گذشته تلاش زیادی کردیم که بین اعضای اوپک و غیر اوپک توافقاتی شکل بگیرد و تاکنون توافق ۸۰ درصدی وجود دارد. یکی از نکات محل بحث کاهش پایه تولید نفت روزانه است که برای چه مدت زمانی و چه تقسیم بندی سهمیه‌ای داشته باشد.

وزیر نفت گفت: اگر رقم مورد توافق نهایی برای کاهش تولید روزانه اوپک پلاس ۱۰ میلیون بشکه باشد هر کشور باید حدود ۲۲ درصد از تولید خود را کاهش دهد. البته ایران، ونزوئلا و لیبی از این رعایت سهم به دلیل مشکلات شأن مستثنی هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.