با تبدیل شدن جو بایدن به نامزد بی‌رقیب حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، تیم سیاست خارجی وی وظیفه یکپارچه کردن برنامه کمپین انتخاباتی او را در بحبوحه همه‌گیری کرونا که باعث دگرگونی رقابتهای انتخاباتی شده برعهده دارد.

به گزارش نشریۀ آمریکایی فارین پالیسی، اما مهمترین موضوعی که تیم سیاست خارجی بایدن با آن سروکار خواهد داشت، «عامل برنی» است—مجموعه‌ای گسترده از مواضع ترقی‌خواه شامل آن دسته از مواضعی که برنی سندرز، سناتور ورمونت و رقیب اصلی بایدن که به تازگی صحنه رقابتهای انتخاباتی را ترک کرد، حامی آنها بود. در واقع معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای جلب نظر حداکثری حامیان حزب باید از سخن فراتر برود و عمل کند.

شیوع جهانی کرونا که باعث تسریع در تصمیم روز چهارشنبه سندرز برای ترک رقابتها بود، محاسبات سیاست خارجی آمریکا را هم دچار تغییر کرد. «داگلاس ویلسون»، یکی از مشاوران ارشد سابق کمپین انتخاباتی «پیت بوته‌جج»، که او هم به نفع بایدن از رقابتهای انتخاباتی کناره‌گیری کرد، معتقد است در دوره‌ای سندرز تاثیرگذاری چندانی بر سیاست خارجی حزب دموکرات در انتخابات نداشت، اما در پی همه‌گیری کرونا این مسئله تغییر کرد.

ویلسون در همین خصوص گفت: «قبل از همه‌گیری، او (سندرز) در موضوعات سیاست خارجی خیلی موثر نبود، اما پس از همه‌گیری فکر می‌کنم بسیاری از موضوعاتی که وی  درباره آنها سخن می‌گفت، قرار است چه در سیاست خارجی و چه سیاست داخلی مورد توجه قرار بگیرد.»

وی افزود: «این همه‌گیری دریچۀ جدیدی ایجاد کرده که از درون آن می‌توان به مسائل سیاست خارجی نگاه کرد.» بنابر این گزارش، در حال حاضر هم بحث درباره اثرات نظام سلامت و نابرابری دستمزدها بر امنیت ملی آمریکا در بین کارکنان دولت فدرال در حال افزایش است.

به نوشته فارین پالیسی، در کل، کسب جایگاه نامزد بی‌رقیب حزب دموکرات از سوی بایدن، به نوعی پیروزی مکتب میانه‌رو در سیاست خارجی آمریکاست که در طول سه سال ریاست‌جمهوری ترامپ ضربه خورده و از سوی جناح حامی ترقی‌خواهی حزب دموکرات هم تحت فشار بوده است.

 بر اساس مصاحبه‌های انجام شده با هشت کارشناس و مشاور حوزه سیاست خارجی کمپین‌های انتخاباتی بایدن و رقبای دموکرات سابقش، بسیار محتمل‌تر از قبل است که تیم بایدن که به آنچه برای هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات در انتخابات سال ۲۰۱۶ اتفاق افتاد آگاه است، نظرات ترقی‌خواه و همینطور مشاوران سابق کمپین‌های انتخاباتی در حوزه سیاست خارجی مثل مشاوران سندرز، «سناتور الیزابت وارن» و سایر چهره‌های ترقی‌خواه حزب را در عین نظر به انتخابات عمومی، مد نظر قرار دهد.

ویلسون در این خصوص گفت: «معتقدم تیم بایدن تمام تلاشش را خواهد کرد تا اطمینان یابد همه نظرات به صورت عمومی ابراز می‌شوند و یک روند جامع وجود دارد. فکر می‌کنم آنها به چند دلیل این کار را خواهند کرد: ایجاد اتحاد، هزینه کردن برای ایجاد جایگاه در حزب و همینطور به این دلیل که می‌دانند اگر این کار را نکنند، در حزب شکاف ایجاد خواهد شد.»

چند تن از کارشناسان سیاست خارجی که به صورت داوطلبانه به ستاد بایدن مشاوره می‌دهند، گفته‌اند که با مشاوران سندرز برای ایجاد یک برنامه یک‌پارچه حزبی در زمینه سیاست خارجی در ارتباط بوده‌اند؛ گرچه به گفته آنها، این مذاکرات همچنان در مراحل اولیه و غیررسمی است.

به گفته چند مشاور و کارشناس، حتی با وجود شکست، سندرز بر روی موضوعات مهمی در حوزه سیاست خارجی آمریکا اثرگذار بود. این موضوعات شامل باز کردن بحث مشروط کردن کمک به اسرائیل، نزدیکترین متحد آمریکا در غرب آسیا؛ فشار برای کاهش هزینه‌های دفاعی؛ و مطرح کردن بحث اختیارات جنگی کنگره در واکنش به حمایت بحث‌برانگیز آمریکا از ائتلاف سعودی در جنگ علیه یمن بود. آنها به این موضع اشاره کرده‌اند که پایان حضور سندرز در رقابت‌ها به معنای بی‌توجهی بایدن به جناح ترقی‌خواه حزب نیست.  

«مت داس»، مشاور سندرز در حوزه سیاست خارجی در سنای آمریکا و سپس در ستاد انتخاباتی وی، در این خصوص گفت: واضح است که بحث‌های جدیدی در زمینه سیاست خارجی ترقی‌خواه در جریان است. برنی در این خصوص پیشرو بود، اما اعضای دیگر کنگره مثل «رو کانا»، «کریس مورفی» و «ایلهان عمر» هم حامی آن هستند. این چیزی است که اکنون به عنوان نامزد و امیدوارم در آینده به عنوان رئیس‌جمهور، بایدن را به خود مشغول کند و اطمینان دارم او و تیمش این کار را خواهند کرد. نه به این معنا که او یک شبه عقایدش را تغییر خواهد داد، بلکه دست‌کم به این معنا که وی این مسئله را که این نظرات بخشی از ائتلاف ترقی‌خواه جدید هستند، به رسمیت بشناسد.

در ادامه گزارش این نشریه آمده است: موضوعاتی مثل اختیارات جنگی و کمک آمریکا به اسرائیل در حال حاضر محور مباحث انتخاباتی نیستند، اما در بین کارکنان فدرال بحث بر سر این مسائل انعکاس‌دهنده شکافِ در حال عمیق شدن و نزاع داخلی بین جناح‌های میانه‌رو و ترقی‌خواه حزب دموکرات است.

بایدن به عنوان یک میانه‌روی مصمم به برخی از اولویت‌های سنتی حزب دموکرات در سیاست خارجی که دهه‌ها جزو اصول این حزب بوده‌اند، پافشاری دارد. «استفان ورتهایم»، یکی از موسسان موسسه کوئینسی، اتاق فکر واقع در واشنگتن، معتقد است برخی از مواضع بایدن از جمله اصرار وی بر ضرورت حفظ نیروهای ویژۀ آمریکا در خاورمیانه به عنوان بخشی از مبارزۀ (ادعایی) واشنگتن علیه تروریسم، احتمالاً ترقی‌خواهان را ناامید خواهد کرد.

اما در مسائل دیگر بایدن حمایت خود را از عقاید آنها نشان داده است. از جمله این موارد به حمایت علنی او از قانون اختیارات جنگی که مورد حمایت سندرز هم بود و به حمایت آمریکا از ائتلاف سعودی در جنگ علیه یمن پایان می‌دهد، و همچنین باعث باز شدن بحث قانونی درباره قانون اختیارات جنگی رئیس‌جمهور برای انجام عملیات نظامی بدون نیاز به چراغ سبز کنگره بوده، می‌توان اشاره کرد.

نفوذ سندرز و جناح چپ حزب در فشار برای کاهش بودجه وزارت دفاع هم مشهود بوده است. بودجه‌ای که پس از سالها در دوره ترامپ به ۷۳۸ میلیارد دلار بالغ شد. مقامات ارشد حزب دموکرات می‌گویند با شیوع ویروس کرونای جدید که باعث تعطیلی مشاغل در سراسر آمریکا و ثبت نام ۱۷ میلیون آمریکایی در سامانه ثبت بیکاری در سه هفته گذشته شد و اثرات موج‌وار آن به صنعت دفاعی هم خواهد رسید، زمزمه‌ها درباره کاهش بودجه پنتاگون بلندتر خواهد شد.

به گفته کارشناسان و مشاوران کمپین‌ها، علیرغم رقابت‌های زننده نامزدها در انتخابات مقدماتی دوره‌های قبل، مثل انتخابات مقدماتی سال ۲۰۰۸ بین اوباما و هیلاری کلینتون، فضای موجود بین کارشناسان سیاست خارجی حزب دموکرات در سال ۲۰۲۰ متفاوت و علیه ترامپ است. به اعتقاد «اندرو آلبرتسون»، رئیس سازمان حقوقی «سیاست خارجی برای آمریکا» مستقر در واشنگتن، در همه کمپین‌ها یک حس همراهی و هشدار علیه ترامپ و قاطعیت مشترک درباره مسائل امنیت ملی وجود دارد که باعث اتحاد شده است.

البته شاید این فضا در کل کمپین صدق نکند، به خصوص که عامۀ طرفداران سندرز از حزب دموکرات ناامید شده‌اند. در ساعتهای بعد از کناره‌گیری سندرز از رقابتها، تنش بین سناتور ورمونت و معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا علنی شد، گرچه موضوع سیاست خارجی نبود.

«برایانا جوی گِرِی»، دبیر مطبوعاتی سابق کمپین سندرز در توئیتی نوشت نهایت لطف برنی بود که از بایدن حمایت کرد، اما اگر ریاست حزب دموکرات مایل به حفظ وضع موجود به جای تمرکز بر خلاص شدن از شر ترامپ باشد، یا به دنبال جایگزین کردن بایدن باشد، در هر دو صورت بازنده خواهد بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.