به گزارش روزنامه «سبق» عربستان، هدف از اجرای این پروژه‌ها پیرایش و حذف زوائد بصری در محدوده این دو غار و از بین بردن آن چیزی است که مقامات سعودی آن را رفتار اشتباه و ناصحیح برخی زوار بیت الله الحرام می‌دانند.

قرار است در پروژه توسعه غارهای حرا و ثور که به گفته مقامات سعودی مرحله اول آن ۳۰ روز به طول می‌انجامد، نوشته‌های موجود در دو غار و نوشته‌های روی صخره‌ها در مسیرهای منتهی به غار حرا و ثور حذف شود. همچنین قرار است موانع بتنی و سایه‌بان‌ها و تخته‌های چوبی در مسیر برداشته شود و سرویس‌های بهداشتی برای زوار درنظر گرفته شود.

غار حرا که در کوه حرا یکی از کوه‌های معروف شهر مکه و مشهور به «جبل النور» واقع شده‌است از اماکن مقدس نزد مسلمانان است که پیامبر اسلام (ص) هر ساله مدتی را در آن به عبادت می‌پرداختند و برای اولین در این مکان بر ایشان وحی نازل شد.

غار ثور هم که در کوه معروف ثور قرار گرفته در جنوب شرقی مسجدالحرام واقع شده و به دلیل اقامت سه روزه پیامبر اسلام در این غار در زمان هجرت از مکه به مدینه همواره نزد مسلمانان مقدس شمرده می‌شود.

پروژه توسعه غارهای حرا و ثور درحالی مطرح شده‌است که دولت سعودی تاکنون به اسم توسعه حرمین شرفین بسیاری از اماکن تاریخی و مقدس برای مسلمانان را تخریب کرده است. تخریب قبور ائمه در قبرستان بقیع، تخریب منزل پیامبر و حضرت خدیجه در مکه مکرمه و تخریب و تعطیلی تعدادی از مساجد تاریخی در مدینه منوره از جمله این موارد است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.