اعتراض‌ها علیه قرنطینه که به منظور پیشگیری از همه‌گیری ویروس کرونا در آمریکا اعمال شده، در روزهای اخیر در ۱۴ ایالت از آمریکا رخ داده است. 

ایالت‌های تگزاس، مریلیند، میشیگان، نوادا، ویسکانسین، ایندیانا، کالیفرنیا، ورمانت، اوهایو، کنتاکی، مینه‌سوتا، آیوا، کارولینای شمالی و نیوهمپشایر شاهد معترضانی است که خواستار پایان قرنطینه از سوی فرمانداران این ایالت‌های هستند. بیشتر معترضان طرفدار ترامپ هستند.

به گزارش نیویورک تایمز در شهر آستین، مرکز ایالت تگزاس که یکی از قطب‌های مهم اقتصاد آمریکا به شمار می‌رود در ۲۴ ساعت گذشته شاهد اعتراض‌های افرادی است که ماندن در خانه و ادامه قرنطینه در این ایالت را محکوم کرده، اغلب دستور العمل‌های بهداشتی برای پیشگیری از ویروس کرونا را رعایت نکرده، ماسک بر چهره نداشته و فاصله اجتماعی را هم رعایت نکرده بودند؛ آنها شعار می‌دانند "بگذارید کار کنیم، شما نمی‌توانید آمریکا را تعطیل کنید". 

هدایت ترامپ و جنگ نیابتی با فرمانداران

اعتراض‌ها در روزهای اخیر در ایالت‌های آمریکا بخصوص در میشیگان با شدت بیشتری همراه بود که با حمایت دونالد ترامپ نیز همراه شد. 

به نوشته نیویورک تایمز، ترامپ در توئیت‌هایی به تهییج مردم علیه فرمانداران ایالت‌های مخالف رفع قرنطینه، پرداخت و با نوشته‌هایی همچون "ایالت‌های ویرجینیا، مینه‌سوتا و میشیگان را آزاد کنید"، به تحریک و هدایت معترضانی پرداخت که بیشترشان از طرفداران او هستند و در این تجمع‌ها با خود سلاح گرم حمل می‌کنند.  بسیاری از این اعتراض‌ها در برابر ساختمان‌های فرمانداری‌ها برپا می‌شود. 

ترامپ همچنین مدعی شد که از نظر او برخی فرمانداران ایالت‌های آمریکا در اعمال محدودیت قرنطینه «زیاده‌روی» کرده‌اند. 

 «اندرو کومو» فرماندار ایالت نیویورک که بالاترین میزان ابتلا به ویروس کرونا در این ایالت است، نسبت به فشار و جنگ نیابتی که ترامپ از طریق این اعتراض‌ها در پیش گرفته است، انتقاد کرد و این اقدامات را «سیاسی کردن» قرنطینه در آمریکا از سوی رئیس جمهوری دانست.

منع قانون اساسی مبنی بر رفع قرنطینه 

ترامپ در این جنگ نیابتی با توجه به شرایط ملتهب اجتماعی بوجود آمده تلاش می‌کند فرمانداران ایالت‌های آمریکا را تحت فشار بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی قرار دهد؛ اما بسیاری از فرمانداران که با موج جدید اعتراض‌های حمایت و هدایت شده از سوی ترامپ برای رفع قرنطینه مواجه‌اند می‌گویند مطابق قانون اساسی، خود را مسئول حفظ سلامت و ایمنی شهروندان می‌دانند و  قصد ندارند در لغو قرنطینه‌ها تعجیل کنند زیرا از بازگشت موج دیگر شیوع کووید-۱۹ بسیار نگرانند.

افزایش جهشی مبتلایان در ایالت‌های بی‌توجه به قرنطینه

در حالی که دونالد ترامپ تلاش دارد از موج به پاخاسته برای رفع قرنطینه حمایت کند، شاهد جهش در شمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایالت‌هایی است که دستورالعمل‌های قرنطینه را نادیده گرفتند.

شبکه سی‌ان‌ان روز گذشته(شنبه) گزارش داد، ایالت‌های اوکلاهما، آرکانزاس، نبرسکا، آیوا و داکوتای جنوبی در روزهای اخیر به دلیل رعایت نکردن قرنطینه، با جهش شمار مبتلایان به ویروس کرونا مواجه شدند. 

ایالت اوکلاهما با ۵۳ درصد، آرکانزاس ۶۰ درصد، نبرسکا ۷۰ درصد و آیوا ۸۲ درصد افزایش شمار مبتلایان به کووید-۱۹ داشته و در ایالت داکوتای جنوبی این میزان با افزایش انفجاری ۲۰۵ درصدی همراه بوده است. 

اکنون شمار مبتلایان به ویروس کورنا در جهان به بیش از ۲ میلیون و ۳۴۰ هزار نفر رسیده که از این تعداد نیز نزدیک به ۱۶۰ هزار نفر نیز جان باخته‌اند. 

شمار مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا نیز در حال حاضر به مرز۷۳۹ هزار مبتلا رسیده که از این تعداد ۳۹ هزار نفر جان باخته‌اند؛ میزان مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا حدود یک سوم مبتلایان در جهان است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.