پس از انتشار خبر ابتلای حدود ۱۵۰ نفر از اعضای خاندان آل‌سعود به کرونا و انتقال ملک‌ سلمان از ریاض به جده، اخبار رسیده از برخی منابع داخلی عربستان حاکی است دربار آل‌سعود ضمن جداسازی خاندان پادشاهی از فضاهای پر خطر، دستورالعمل جدیدی برای چگونگی انتشار اخبار مربوط به کرونا به رسانه‌های این کشور ابلاغ کرده است.

رژیم سعودی که از ابتدای شیوع ویروس کرونا ضمن «پنهان‌کاری» درباره تعداد مبتلایان و تلفات بیماری «کووید 19» در این کشور، با معرفی ایران به‌عنوان منشأ تولید و انتشار این ویروس، سعی کرده بود خود را از مهلکه فشار رسانه‌ای به جهت ناتوانی در کنترل شیوع این بیماریی برهاند، اکنون مجبور به پذیرش حداقلی این بحران شده است.

در همین خصوص؛ وزیر بهداشت سعودی هشدار داده است در صورتی که مردم به قوانین مبارزه با کرونا اهمیت ندهند این کشور در روزهای آینده شاهد تلفات بیشتری خواهد بود.

دربار سعودی در دستورالعمل رسانه‌ای خود ضمن تأکید بر بایکوت هرگونه اخبار و اطلاعات مربوط به شیوع و تلفات ویروس کرونا در رسانه‌های داخلی، شبکه‌های ضدایرانی وابسته به خود مانند ایران‌اینترنشنال، ایندیپندنت فارسی و... را موظف به فرافکنی در این خصوص و تشدید عملیات روانی علیه جمهوری اسلامی ایران کرده است.

موضوع نگران‌کننده در این خصوص؛ گزارش سازمان جهانی بهداشت، از وضعیت وخیم بحران کرونا در شبه‌جزیره عربستان است، موضوعی که با توجه به سابقه این کشور در انتشار ویروس مُرس (از خانواده کووید)، بالاجبار مراسم حج عمره و به احتمال زیاد حج تمتع امسال را به تعطیلی کشانده و ضربه اقتصادی بزرگی را به آل‌سعود وارد کرده است.

در همین حال؛ بنابر اخبار رسیده از منابع داخلی عربستان، مجموعه سایبری «مرکز اعتدال» که نقش عملیات روانی علیه اهداف رژیم سعودی را به عهده دارد، به دستور شخص «محمد بن‌سلمان» وظیفه تهدید «تدروس آدهانوم»، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت را به عهده داشته است.

آدهانوم چند روز پیش در توئیتی اعلام کرده بود که در یک ماه گذشته، به دلیل اعلام مواضع کارشناسی و صریح درباره اوضاع کرونا در کشورهای مختلف، بارها مورد حملات نژادپرستانه قرار گرفته و تهدید به قتل شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.