محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، صبح امروز در گفت‌وگوی زنده تلفنی با برنامه «پارک شهر» رادیو تهران، به ارائه توضیحاتی از اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه آموزش مجازی، ادامه ترم جاری دانشگاه، سؤالات دانشجویان و... پرداخت.

 طهرانچی در ابتدا با بیان اینکه بحران کرونا به طور غیرمترقبه کل دنیا را با چالش‌های گوناگونی روبه‌رو کرد،گفت: اکنون بشر با سومین نسل از یک ویروس مواجه شده و هنوز نمی‌توان با قطعیت قضاوت کنیم که این ویروس از حیوان به انتقال منتقل شده یا دست‌ساز است. درواقع اتفاقی رخ داده و تمام ملت‌ها را به واکنش وا داشته است. ما در مقابل این پدیده، دو انتخاب داریم؛ یکی اینکه زندگی را متوقف کرده و اسیر این موضوع شویم یا اینکه جریان زندگی را ادامه دهیم. دانشگاه‌های پیشرفته دنیا نیز بر همین باورند که باید زنده ماند و به حیات خود ادامه داد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که چالشی به این بزرگی در دنیا اتفاق می‌افتد، تنها جایی که تعطیلی‌پذیر نیست، دانشگاه‌ها هستند. مگر می‌شود دانشگاه را که مغز متفکر مواجهه با پیامدهای ویروس است، تعطیل کرد؟ یا جریان علم از حرکت بازایستد؟ 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه سلامتی دانشمندان، دانش‌پژوهان و دانشجویان در اولویت قرار دارد، گفت: در این شرایط باید شکل خدمات متفاوت شود. دانشگاه تعطیل نیست بلکه مراجعات حضوری دانشگاه برگزار نمی‌شود. درواقع در هیچ جای دنیا در شرایط سخت دانشگاه را تعطیل نمی‌کنند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر چگونگی برگزاری ترم جاری دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: از 16 هفته آموزشی در ترم جاری، تنها 5 هفته در این شرایط سپری شده است. امیدواریم با رفع خطرات شیوع ویروس کرونا، امکان برگزاری ترم آموزشی جاری در فضای حقیقی فراهم شود. بدون شک در حال حاضر برای قضاوت درخصوص موفق بودن یا نبودن کلاس‌های مجازی بسیار زود است. البته که آموزش مجازی باید تکامل پیدا کند و محک بخورد تا اشکالات آن برطرف شود. 

طهرانچی خاطرنشان کرد: 29 سال از زمانی که شبکه ملی اطلاعات باید راه‌اندازی می‌شد گذشته اما متأسفانه این طرح به نتیجه نرسید و امروز جامعه را با مشکلات روبرو کرده است. بیماری کرونا باعث شد متوجه شویم که باید در زمینه آموزش مجازی جدی‌تر عمل کنیم. این یک فرصت طلایی برای اساتید و دانشجویان است که سواد رسانه‌ای خود را ارتقا دهند. باید در فضای مجازی قوی شویم.

وی با بیان اینکه سواد فضای مجازی کمک می‌کند که استاد و دانشجو بتوانند یک کار واقعی در فضای مجازی شکل دهند، گفت: ما در دانشگاه آزاد اسلامی فضای مجازی را به عنوان یک راه‌حل موقت برای عبور از بحران، برای دانشجویان خود فراهم کرده‌ایم. باید در مواجهه با بحران کرونا تدبیر داشته باشیم و به منظور زنده بودن دانشگاه و ادامه جریان علمی، دانشگاه را تعطیل نکنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه تکامل در فضای مجازی، مسیری است که باید در عمل انجام شود، تصریح کرد: ما در دانشگاه آزاد اسلامی با تلاش و هزینه زیاد، سعی کرده‌ایم آموزش مجازی را در سطحی استاندارد و مطلوب به دانشجویان ارائه کنیم. باید با یک رویکرد مثبت و تعاملی، تهدید ویروس کرونا را به یک فرصت تبدیل کنیم.

 طهرانچی با اشاره به مشکلات اینترنت کشور و برگزاری کلاس‌های مجازی، خاطرنشان کرد: در هفته اول شروع کلاس‌های مجازی، کل بار آموزش متوجه اینترنت کشور شد و واضح است که اینترنت خانگی نمی‌توانست جوابگوی آن باشد. اشکالات این کار در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال بررسی و رفع است. مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی نیز از روز نخست تاکنون به صورت شبانه‌روزی در حال ارتقا و بهبود سیستم‌ها و رفع اشکالات برای ارائه خدمات مطلوب آموزشی به دانشجویان است.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه در کشور دو نوع آموزش وجود دارد، گفت: یک آموزش از نوع آموزش رایگان است که دولت هزینه‌های دانشگاه را از محل مالیات، تأمین می‌کند. نوع دوم که 85 درصد آموزش عالی را شامل می‌شود، آموزش شهریه‌پرداز است. دانشگاه‌هایی که دارای آموزش شهریه‌پرداز هستند، یک اقتصاد مستقل دارند و دانشجو برای یک دوره کامل آموزشی شهریه می‌پردازد و نه یک ترم خاص. شهریه‌ای که دانشگاه آزاد اسلامی از دانشجو می‌گیرد، برای شرایط عادی است اما در شرایط بحرانی کنونی دانشگاه آزاد اسلامی خدمات را به صورت مسئولیت‌پذیرانه و با انجام سرمایه‌گذاری‌های لازم، به منظور متوقف نشدن نظام آموزشی، به صورت مجازی ارائه می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه ترم آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی حذف نمی‌شود، اظهار داشت: دانشجو اگر حتی بخواهد این ترم را حذف کند، باید مبلغ شهریه را در ترم بعد بپردازد. برای دانشجویانی که دغدغه یادگیری بیشتر و باکیفیت بالا دارند نیز مقرر شده در ترم‌های آینده و به صورت غیرهزینه‌ای در کلاس‌ها حضور یافته و آموزش‌های موردنظر خود را دریافت کنند اما مطمئناً جریان علم قطع نخواهد شد. 

 طهرانچی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک دانشگاه اجتماعی، در بحران کرونا مسئولیت اجتماعی خود را به صورت شهر به شهر انجام داده است. بخش پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تمام‌قد و بدون دریافت هزینه‌ای از دولت، در خدمت بیماران کرونایی بود. در حال حاضر 3 بیمارستان این دانشگاه در تهران در حال فعالیت هستند و دانشگاه آزاد اسلامی سعی دارد بار اضافی را به دوش بگیرد و در خدمت مردم باشد. واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از پشتوانه علمی خود، اقداماتی در زمینه تولید ماسک، ژل ضدعفونی‌کننده و... انجام داده‌اند. البته دانشگاه آزاد اسلامی نیز در زمان شیوع ویروس کرونا با خسارت‌های مالی از درآمدهای غیرشهریه‌ای مواجه شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: پرداخت حقوق 58 هزار پرسنل دانشگاه اعم از اعضای هیئت علمی و کارکنان در شرایطی که بحران کرونا از درآمدهای غیرشهریه‌ای دانشگاه کاسته، شرایط را برای اعطای تسهیلات تحصیلی به دانشجویان، سخت‌ کرده است. البته مکاتباتی با وزارت علوم انجام دادیم تا از اقتصاد آموزش عالی که اقتصادی مولد و تربیت‌کننده نیروی انسانی است، حمایت کند. 

وی با بیان اینکه مطالبه دانشجویان برای تسهیلات دانشجویی یک مطالبه به‌حق است، گفت: در این زمینه باید  صندوق‌های رفاه دانشجویی دولتی وارد عمل شوند. پیشنهاد می‌کنم صندوق‌های رفاه مبالغی را که برای غذای دانشجویی درنظر گرفته بودند، برای کمک به دانشجویان مصرف کنند.

 طهرانچی با اشاره به پیگیری‌ها و رایزنی‌های لازم برای تحقق مطالبات دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در صندوق رفاه، تصریح کرد: دولت باید جریان اقتصاد آموزش عالی را به عنوان یک اقتصاد غیردولتی به‌رسمیت بشناسد و به آن کمک کند. دولت باید به یاری دانشجویانی که هزینه‌های تحصیلی خود را می‌پردازند نیز بشتابد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.