مارتین گلن در یادداشتی به مسئله بحران شیوع ویروس کرونا در میان خاندان سلطنتی عربستان پرداخته است.

در این مطلب نویسنده می‌گوید: ترس و نگرانی بر خانواده سلطنتی عربستان سعودی حاکم شده و ویروس کرونا اکنون در این کشور شدیداً شیوع یافته است. نیویورک تایمز گفته است که بیش از ۱۵۰ عضو این خاندان در حال حاضر مبتلا شده و شهردار ریاض نیز در شرایط بحرانی قرار دارد.

گلن در ادامه می‌گوید: ملک سلمان ۸۴ ساله برای قرنطینه به جزیره‌ای در نزدیکی شهر جده رفته و به گزارش نیویورک تایمز، محمد بن سلمان نیز به همراه برخی از نزدیکان و وزرا خود را در نزدیکی دریای سرخ قرنطینه کرده اند.

در این یادداشت گفته شده است که در عربستان حدود ۳۵۰۰ مورد ابتلاء به کرونا ثبت شده و وزیر بهداشت این کشور نیز اخیراً هشدار داد که ممکن است تعداد مبتلایان به ۲۰۰ هزار نفر برسد و همانند سایر کشورهای عربی، تعداد موارد گزارش نشده در عربستان سعودی نیز ظاهراً بسیار زیاد است، چون کیت‌های آزمایش کافی وجود ندارد و به گفته پزشکان این ویروس به طرز چشمگیری در بین کارگران خارجی گسترش یافته است.

مارتین گلن در ادامه می‌گوید: از نظر سیاسی، افزایش ناگهانی تعداد مبتلایان به این بیماری در زمان نامناسبی رخ داده است: از یک سو نبرد قدرت بی سابقه‌ای در خانواده سلطنتی در جریان است و از سوی دیگر، این کشور در بحبوحه مناقشه شدیدی بر سر قیمت نفت با روسیه قرار دارد.

به گفته گلن، در حال حاضر صنعت پر سود زیارتی مکه و مدینه نیز متوقف شده است و درآمد سالانه این کشور از زائرین که معمولاً حدود ده میلیارد یورو بود، آسیب دیده است و احتمالاً مراسم حج در پایان ماه ژوئیه برگزار نخواهد شد، از سوی دیگر وزیر حج عربستان از همه مؤمنان خواست تا فعلاً هیچ گونه ترتیبات و تمهیداتی برای انجام این زیارت اتخاذ نکنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.