فروغ مولا مدیر گروه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به ابتلای برخی از کادر پرستاری به بیماری کووید ۱۹، اظهار کرد: با افزایش تجربه، رعایت اصول خود مراقبتی و استفاده مناسب‌تر از تجهیزات حفاظت فردی، تعداد مبتلایان کادر پرستاری نسبت به اسفند ماه کمتر شده است.

وی با تاکید بر اینکه کادر پرستاری باید اصول خود مراقبتی را به دقت رعایت کنند گفت: کادر پرستاری، خط اول مراقبت در بخش‌های بستری و سرپایی بیماری کرونا هستند. برای همین توجه به اصول خود مراقبتی و مهم‌تر از آن آموزش و یادآوری این اصول به افراد درگیر و حاضر در مراکز درمانی یک ضرورت است که نباید فراموش شود.

مولا درباره نکات قابل توجه پرستاران در مراقبت از بیماران و همزمان حفظ ایمنی و سلامت خود، توضیح داد: رعایت بهداشت دست در پنج موقعیت تعیین شده توسط سازمان بهداشت جهانی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌های واگیر همچون کووید ۱۹ است، اما انجام رفتارهایی که باعث اگزما و آسیب به پوست دست می‌شود، از قبیل شستشوی دست با آب داغ و یا استفاده بیش از حد از محلول‌های شوینده و الکلی، باعث احتمال بیشتر جذب آلودگی می‌شود.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، افزود: پرستاران تا جای امکان باید از وسایل حفاظت فردی مخصوصاً ماسک با سایز مناسب استفاده کرده و عینک طبی را بر روی صورت کاملاً فیکس کنند.

وی ادامه داد: پرستاران باید حتماً فاصله مطمئن (فاصله دو متر) را از همکاران، بیماران و مراجعان رعایت کنند.

مولا با بیان اینکه وسایل حفاظت فردی بایستی قبل از ورود به بخش پوشیده شوند، تاکید کرد: در نظر گرفتن دو فضای جداگانه تمیز و کثیف برای پوشیدن و خارج کردن این لباس‌ها و یا در صورت عدم امکان، تقسیم اتاق رختکن به دو ناحیه کاملاً مجزا و عدم تداخل بین این دو محیط مورد مهمی است که باید رعایت شود.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین افزود: تا جایی که ممکن است از خارج کردن و پوشیدن مجدد وسایل حفاظت فردی خصوصاً در زمان استراحت و صرف غذا اجتناب شود.

وی یادآور شد: پرستاران باید هنگام خارج کردن وسایل حفاظت فردی، با حفظ آرامش و تمرکز و عدم شتابزدگی، امکان آلودگی بدن و لباس زیر به ویروس را به حداقل برسانند.

مولا با بیان اینکه پوشیدن بدون اندیکاسیون وسایل حفاظت فردی به ویژه دستکش، باعث ایجاد اطمینان کاذب و افزایش احتمال مواجهه با ویروس می‌شود، هشدار داد: بارها دیده می‌شود که افراد دستکش پوشیده و بعد از لمس سطوح مختلف، با همان دست دستکش پوشیده، ماسک یا عینک خود را تنظیم می‌کنند.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: کادر بهداشتی درمانی بسیار بیشتر از سایر افراد باید مراقب باشند تا از لمس صورت خود با دست آلوده پرهیز کنند.

وی با تاکید بر اجتناب از خوردن و آشامیدن در محیط بخش، گفت: نوشیدن آب و مایعات سالم و گرم در محیط تمیز (با رعایت اصول مراقبت فردی) برای پیشگیری از دهیدراتاسیون و خشکی دهان بسیار مهم است.

مولا ادامه داد: وجود تمامی امکانات لازم همچون محلول هندراب در هر دو رختکن تمیز و کثیف بسیار مهم است و باید سطلی در ناحیه کثیف قرار داده شود تا وسایل قابل استفاده مجدد مثل عینک ایمنی در آن قرار گرفته تا بعداً شستشو و ضدعفونی شود.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با تشکر و قدردانی از زحمات شبانه روزی مدیران پرستاری وسوپروایزرها، خاطرنشان کرد: مدیران و سوپروایزرها نقش مهمی در حفظ سلامتی کادر پرستاری دارند و به همین دلیل باید به برخی نکات بسیار توجه کنند.

وی اظهار کرد: مدیران پرستاری و سوپروایزرها باید با تنظیم یک برنامه کاری مناسب از ایجاد خستگی و ضعف جسمانی کادر پرستاری جلوگیری کنند.

مولا افزود: با توجه به اینکه امکان فراموشی و بی توجهی برخی از پرسنل به دلیل خستگی و تکرار مراقبت‌ها وجود دارد، باید یادآوری اصول خود مراقبتی به صورت مکرر انجام شود.

وی با بیان اینکه دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی وزارت بهداشت و معاونت درمان بر اساس یافته‌های جهانی، تجربه و اطلاعات پزشکان متخصص داخلی و خارجی است، تاکید کرد: مدیران باید با مطالعه این دستورالعمل‌ها، آموزش‌های لازم را به کادر پرستاری ارائه دهند.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، یادآور شد: مدیران پرستاری باید نکات ایمنی را علاوه بر همکاران کادر پرستاری به همکاران اداری، بیماران و کلیه مراجعان بیمارستان یادآوری کنند؛ زیرا نباید فراموش کنیم مهمترین راه برای پیشگیری از ابتلاء به بیماری، آموزش و یادآوری مکرر موارد احتیاطی است.

وی، تغذیه مناسب، ورزش، حفظ روحیه، استراحت کافی و استفاده از سرگرمی‌های سالم در اوقات بیکاری را جهت بهبود سلامت و ایمنی بدن کارکنان پرستاری بسیار مهم عنوان کرد و افزود: یادآوری و انتقال تجربیات دیگر همکاران در این مهم می‌تواند نقش مهمی داشته باشد.

مولا در ادامه بر ضرورت ضدعفونی سطوح بیمارستانی به ویژه سطوحی که بیشتر توسط افراد لمس می‌شود، به صورت برنامه ریزی شده و مکرر تاکید کرد.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، همچنین از زحمات کادر بهداشتی و درمانی به ویژه همکاران کادر پرستاری در تمامی مراکز درمانی تابعه دانشگاه که با تلاش شبانه روزی و با قبول همه سختی‌ها وظایف خود را به درستی انجام می‌دهند، تشکر و قدردانی کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.