بررسی وضعیت مسکن کشورهای اروپایی نشان می دهد که کشورهای اروپای مرکزی در میان مدت شاهد بیشترین افزایش قیمت و کشورهای جنوبی اروپا شاهد بیشترین کاهش در قیمت مسکن بوده اند. در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۹ متوسط قیمت مسکن در ۱۹ کشور عضو منطقه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به طور میانگین ۴.۲ درصد و در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به طور میانگین ۴.۷ درصد افزایش داشته است. هم چنین در مقایسه با سه ماهه سوم سال متوسط قیمت مسکن در منطقه یورو ۰.۷ درصد و در سطح اتحادیه اروپا ۰.۸ درصد افزایش یافته است. 

لوکزامبورگ با افزایش ۱۱ درصدی و اسلواکی با افزایش ۱۰.۹ درصدی و کرواسی با افزایش ۱۰ درصدی، کشورهایی بوده اند که بیشترین افزایش قیمت مسکن در سه ماهه پایانی سال قبل را تجربه کرده اند.

از سوی دیگر قیمت خانه در قبرس ۴.۸ درصد افت کرده است. قیمت مسکن طی این بازه زمانی در مالت ۳.۵ درصد و در مجارستان ۱.۵ درصد کاهش داشته است.

اگر چه شیب افزایش قیمت مسکن در کشورهای اروپایی از سال ۲۰۱۴ تشدید شده است اما بررسی‌ها نشان می دهد که به صورت کلی، بازار مسکن در اروپا با ثبات نسبی مواجه بوده به گونه ای که از سال ۲۰۰۷ تاکنون نرخ اجاره در کشورهای عضو اتحادیه اروپا به طور متوسط تنها ۲۱ درصد و نرخ فروش مسکن تنها ۱۹ درصد افزایش داشته است.

اتحادیه  اروپا شامل ۲۷ کشور بلژیک، آلمان، استونی، ایرلند، یونان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، قبرس، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، اتریش، پرتغال، اسلوونی، اسلواکی، فنلاند، بلغارستان، مجارستان، لهستان، دانمارک، سوئد، کرواسی، جمهوری چک و رومانی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.