منابع حمل‌ونقل اعلام کردند که معامله‌گران در حال ذخیره‌سازی بی‌سابقه ۱۶۰ میلیون بشکه نفت در نفتکش‌ها هستند. مقدار ذخیره‌سازی روی آب، برای مقابله با مازاد عرضه موجود ناشی از کاهش تقاضا به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، نسبت به دو هفته گذشته دو برابر شده‌ است.

وزیران نفت و انرژی تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به اوپک پلاس در دهمین نشست فوق‌العاده خود بر سر کاهش تولید روزانه ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای در ماه‌های مه و ژوئن به توافق رسیدند.

در همین حال، تلاش بازیگران نفتی، در زمانی که معتقدند شاهد بیشترین مازاد عرضه در تاریخ هستند، برای یافتن گزینه‌های ذخیره‌سازی در خشکی یا شناور روی آب افزایش یافته است.

منابع حمل‌ونقل اعلام کردند ذخیره‌سازی نفت خام روی آب به ۱۶۰ میلیون بشکه رسیده‌ است. این ذخیره‌سازی شامل ۶۰ نفتکش هرکدام با ظرفیت حداکثر ۲ میلیون بشکه نفت می‌شود.

آخرین باری که مقدار ذخیره شناور به مقدار کنونی نزدیک شد، سال ۲۰۰۹ بود که معامله‌گران قبل از بارگیری ذخیره‌سازی‌ها، بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه در دریا ذخیره کردند.

گرگوری لوئیس، تحلیلگر حمل‌ونقل گروه خدمات مالی جهانی بی‌تی‌آی‌جی، در یادداشتی گفت: این شرایط در طول تاریخ فعالیت نفتکش‌ها بی‌سابقه است. در حالی‌ که ذخیره‌سازی در نفتکش‌های غول‌پیکر تیتر خبرها شده‌ است، مشاهده می‌شود نفتکش‌های کوچک‌تر نفت و فرآورده‌های نفتی هم برای ذخیره‌سازی استفاده می‌شوند.

موقعیت مکانی این نفتکش‌ها به‌طور معمول خلیج آمریکا و سنگاپور است که مراکز عمده نفتی در آن واقع شده‌اند.

در شرایطی که قیمت‌های آتی از قیمت‌های کنونی بالاتر باشد، غول‌های نفتی و شرکت‌های بازرگانی برای ذخیره نفت تولیدی خود یا خرید ارزان از بازار، به امید بهبود شرایط بازار و فروش نفت با قیمتی بالاتر در آینده، نفتکش رزرو می‌کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.