ماجرای دستمزد مجری های چهره تلویزیون از جمله موضوعاتی است که هر بار به بهانه ای نقل محافل می شود و بعد از آن به فراموشی سپرده می شود. گاهی اعداد و ارقام نجومی مختلفی اعلام می شود که به دلیل عدم ورود سازمان صداوسیما همواره در حد یک شایعه باقی می ماند و نه تائید می شود و نه تکذیب.

**مجریان با دستمزد هنگفت تعداد انگشت شماری هستند

این روزها دوباره بحث ارقام نجومی مجریان تلویزیون بر سر زبان ها افتاده است و به همین بهانه گفت و گویی با «بیژن نوباوه» داشته ایم. او که خود از گزارشگران بازنشسته صداوسیما و منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم است، در این رابطه به فارس گفت: یکی از مسائلی که معمولا در مجامع رسانه ای دنیا مطرح بوده است، تصور شاید نا صحیحی هم بوده که مثلا کسی که در رسانه کار می کند، حقوق نجومی می گیرد و یا شرایط ویژه ای دارد، در حالی که اینها همه باید تقسیم بندی شود. کسانی که واقعا مجریان سازمانی هستند و کارمندان صداوسیما به شمار می روند، معمولا دچار این مساله نیستند و شاید انتقادتی که به دستمزد مجریان تلویزیون می شود، انگشت شمار است.

وی ادامه داد: البته این موضوع در دنیا شاید مرسوم باشد که برخی افراد با شرایط خاص دستمزدهای آنچنانی بگیرند. به نظر می رسد در سازمان صداوسیما این مساله از یک نرم منطقی خارج شده است. شاید ما معتقد نباشیم که یک مجری باید به اندازه یک کارمند دستمزد بگیرد و قطعا حقوقش بیشتر است اما اینکه هیچ نرمی نداشته باشد و شفافیتی در آن وجود نداشته باشد، موجب بروز شایعات می شود.

**شایعات محبوبیت رسانه را کم می کند

نوباوه تاکید کرد: بروز چنین شایعاتی در میان مردم به عنوان مخاطب منجر به کاهش محبوبیت هم رسانه و هم مجری می شود و این یک مساله جامعه شناسی مهم است. اخیرا هم یکسری اعداد و ارقام دوباره منتشر شده که من نمی دانم این موضوع صحیح باشد یا خیر ولی اگر بابت چند شب اجرای برنامه به یک مجری چند صدمیلیون پرداخت شود، رسانه باید دلایل توجیهی خود را عنوان کند. به چه دلیل بابت هر برنامه چند صد میلیون به فردی پرداخت می شود؟ مگر مجری چه کار خاصی انجام می دهد؟ یا صداوسیما از این نظر کم دارد؟ ما در دنیای هنر و رسانه افراد بی شمار بسیاری را داریم که با رقم های بسیار پایین تری کار می کنند و یا اصلا پول هم نگیرند که از لحاظ سواد و دانش هم هم تراز و یا بیشتر از همین مجری ها باشند.

**مشکل از جایی شروع می شود که شفافیت وجود ندارد

وی ادامه داد: مشکل این ماجرا از جایی شروع می شود که شفافیت وجود ندارد. گاهی فردی ارتباطش با یک مدیر خوب است و ممکن است بیشتر بگیرد و یا برعکس. به نظرم صداوسیما برای رفع شبه از خودش باید جلو بیاید و این اعداد و ارقام را اعلام کند. اگر دفاع قابل قبول بود، می تواند جامعه را هم قانع کند. اگر هم قابل قبول نبود جرم است و باید به آن رسیدگی شود. بالاخره سازمان صداوسیما حدود 50 هزار نیرو دارد و بودجه جاری آن بسیار بالاست. سازمان همواره برای پرداخت حقوق کارکنانش با مشکل مواجه است و نمی تواند خدمات خوبی به کارکنانش ارائه دهد. نوع پرداخت به این مجریان حتما باید تجدید نظر کند.

این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی گفت: اگر سازمان در این باره دفاعی دارد و فکر می کند که اگر این افراد نباشند و یا بدون حضورشان کیفیت برنامه ها پایین می آید، میزگردی بگذارد و از این موضوع دفاع کند. همان طور که برای هر موضوعی میزگرد برگزار می شود و رسانه ملی آن را تبیین می کند، برای این موضوع و تنویر افکار عمومی هم با حضور افراد حقیقی میزگردی برپا شود و افراد بیایند و حرف هایشان را بزنند. اصلا کار رسانه همین است و رسانه کار خود را با شفافیت انجام دهد. وقتی شما شفافیت داشته باشید، دیگر مشکلی پیش نمی آید. قبلا هم این حواشی وجود داشته و موضوع غیر قابل حلی نیست. البته در این سالهای اخیر این موضوع بیشتر مطرح شده است و به نظر می رسد آن تخصص لازم که باید در رأس سازمان وجود داشته باشد برای کنترل یکسری مسائل متاسفانه از دست رفته و برخی اتفاقات در خفا روی می دهد.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می شود حضور برخی از مجریان با رقم های بالا در تلویزیون منجر به تزریق میلیاردی از سوی برخی اسپانسرها می شود، نیز عنوان داشت: این موضوع مطرح می شود ولی همیشه به این شکل نیست. مثلا گاهی شده که یک مجری با لباس خاصی از سوی یک برند خاص روی آنتن ظاهر شده که سازمان صداوسیما در جریان آن قرار نداشته است و آن فرد این لباس را پوشیده است و خود بیشتر از هر کس دیگری از این ماجرا منتفع شده است.

**جایی که ماجرا سیاسی می شود

نوباوه با طرح مثالی با این مضمون که مثل امروز که دستمال توجیبی برای بیشتر مجریان استفاده می شود و کسی نیست که بگوید چرا باید استفاده شود؟ یا حتی استفاده از برخی دستمال گردن ها، این ها همه با هدایت بیرون اتفاق می افتد، افزود: علی رغم اینکه بخش بازرگانی صداوسیما باید باهوش باشد و حساسیت های لازم را هم دارد، ولی گاهی از این رانت ها اتفاق می افتد. اینکه گفته می شود یک اسپانسر حاضر است پرداخت میلیاردی داشته باشد ولی شرط می گذارد که حتما از یک مجری خاص استفاده شود، من فکر می کنم یک بحث سیاسی دارد و صرفا یک نگاه تجاری و بازرگانی در آن جریان ندارد. وقتی از طرف یک جریانی روی یک مجری تاکید می شود و حاضر می شوند بابت آن یک پول هنگفتی به سازمان صداوسیما پرداخت کنند، یک بحث سیاسی است و خارج از مباحث بازرگانی باید به آن پرداخت.

**صداوسیما نصف بودجه اش را از دولت می گیرد

وی ادامه داد: قانون راه کارهای کاملا مشخصی دارد. میزان بودجه ای که صداوسیما از دولت می گیرد، تقریبا نصف بودجه مورد نیازش است که یک بحث بسیار مهمی است. به نظرم بودجه صداوسیما باید مستقل شود حتی بودجه ای که امروز دولت به صداوسیما پرداخت می کند بسیار ناعادلانه است. قبلا تمام بودجه را دولت موظف بود بدهد و حدود 5 الی 10 درصد از بودجه را صداوسیما باید از طریق تبلیغات کسب می کرد اما طی سنوات مختلف دولت ها این عدد را جابه جا کردند و 10 درصد و 15 درصد و 20 درصد و حالا رسیده به 50 درصد.

**مشکلات صداوسیما از کجا بروز پیدا می کند؟

نوباوه تاکید کرد: دولت صداوسیما را مجبور می کند که نیمی از هزینه های خود را از طریق تبلیغات تامین کند و همین جا اولین مشکلات بروز می کند. همین موضوع تغییرات در سبک زندگی، رانت خواری ها و ... مطرح می شود همه به دنبال احتیاجی است که سازمان صداوسیما به بودجه دارد. برخی گمان می کنند که دستمزد کارمندان صداوسیما هم حتما خیلی بالاست که مشکلات را بیشتر می کند اما من با اطمینان به شما می گویم که دستمزد آنها جزو پایین ترین حقوق های کشوری است و این خود یک بلیه است.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب حقوق کارمندان صداوسیما خیلی بالاتر بود اما الان اینطور نیست و در اوایل انقلاب تقریبا برابر شد و طی این 10 الی 15 سال اخیر به دلیل اینکه صداوسیما زیر نظر سازمان امور اداری و استخدامی نبود و شکل کارش مطابق نظام هماهنگ پرداخت نبود و حتی درصد افزایشی که هرسال به کارکنان دولت تعلق می گرفت، کامل به صداوسیما پرداخت نمی شد و همین منجر شده که حقوق صداوسیما جزو پایین ترین حقوق هاست.

وی تاکید کرد که این ماجرا باعث شده که مسیر توجیه برای صداوسیما را باز می کند. سازمان صداوسیما، رسانه ملی است و حتما باید شفافیت داشته باشد و خود در این زمینه الگو باشد.

نوباوه در پاسخ به این سوال که گفته می شود مجری درصد خود از کل رقمی که برای صداوسیما می آورد را برمی دارد، گفت: اگر فردی تا این حد خادم به صداوسیما باشد، هیچ وقت این شایعات به وجود نمی آید. او در این حالت به شیوه بخشی از یک حامی مالی است. قبلا هم اگر کسی برای صداوسیما تبلیغات می آورد، 13 درصد از مبلغ کل آورده به طور کاملا قانونی به او پرداخت می شد. البته این موضوع برای تبلیغات آگهی است و با قرارداد صورت می گیرد. اما ما اطلاعی نداریم که دستمزد مجریان ربطی به اسپانسر دارد یا ندارد و یا حتی به مدیران داخلی ارتباط دارد یا خیر. در نهایت سازمان صداوسیما در موارد این چنینی ملزم به شفافیت است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.