به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز (جمعه) در گفت‌وگو با این خبرگزاری اعلام کرد: مسکو نمی‌تواند با واشنگتن بر سر سلاح‌های مافوق‌صوت خود بدون آن که درباره پروژه‌های مافوق‌صوت آمریکا و برنامه‌های این کشور به منظور ایجاد یک سیستم جهانی ضدموشکی و استقرار تسلیحات در فضا بحث جامعی صورت بگیرد، گفت‌وگو داشته باشد و این یک پیش‌شرط برای چنین گفت‌وگویی است.

ریابکوف تصریح کرد: در خصوص یک سری سیستم‌های جدیدمان که آمریکایی‌ها اخیرا آنها را «بومی» خوانده‌اند، ما تلاشی برای آن که از گفت‌وگو فرار کنیم، نداریم. با این حال من می‌خواهم تأکید کنم ما درباره این سیستم‌ها در یک خلأ بحث خواهیم کرد. این موضوع بحثی نیست که به شرایط دیگر وابستگی نداشته باشد. یک پیش شرط سفت و سخت برای آغاز این گفت‌وگو وجود دارد که قابل کنار گذاشتن نیست و آن موافقت آمریکا با بحث کردن درباره پروژه‌ها و برنامه‌های خودش که باعث نگرانی ما بوده، است.

او اضافه کرد: روسیه نیز از بابت برنامه‌های آمریکا به منظر ایجاد یک سیستم ضد موشکی جهانی و استقرار تسلیحات در فضا و یک سری طرح‌های دیگر مرتبط با سلاح‌های مافوق‌صوت نگران است.

وی افزود: ما نمی‌توانیم این پروژه‌های ارتش آمریکا را نادیده بگیریم؛ چرا که ما آن را شدیدا در حوزه راهبردی، بی‌ثبات کننده در نظر می‌گیریم.

ریابکوف گفت: روسیه معتقد است گفت‌وگو بر سر ثبات راهبردی با آمریکا تنها به شکلی پیچیده می‌تواند صورت بگیرد. روسیه کاملا به راهبری بر اساس تضمین امنیت ملی متعهد است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.