سعد السعدی، از رهبران ائتلاف فتح در گفتگو با سایت بغداد الیوم گفت، از مهمترین ماموریت‌های مصطفی الکاظمی، نخست وزیر مکلف بعد از کسب رای اعتماد، اجرای مصوبه پارلمان مبنی بر اخراج همه نیروهای بیگانه از عراق است.

السعدی افزود، مصوبه پارلمان یکی از مهمترین شروطی است که برای اجرای آن از سوی الکاظمی جهت انتخابش به عنوان نخست وزیر جدید ضمانت هایی اخذ شده است.

رهبر ائتلاف فتح تأکید کرد: مصوبه پارلمان عراق برای اخراج نیروهای آمریکایی الزام‌آور است و هیچ نخست‌وزیری، چه الکاظمی و یا هر شخص دیگری، نمی‌توانند آن را اجرایی نکنند. این مصوبه برای دولت عراق الزام‌آور است، خصوصاً اینکه از حمایت گسترده مردمی برخوردار است.

ایالات متحده آمریکا پیشتر تصمیم گرفت، نیروهایش را از ۶ پایگاه نظامی عراق از جمله پایگاهK۱"  " در کرکوک، القیاره در جنوب موصل و القائم در مرز عراق و سوریه در چارچوب عملیات باز آرایی خارج کند.

در حال حاضر، نیروهای آمریکایی علاوه بر پایگاه بلد، در پایگاه‌های التاجی در شمال بغداد، عین الأسد در الانبار و حریر در اربیل مستقر هستند.

در اطلاعات ارائه شده توسط منابع آمریکایی تاکید شده که نظامیان آمریکایی قصد دارند، علاوه بر اربیل در الانبار و صلاح الدین نیز مستقر شوند.

پارلمان عراق روز یکشنبه ۵ ژانویه ۲۰۲۰ به لغو توافقنامه امنیتی بغداد با آمریکا، خروج همه نیروهای خارجی و آمریکایی از عراق و همچنین لغو نقش ائتلاف بین‌المللی در عراق رای داد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.