پاسخ کند دولت بوریس جانسون،‌ نخست وزیر انگلیس به بحران شیوع ویروس کووید ۱۹ در هفته های اخیر مورد مناقشه شدید قرار گرفته است. این در حالی است که میزان تلفات ویروس کرونا در این بخشی به حد ۱۵ هزار تن رسیده است.

نشریه ساندی تایمز انگلیس در یک سری افشاگری‌های جدید، بوریس جانسون، نخست وزیر این کشور را متهم به "خوابگردی" در چگونگی پاسخش به بحران شیوع کروناویروس کرد.

گزارش شده که جانسون در ماه‌های فوریه و مارس در پنج نشست وضعیت اضطراری مقامهای انگلیسی موسوم به نشست کبرا با هدف تدوین راه‌هایی به منظور کم کردن از تاثیرات شیوع کرونا در این کشور حضور نیافته است.

همچنین بر طبق گزارشهای تهیه شده بر مبنای اظهارات افشاگران و همچنین مشاوران علمی دولت انگلیس، کابینه بوریس جانسون نسبت به در پیش گرفتن تعهدات اولیه ضروری در قبال متوقف ساختن شیوع ویروس کووید ۱۹ اهمال کرده است.

کمیته بحران ملی در دولت انگلیس نخستین بار در تاریخ ۲۴ ژانویه نشستی را به هدف بحث در مورد کروناویروس تشکیل داد در حالی که در آن مقطع این بیماری شش کشور را آلوده کرده بود.

با این حال بوریس جانسون از شرکت در این جلسه خودداری کرده در حالی که در ادامه در جشنهای ویژه فرا رسیدن سال نوی چینی شرکت کرد. در همان حوالی متیو هانکوک، وزیر بهداشت انگلیس به مردم اطلاع داد که ریسک راه پیدا کردن کروناویروس به انگلیس "پایین" است.

سوم مارس زمانی است که بوریس جانسون برای نخستین بار در نشست های وضعیت اضطراری کبرا با موضوع بحث درباره وضعیت شیوع کرونا شرکت کرد در حالی که تا قبل از پنج بار شرکت در نشستهای این کمیته با این موضوع را از دست داد. در زمان این شرکت بوریس جانسون در این نشست گزارش شد که بیش از ۴۰ انگلیسی مبتلا به کووید ۱۹ شده اند.

به نوشته نشریه ساندی تایمز، نتیجه این رفتار جانسون این بود که انگلیس "پنج هفته حیاتی" را در جنگ برای مقابله با تهدید این ویروس خطرناک از دست داد.

یک مشاور ارشد دولت انگلیس که نامش را فاش نکرد به این نشریه گفت: زمانی که نخست وزیر کشور ما در این نشستها نیست به هیچ وجه نمیتوانید بگویید که کشور شما دارد در این جنگ می‌جنگد.

همچنین افشاگران جانسون را متهم به در پیش گرفتن یک نگرش ناشی ازخوش خیالی در قبال کرونا کرده و به طور خاص به تصمیم او برای گذراندن دو هفته در ماه ژانویه همراه با نامزدش کری سیموندز در امارت خود اشاره کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.