‌ برای مثال، در همین تعطیلات عید دولت می‌توانست اعلام کند به کسانی که قصد رفتن به ‌مسافرت دارند، بنزین آزاد ارایه نخواهد کرد. متاسفانه با شیوع کرونا در کشور همه حالتی از شوک ‌داشتند و دولت هم کمربندهایش را محکم نبست. دولت باید از همان ابتدا وضع کشور و وجود تحریم‌‌ها را شفاف با مردم در میان می‌گذاشت. اینکه بخواهیم قضایا را عادی جلوه دهیم درست نیست. اگر به ‌استقبال مشکلات نرویم مشکلات بیشتر  و به بحران تبدیل می‌شود. ‌

البته نباید از این مسأله هم گذشت که دولت تنها است و برخی از نهادها هستند که چوب لای چرخ ‌دولت می‌گذارند و برخی هم انتظارات و توقعاتی را بیان می‌کنند که دور از دسترس است. برای مثال ‌پس از تعطیلات نوروز در مجلس صحبت از طرح تعطیلی کشور شد که واقع‌بینانه نبود. نمی‌شود ‌مملکت را تعطیل کرد. این وضع بحرانی نیاز به بررسی دقیق دارد و باید با برنامه‌ریزی عمل ‌کرد. اما اینکه بخواهیم کارخانه‌های کشور را تعطیل کنیم امکان‌پذیر نیست. مگر می‌شود دولت تنها ‌پول پرداخت کند و صنعت کشور تعطیل باشد؟

باید بپذیریم که با وجود تحریم‌ها و شیوع کرونا درسال جدید با مشکلات زیادی مواجه خواهیم‌بود. ما ‌زمانی درگیر جنگ بودیم و سعی کردیم متناسب با آن تصمیم‌گیری کنیم. الان هم با توجه به اینکه ‌شیوع ویروس کرونا با تحریم‌ها همزمان شده باید مثل آن دوره فکر کنیم؛ باید در هر شرایطی طراحی‌‌های لازم را برای گذر از بحران‌ها داشته باشیم‎.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.