وزیر امور خارجه کشورمان امروز(چهارشنبه)  در جمع خبرنگاران در مورد اقدامات وزارت خارجه برای بازگرداندن دانشجویان و اتباع ایرانی در کشورهایی که کرونا در آنها شیوع پیدا کرده است و درخواست‌هایی که از آنها در این زمینه صورت گرفته است گفت: وزارت خارجه وظیفه دارد که به ایرانیان خارج از کشور کمک کند و وزارت بهداشت نیز وظیفه حفظ سلامتی مردم را برعهده دارد. دو وزارت خانه برای انجام این دو وظیفه باید با هم هماهنگ باشند.

وی با بیان این که درهنگام شیوع ویروس کرونا در چین وزارت بهداشت به وزارت خارجه در بازگشت دانشجویان ایرانی در ووهان کمک کرد ادامه داد: این دانشجویان پس از بازگشت 14 روز در قرنطینه بودند و خوشبختانه هیچ کدام بیمار نبودند.

ظریف با بیان این که در حال حاضر دانشجویانمان در  خارج از کشور و برخی از اتباع‌مان به دلیل قطع پروازها در کشورهای مختلف گرفتار شده‌اند، گفت: وظیفه وزارت خارجه کمک به آنهاست و ما حداکثر تلاش خود را در این زمینه انجام می‌دهیم. در بسیاری از جاها به علت شیوع ویروس کرونا پروازی وجود ندارد و باید به این هموطنان در بازگشت به کشور کمک کنیم و نگرانی‌های دیگر کشورها را نیز در این زمینه در نظر بگیریم.

وی همچنین یکی دیگر از مسائل به وجود آمده در دوران کرونا را مشکلاتی عنوان کرد که برای کامیون‌ها و رانندگان ایرانی در پشت برخی مرز برخی از کشورها به وجود آمده است  و افزود: وزارت خارجه در این مدت پیگیری کرده است که هیچ راننده ایرانی پشت مرزها گیر نکند و امروز می‌توانیم بگوییم این موضوع تا حد قابل توجهی حل شده است و ما تقریبا کامیون  ایرانی نداریم که گیر کرده  باشد البته هر روز مشکل جدیدی ایجاد می‌شود و ما سعی می‌کنیم آن را حل کنیم.

وی ادامه داد: این ملاحظات وجود دارد و ما باید ملاحظات وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا را نیز در نظر بگیریم و با هماهنگی با آنها عمل کنیم.

وی ادامه داد: به ایرانیان خارج از کشور و دانشجویان می‌گویم که ما در فکر آنها هستیم و باید اقدامات برای بازگشت آنها به کشور با در نظر گرفتن همه ملاحظات انجام شود تا کمترین آسیب و مشکلی برای انتقال نوع جدید ویروس کرونا به وجود آید.

وی با بیان این که وزارت بهداشت در این زمینه پروتکل‌هایی ارائه داده است و ما مورد به مورد با وزارت بهداشت در این زمینه هماهنگ می‌کنیم گفت: هر وزارت خانه در این زمینه کار خود را انجام می‌دهد ولی تصمیم نهایی را وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا می‌گیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.