طبق روال معمول سال های اخیر، همچنان بیش از ۷۰ درصد واحدهای عرضه شده به بازار مسکن را خانه های واقع در شمال پایتخت تشکیل می‌دهد؛ خانه‌هایی که معمولاً لوکس و نیمه لوکس هستند و به دلیل قیمت بالا بعضاً تا ماه‌ها هیچ مشتری برای آنها پیدا نمی شود. به همین دلیل سال گذشته نرخ رشد قیمت مسکن در مناطق شمالی تهران کمتر از مناطق جنوبی بود.

کرونا بازار مسکن شمال پایتخت را کساد کرد

در شرایطی که بازار املاک در نیمه شمالی شهر تهران طی سالهای اخیر با رکود دست و پنجه نرم می‌کند شیوع کرونا هم به این کسادی دامن زده است. البته تحت تاثیر رشد یکباره معاملات سفته بازانه و سوداگرانه، میانگین قیمت در منطقه ۱ از حدود متری ۲۳ میلیون تومان در اواخر سال گذشته به محدوده ۳۰ میلیون تومان رسید و دیگر پایین نیامد.

با این حال، هم اکنون کمتر فایلی را می‌توان در شمال پایتخت پیدا کرد که قیمت های بیش از متری ۵۰ میلیون تومان برای آن تعیین شده باشد. این در حالی است که اوایل سال قبل نرخ‌های بعضاً تا متری ۱۰۰ میلیون تومان و حتی بیشتر هم دیده می شد.

به نظر می رسد بازار مسکن در شمال شهر تهران تا حدودی به ثبات قیمتی رسیده و اصطلاحاً بازار خود را شناخته است.

مظنه قیمت آپارتمان در شمال تهران

گشتی در آگهی های فروش ملک نشان می دهد قیمت یک آپارتمان نوساز ۱۴۴ متری در قیطریه ۶.۳ میلیارد تومان تعیین شده که متری ۴۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان می‌شود.

آپارتمان نوساز دیگری در سعادت آباد با متراژ ۱۴۵ متر ۵.۸ میلیارد تومان فروخته می‌شود قیمت هر متر مربع آن ۴۰ میلیون تومان است.

یک آپارتمان ۱۰۰ متری پنج سال ساخت در جردن با قیمت ۳.۵ میلیارد، یعنی ۳۵ میلیون تومان در هر متر مربع به فروش می رسد.

از ابتدای اسفند ماه و با ورود ویروس ناخوانده کووید ۱۹ خرید و فروش در مناطق ۱ و ۲ پایتخت به نصف رسیده است. واسطه‌های ملکی می‌گویند گروهی از سفته‌بازان در شمال تهران با استفاده از رکود فعلی اقدام به خرید واحدهای زیر قیمت می‌کنند و این بازار به شکل نیمه جان هنوز سرپاست.

در سوی دیگر مشاوران املاک در مناطق پر تقاضا از جمله ۴، ۵، ۱۴ و ۱۵ می‌گویند که ویروس کرونا بازار را تقریبا تعطیل کرده است. بعضی بنگاه‌دارها از نیمه دوم اسفند مغازه ها را بسته‌اند و هم اکنون عمده خرید و فروشها از طریق سایت های اینترنتی انجام می شود.

امتناع از انجام معامله البته بیشتر از طرف فروشنده‌هاست، چرا که از آذر امسال به بعد با ورود سفته‌بازان به بازار مسکن معاملات رونق گرفته بود و فعالان انتظار داشتند شب عید با یک بازار خوب مواجه باشند.

اندک معاملاتی که این روزها در بخش سرمایه‌گذاری یا تبدیل به احسن انجام می‌شود در واحدهای خالی است، چراکه متعاملین از مواجهه با یکدیگر خودداری می‌کنند.

یکی از مشاوران املاک در منطقه یک تهران درباره وضعیت این روزهای بازار مسکن گفت: با افزایش معاملات طی یکی - دو ماه اخیر قیمت‌ها در بهمن ماه بین سه تا هفت درصد در منطقه یک افزایش پیدا کرد که البته تاثیر منفی روی معاملات ایجاد نکرد.

وی افزود: این روند ادامه داشت تا اوایل اسفند که گفتند ویروس کرونا آمده است و به یکباره معاملات نصف شد. اما با توجه به اینکه اغلب خریدها در منطقه یک به قصد سرمایه گذاری است به نظر می رسد اوضاع در منطقه یک به نسبت دیگر مناطق بهتر است.

خانه در تهران متری ۱۵.۶ میلیون تومان

بنابراین گزارش، آخرین ماه از سال ۱۳۹۸ بازار مسکن تهران رونق چندانی نداشت و معاملات ۱۰ هزار و ۲۴۲ فقره بود که نسبت به بهمن ماه ۲۴ درصد و نسبت به اسفند سال قبل از آن ۲۱ درصد کاهش پیدا کرد. این در حالی است که معمولاً در اسفند ماه سال های قبل شاهد افزایش معاملات نسبت به بهمن ماه بودیم. با این حال بازار مسکن پایتخت از رشد قیمت‌ها بی‌نصیب نماند و میانگین قیمت مسکن شهر تهران نسبت به بهمن ماه ۸.۷ درصد و نسبت به اسفند ماه سال قبل ۴۲ درصد بالا رفت و به عدد بی‌سابقه ۱۵.۶ میلیون تومان در هر متر مربع رسید. این بالاترین نرخ رشد ماهیانه از اردیبهشت ماه تا کنون بوده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.