به گزارش روز جمعه روابط عمومی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" در اطلاعیه ای ضمن عذرخواهی از مسافران پرواز لغو شده روز جمعه (۲۹ فروردین)   اعلام کرد در پی شیوع ویروس کرونا در جهان و قطع پروازهای اکثر شرکت‌های هواپیمایی، بسیاری از هموطنان خارج از کشور از جمله دانشجویان درخواست بازگشت به کشور را داشتند.

در این اطلاعیه هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: براساس درخواست‌های وزارت امور خارجه و تایید وزارت بهداشت، "هما" جهت بازگرداندن هموطنان، چند پرواز یک‌طرفه به برخی کشورها را برقرار کرده است.

هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در خصوص برقراری پرواز رم به تهران نیز تاکید کرد پس از درخواست و پیگیری سفارت ایران در ایتالیا و موافقت و صدور مجوز توسط وزارت بهداشت، یک پرواز در تاریخ ۲۷ فروردین‌ماه از رم به تهران انجام شد و طی آن تعدادی از دانشجویان به کشور بازگشتند.

براساس این اطلاعیه به دلیل رفتارهای نامناسب عده‌ای از مسافران این پرواز و عدم تمکین و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مقررات قرنطینه‌ای، مسوولان بهداشتی کشور برای حفظ سلامت مسافران، خانواده‌های آنها و شهروندان ایرانی تصمیم به لغو پرواز روز جمعه گرفتند.

هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در خصوص نشر مطالبی در فضای مجازی مبنی بر درخواست کشور ایتالیا جهت برقراری پرواز رایگان توسط این کشور و بازگرداندن هموطنان ایرانی یا صدور مجوز پرواز از طرف سازمان هواپیمایی کشوری ایتالیا مشروط بر انجام پرواز رایگان توسط "هما" نیز اعلام کرد: این مطالب به هیچ عنوان صحت ندارد.

ایران‌ایر اضافه کرد: صدور مجوز انجام یک پرواز بین‌المللی در حدود اختیارات شرکت‌های هواپیمایی نبوده و سازمان هواپیمایی کشوری متولی صدور مجوز است؛ همچنین انجام این پروازها که در مسیر رفت بدون مسافر انجام می‌شود برای "هما" به هیچ عنوان صرفه اقتصادی نداشته و صرفاً جهت کمک به هموطنان و عمل به مسوولیت اجتماعی انجام می‌شود.  

هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خبر داد: با توجه به ضرورت اجرای دستورات وزارت بهداشت جهت حفظ سلامتی هموطنان، در صورت صدور  مجوز، این پرواز برنامه‌ریزی و انجام می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.