محمد جواد حق شناس درباره میزان خسارات مدیریت شهری در بحران کرونا گفت: شهرداری در اسفند و فروردین با کاهش درآمد زیادی مواجه بوده است. به هر حال شهرداری سازمانی است که مثل سازمان‌های دولتی بودجه اش از مجلس و درآمدهای نفتی نیست بلکه باید درآمد کسب و بعد آن را هزینه کند به همین دلیل این بحران آثار جدی روی مدیریت شهری خواهد داشت. در این دو ماه بیش از ۵۰ درصد درآمدهای شهرداری محقق نشده است اگر اردیبهشت را هم لحاظ کنیم ۶۰ تا ۷۰ درصد بودجه در این ماه‌ها محقق نشده است و ممکن است این کاهش درآمد، آسیب جدی به برنامه‌های شهرداری بزند. بر همین اساس انتظار من از دولت و نهادهای حاکمیتی این است که سهم خود را در مدیریت شهری بپردازند و آسیب ناشی از کرونا را جبران کنند.

او افزود: از شهردار هم می‌خواهم در خصوص و در جهت احقاق حقوق مردم تهران، زیان‌های مدیریت شهری در این زمینه را تبیین کنند و برای تأمین آن اقدام کنند اگر این زیان‌ها جبران شود شهرداری می‌تواند از برخی مشاغل مربوط به مدیریت شهری حمایت کند.

عضو شورای شهر تهران درباره رقم ضرر و زیان شهرداری در بحران کرونا گفت: پیش بینی ما این است که اگر بحران تا خرداد ادامه یابد، حداقل حدود ۶ هزار میلیارد تومان از درآمدهای شهرداری محقق نخواهد شد اما اگر این بحران تا شهریور ادامه یابد این رقم تا ۱۲ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت و در واقع یک سوم بودجه کلان شهرداری تأمین نمی‌شود و مدیریت شهری را با وضعیت سخت و مشکل جدی رو به رو خواهد کرد.

او درباره نحوه جبران این خسارات گفت: در شورای شهر، برای جبران راه‌های متفاوتی را دنبال می‌کنیم انتظار شورای شهر این است که این خسارات از بودجه ملی اختصاص یافته برای کرونا است همچنین برخی نهادها هستند که منابعی در اختیار دارند. انتظار این است که با توجه به شرایط فعلی کشور و وضعیت نامناسب مردم، به داد آنها برسند. ممکن است کرونا برخی مشکلات کشور را تشدید کند و با برخی بحران‌های اجتماعی مواجه شویم.

حق شناس درباره فعالیت‌های شورای شهر در بحران کرونا و بررسی «تهران پس از کرونا» گفت: شورای شهر از نهادهایی بود که در اوج بحران کرونا تعطیل نشد و حتی در آخرین روزهای اسفند جلسات علنی داشت و بودجه سال ۹۹ را تصویب کرد و فعال بود. اکنون چون در متن بحران هستیم باید صبر کنیم و زمان پیش برود و آثار و تبعات آن را ببینیم و بر اساس آن درباره تهران پس از کرونا تصمیم بگیریم

او درباره کمک مدیریت شهری به مردم و اقشار ضعیف برای عبور از این بحران گفت: مدیریت شهری اعلام کرد که عوارض و معوقات برخی مشاغل که باید تا پایان اسفند پرداخت می‌شد مهلت آن تا پایان اردیبهشت تمدید شده است.

حق شناس راجع به تأثیرات شگرف و عمیق بحران کرونا بر جهان گفت: بحران کرونا موضوعی تک ساحتی نیست. شاید در ابتدا فکر می‌کردیم این تنها موضوع به حوزه سلامت و پزشکی مربوط می‌شود به تدریج با بروز ویژگی‌های این ویروس و آثار و تبعات آن معلوم شد که این بحران تمامی حوزه‌های زندگی بشری اعم از اقتصاد و روابط بین الملل تا فلسفه و دین را از خود متأثر می‌کند به طوری که اظهار نظر برخی سیاستمداران مثل مرکل که این بحران از جنگ جهانی دوم تا کنون بی نظیر بوده است عبارتی بسیار دقیق است. این بحران آنقدر بزرگ است که به عنوان مثال تنها در آمریکا دو هزار و ۳۰۰ میلیارد دلار برای جبران خسارات ناشی از این بحران فقط برای دو ماه در نظر گرفته شده است.

در ایران هم جامعه در شرایط فعلی بابت وضعیتی مواجه است که مدیریت بحران می‌طلبد و تجربه جنگ هشت ساله کمک می‌کند جامعه بتواند تصمیمات فوری را راحت تر بگیرد. از سویی جامعه ایران یکی از تمدن‌های قدیمی در جهان است و بحران‌های زیادی را پشت سر گذاشته است و امید است که با وجود برخی نارسایی‌ها مثل ضعف کارآمدی و تحریم و امثال آن، بتواند بر این بحران هم غلبه کند.

این عضو شورای شهر تهران درباره اقدامات مدیریت شهری برای مقابله با این بحران در تهران گفت: مدیریت شهری نمی‌تواند یک پیکره جدا از کلان جامعه در تقابل با این بحران باشند و با توجه به تمرکز تصمیم گیری در این زمینه در کشور مدیریت شهری تابع تصمیمات ستاد مقابله با کرونا است و به سهم خود سعی کرده است ضمن هماهنگی با ستاد کرونا در حوزه خود تمهیداتی بیندیشد تا مدیریت شهری بتواند دقیق‌تر و سریع‌تر تصمیم بگیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.