چویی جونگ هون، پزشک اهل کره شمالی در گفتگویی با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: من به همراه سایر پزشکان در این کشور کیت‌های آزمایش نداشتیم و در عین کار در بیمارستان به ندرت دستمزدها پرداخت می‌شد و از همه مهمتر اگر هم تجهیزاتی در اختیار داشتیم همگی قدیمی بودند به همین دلیل، اغلب نمی‌شد تشخیص داد که چه کسی بیمار است و حتی پس از فوت افراد هم چنین تشخیصی امکان پذیر نبود.

وی که در ۲۰۱۲ به کره جنوبی گریخت، همچنین گفت که از مقام‌های بهداشت محلی هم خواسته نمی‌شد تا موارد بیماری را تایید کرده یا آنها را به دولت مرکزی در پیونگ یانگ ارائه کنند.

کارشناسان نیز می‌گویند، بی‌اعتنایی کره شمالی در پذیرش شیوع گسترده بیماری، زیرساخت‌های نامناسب پزشکی و حساسیت بیش از حد به تهدید بالقوه علیه قوانین مستبدانه کیم جونگ اون، رهبری کره شمالی احتمالا باعث شده تا همان روشی که قبلا در ارتباط با بیماری‌های مسری در نظر گرفته شده، درباره کرونا هم در پیش گرفته شود.

همین مساله باعث گمانه‌زنی‌هایی درباره ادعای "ویروس صفر" این کشور شده است.

این پزشک فراری گفته است: این یک دروغ است. هر سال و به هر دلیلی، بیماری‌های عفونی زیادی نمایان می‌شوند اما کره شمالی می‌گوید هیچ شیوع و گسترشی از این بیماری‌ها در کشور رخ نمی‌دهد.

وی ادامه داد: هیچ پزشکی جرات نمی‌کرد در دوران شیوع سارس فردی را که با این بیماری جان داده،‌ تشخیص دهد. به آنها دستوری مبنی بر تایید علت بیماری‌ها داده نشد و ما حتی کیت‌های تشخیص هم نداشتیم. سیستم درمانی کره شمالی شبیه به یک تفنگ زنگ زده و خراب است که حتی گلوله هم شلیک نمی‌کند چون مدت‌هاست که برای بهبودش کاری انجام نشده است.

افرادی که خارج از این کشور ساکن هستند می‌گویند، کروناویروس در این کشور گسترش یافته چون کره شمالی مرز طولانی با چین دارد و این کشور مهمترین شریک تجاری پیونگ یانگ است.

کیم سین گون، استاد کالج پزشکی در سئول می‌گوید:‌ فکر می‌کنم تعداد قابل ملاحظه‌ای می‌میرند اما  کره شمالی آن را اعلام نمی‌کند چون نمی‌تواند بیماران کرونایی را تشخیص دهد. کره شمالی در درمان بیماران جدی و قطعی مشکل دارد. بر اساس گزارش‌های سازمان ملل، ۴۰ درصد از ۲۴ میلیون سکنه این کشور به شدت دچار سوءتغذیه هستند.

این خبر در حالی منتشر شده که روزنامه اصلی کره شمالی اخیرا گزارش کرده بود که سیستم بهداشتی این کشور عالی‌ترین در جهان است و اقدامات رهبری این کشور در بهبود وضعیت سیستم سلامت باعث شده که تاکنون هیچ عفونت ویروسی مربوط به کرونا در کره شمالی گزارش نشود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.