۲۹ فروردین‌ماه روز ارتش نامگذاری شده است و همه‌ساله با یاد و خاطره شهدای ارتش جمهوری اسلامی ایران در هشت سال دفاع مقدس گرامی داشته می‌شود. 

مستند «پیش مرگان عرب» روایت متفاوتی از روزهای ابتدایی جنگ است که از زبان پزشک عربی که شاهد این اتفاق بوده است، بیان می‌شود.  

سمیه ذاکری خطیر کارگردان این فیلم مستند گفت: در این مستند اتفاقات آبان‌ماه ۱۳۵۹ را شاهدیم که با قصه دلاوری و دلیری مردم روستا برای مقابله با بعثی‌ها و تحویل ندادن خلبان زخمی ارتش همراه است و معجزه باران هفت سال بعد از سال ۱۳۵۹ که منجر به پیدا شدن ۲۷ مرد روستا و خلبان ارتش می‌شود. 

وی ادامه داد: پیگیری قصه مستند «پیش مرگان عرب» دغدغه‌ای شخصی بود، در اوایل کار شخصاً به جنوب سفر کردم و تحقیقات اولیه را انجام دادم که خوشبختانه با استقبال خوب گروه مستند روایت فتح برای ساخت روبه‌رو شدم و پروژه کلید خورد.

این مستندساز با اشاره به مشکلات ساخت «پیش‌مرگان عرب» گفت: متوجه شدم پزشکی عراقی شاهد اتفاقات پیش آمده بر سر مردم روستا بوده است اما متأسفانه با تمام تلاش‌هایی که کردم موفق به پیدا کردن این پزشک عراقی نمی‌شدم تا اینکه کتاب خاطرات او به دستم رسید و بالأخره با واسطه‌ای توانستم با ایشان صحبت کنم. او از طریق گفت‌وگو تمام اطلاعات را در اختیار من گذاشت و راضی به آمدن جلوی دوربین ما نشد.

 مستند «پیش‌مرگان عرب» تهیه شده در گروه مستند روایت فتح است که به زودی از شبکه‌های سیما پخش می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.