به گزارش خبرگزاری فرانسه از کاراکاس، خورخه آرئاسا وزیر امور خارجه ونزوئلا دیروز (جمعه) در صفحه توئیترش به شدت از توقیف ۳۴۲ میلیون دلار از دارایی بانک مرکزی ونزوئلا در آمریکا انتقاد کرد و گفت: این اقدام واشنگتن با تبانی قانونگذاران مخالف در مجمع ملی این کشور انجام شده است.

این دارایی‌های ونزوئلا بخشی از دارایی‌های این کشور بوده که تحت تحریم‌های شدید دولت دونالد ترامپ علیه کاراکاس توقیف شده این در حالی است که ونزوئلا ماه‌هاست با شدیدترین چالش‌های اقتصادی از جمله کمبود شدید دارو و مواد غذایی روبروست.

مقام‌های ونزوئلا در بحبوحه شیوع کرونا خواستار آزادی دارایی‌های این کشور شده‌اند تا دولت نیکلاس مادورو بتواند بودجه مناسبی برای مقابله با این ویروس اختصاص دهد؛ اما دولت ترامپ تاکنون نسبت به این درخواست‌ها بی‌تفاوت بوده است.

قانونگذاران مخالف کاراکاس به تازگی لایحه انتقال این مقدار پول از حساب بانک مرکزی ونزوئلا در « سیتی بانک » آمریکا را به حساب مخالفان دولت ونزوئلا در این بانک تصویب کردند.

آنخل آلواردو یکی از قانونگذاران مخالف در ونزوئلا اعلام کرد که این رقم ۳۴۲ میلیون دلار بوده است.

دولت ترامپ ماه‌هاست به خوان گوایدو رهبر مخالفان دولت کاراکاس کمک کرده تا کنترل دارایی‌های دولت ونزوئلا در آمریکا را در اختیار بگیرد.

بحران اقتصادی مدت‌هاست ونزوئلا را به سوی بحران سیاسی کشانده ضمن آنکه باعث کمبود مواد غذایی و دارو، قطعی برق و سیل عظیمی از مهاجرت شده است.

در سال‌های گذشته بیش از چهار میلیون نفر از این کشور به کشورهای دیگر رفته‌اند.

در ژانویه سال ۲۰۱۹ (دی‌ماه ۱۳۹۷) « خوان گوایدو » رئیس مجمع ملی ونزوئلا با شروع مجدد دولت نیکولاس مادورو، صحت انتخابات ریاست جمهوری را زیرسئوال برد و خود را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا معرفی کرد؛ از آن زمان تاکنون بحران سیاسی به بحران اقتصادی افزوده شده است.

ونزوئلا با وجود اینکه مدتهاست با تحریم‌های آمریکا و کمبود شدید دارو و مواد غذایی روبرو بوده اما توانسته در مهار شیوع کرونا تا اندازه‌ای خوب عمل کند و تدابیر موثری را در این راستا اجرایی کرده است.

تاکنون ۲۲۷ نفر در ونزوئلا به کرونا مبتلا شده‌اند که فقط ۹ فوتی گزارش شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.