«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه طی یادداشتی در روزنامه «واشنگتن‌تایمز» به انتقاد از تحریم‌های بین‌المللی علیه کشورهای مختلف در بحبوحه شیوع ویروس «کووید۱۹» پرداخت و نوشت، تحریم ایران نه تنها به مردم آن بلکه به کشورهای همسایه نیز آسیب می‌زند.

به نوشته وبگاه وزارت خارجه ترکیه، چاووش‌اوغلو با تاکید بر لزوم تداوم شبکه حمایت بین‌المللی از کشورهای مختلف در شرایط ویروس کرونا، نوشت: «تحریم‌ها، ابزار سیاسی ناخوشایندی است که باید از منظر بشردوستانه مورد ارزیابی قرار بگیرد. بسیاری از تحریم‌ها، شامل آنهایی که بر ایران اعمال شده، نه تنها به مردم ایران بلکه به همسایگان آن نیز صدمه می‌زند».

وی خطر این آسیب را در شرایط همه‌گیری بیش از پیش خوانده و توضیح داد: «بذری که اکنون کشت می‌کنیم، در آینده به شکل واقعیت‌های تمام عیار به سراغمان می‌آید. واقعیاتی مانند نظام جهانی مبتنی بر قانون، شبکه‌ای از کشورهای کارآمد که تاب‌آور و مسئولیت‌پذیر هستند، اقتصادهایی که هیچ‌کسی را رها نمی‌کند و به همه سود می‌رساند».

وزیر خارجه ترکیه همچنین با تکرار درخواست‌ها برای تغییر ساختار شورای امنیت سازمان ملل، تصریح کرد: «ما این دستور کار را جهانی بزرگ‌تر از پنج [عضو دائم شورای امنیت] می‌نامیم که به ترکیب تاریخ گذشته‌ی شورای امنیت اشاره می‌کند».

پیشتر ۳۲ عضو کنگره آمریکا با ارسال نامه‌ای به «مایک پامپئو» وزیر خارجه و «استیون منوشین» وزیر خزانه‌داری این کشور، خواستار کاهش تحریم‌ها علیه ایران به دلیل شیوع ویروس جدید کرونا شدند

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.