جهانبخش غلامی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به  اینکه گل در ایران به سه فرم تولید می‌شود، گل‌های آپارتمانی، گل‌های شاخه بریده و گل‌هایی که مربوط به فضای سبز مانند درخت و درختچه است اظهار کرد: بیشترین آسیب را کرونا به کسانی وارد کرده که گل‌های شاخه بریده تولید می‌کنند.

غلامی افزود: چون بحث زمان در مورد این گل‌ها مطرح است، وقتی زمان چیدن گل می‌رسد باید به سرعت به بازار وارد شود و فعلا بازاری برای آنها نیست، یعنی اگر ما آن را عرضه کنیم از آن طرف تقاضا(مشتری) برای آنها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه  تولید گل‌های آپارتمانی و مربوط به فضای سبز کمتر لطمه می‌خورند گفت: نه اینکه لطمه نخورده باشند بلکه کمتر آسیب دیده‌اند، مشتری وجود ندارد کارگر بیکار است، گل تولید می‌شود ولی بازار خوبی مانند سال‌های گذشته برای آنها وجود ندارد.

مدیر باغ لاله‌های گچسر تصریح کرد: گل‌های آپارتمانی را برای پنج ماه تا یکسال هم می‌توان نگه داشت و پس از آن به فروش رساند ولی شاخه بریده را وقتی رسید باید حتما به بازار منتقل کرد.

وی با اشاره به اینکه کرونا در جهان همه گیر شده است و تمام تولیدکنندگان گل و گیاه و کشاورزان در سر تا سر دنیا از این موضوع لطمه دیده‌اند یادآور شد: چون اقتصاد کشاورزی ما تقریبا جزیره‌ای است و زیاد وابسته به بیرون نیست، مانند ارتباط کنیا و هلند یا بین ترکیه و هلند، (اینها چون ارتباط اقتصادی دارند و بحث عرضه و تقاضا در آنجا بیشتر است) لطمه‌ای که به آنها وارد شده بیشتر از ایران بوده است اما تولید کنندگان گل‌های شاخه بریده در این وضعیت در داخل کشور لطمه جدی دیده‌اند.

جهانبخش غلامی  با بیان اینکه فاکتورهای راهبردی وجود دارد که دولت می‌تواند اعمال کند تا ضربه کمتری به تولید کننده‌ها وارد شود افزود: در بحث سوخت قیمت‌ها را پایین بیاورند این مسئله در حال حاضر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چون بیشترین ضربه را در موقعیت کنونی وارد می‌کند، به غیر از اینکه بازار وجود ندارد باید پول سوخت هم بدهیم و این نکته مهمی است .

غلامی افزود: از موارد مهم دیگر بیمه کارگرها و پایین آوردن سود تسهیلات بانکی است، تا از این طریق بتوان کمک مالی به کشاورزان کرد که ان شاءالله تا چند ماه دیگر وقتی کرونا از بین برود بتوانند روی پای خودشان بایستند و شکست نخورند .

وی در پایان خاطر نشان کرد: دولت باید کاری کند که کارگر و تولید کننده را در همین حالت نگه دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.