این نشریه امروز (شنبه) در گزارشی با اشاره به جنگ ۵ ساله ائتلاف سعودی با «جنبش انصارالله» در یمن افزود: این جنگ زیرساخت‌های یمن را ویران کرده و موجب کشته شدن بیش از ۱۰۰ هزار نفر در این کشور شده است. روز ۸ آوریل (۲۰ فروردین) عربستان و متحدانش وعده آتش‌بس به مدت دو هفته را دادند. به گفته یک مقام سعودی دلیل این آتش‌بس کاهش رنج مردم یمن و حفظ سلامتی و ایمنی آنها بوده است. دو روز پس از آن یمن فقیرترین کشور منطقه خاورمیانه اولین مورد ابتلا به بیماری «کووید-۱۹ » را گزارش داد.

اکونومیست افزود: اما برخی نسبت به این دلسوزی و شفقت عربستان که سالها به صورت عمدی بمب بر سر بیمارستان‌ها، خانه‌ها و مدارس یمن انداخته، مشکوک هستند. درحالیکه از سویی ورق جنگ یمن برگشته و سعودی‌ها را نسبت به آن دلسرد کرده است.

به نوشته این نشریه، عربستان به رغم انجام حملات هوایی وحشیانه قادر به بیرون راندن جنبش انصارالله از بیشتر مناطق یمن از جمله صنعا پایتخت این کشور نبوده است. امارات، متحد اصلی سعودی نیز سال گذشته میلادی شروع به عقب‌نشینی از جنگ یمن کرد. خود سعودی‌ها نیز کمتر بمباران انجام می‌دهند؛ حملات هوایی آنها در مقایسه با سال ۲۰۱۵ بیش از ۹۰ درصد کاهش یافته است. در ماه‌های اخیر عربستان مذاکرات مخفیانه با حوثی‌ها (جنبش انصارالله) داشته‌ است.

این نشریه اضافه کرد: عربستان امید خود برای بازگرداندن منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی یمن به صنعا را از دست داده و اکنون هدف این کشور توقف حملات موشکی انصارالله به مواضع ارتش عربستان است. 

«عبدالغنی الایریانی» تحلیلگر یمنی در این ارتباط به اکونومیست گفت که سعودی‌ها به دنبال راه خروج (از جنگ) هستند و از ویروس کرونا به عنوان پوشش استفاده می‌کنند.

به نوشته نشریه اکونومیست، دخالت بن سلمان در یمن همزمان با پروژه پوچ زورآزمایی او در مقابل ایران آغاز شد. اما جنبش انصارالله سرسختانه در برابر عربستان ایستاد. بن سلمان اکنون به باتلاق مشکلاتی می‌نگرد که همزمان با سقوط درآمدهای نفتی با آن روبرو شده است .

این نشریه نوشت: حملات جنبش انصارالله به عربستان پیشینه ثبات در این کشور را تهدید می‌کند، درحالیکه پیشتر موشک‌های آنها خطوط لوله نفتی سعودی در ریاض پایتخت عربستان را هدف قرار داده است.

عربستان نمی‌خواهد اتفاق ناراحت کننده‌ای همزمان با میزبانی نشست سران گروه ۲۰ در ماه نوامبر در این کشور روی دهد. اما انصارالله به ناامیدی بن سلمان پی برده و خواهان توافق بهتری است. 

نشریه اکونومیست مدعی است که جنبش انصارالله توافق آتش‌بس را رد کرده تا توافق صلح خود را مطرح کند. آنها می‌خواهند عربستان تحریم و محاصره هوایی و دریایی یمن را لغو کند، غرامت برای خسارت‌های وارده به میزان ده سال درآمد دولت بپردازد و انصارالله را به عنوان دولت رسمی یمن برسمیت بشناسد.

علاوه بر این مسائل تهدیدات پیش رو ناشی از ویروس کرونا معضلاتی را به وجود آورده است. جنگ یمن نیمی از مراکز درمانی و بیمارستان‌های این کشور را تعطیل کرده است. بیش از سه چهارم جمعیت ۲۸ میلیونی یمن نیاز به کمک‌های بشر دوستانه دارند. شیوع وبا سال گذشته در یمن یکی از بدترین فجایع انسانی بود، در حالیکه شیوع کووید-۱۹ می‌تواند مرگبارتر باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.