«بوریس جانسون» که پس از ابتلا به کرونا همچنان دوران نقاهت را سپری می‌کند در جلسه ویدئویی دو ساعته با وزیر امور خارجه، دستیار ارشد و شماری از مشاوران نخست‌وزیر اعلام کرد، اولویت او ترمیم کشور پس از عبور از اوج همه‌گیری کرونا و بازگشت به شرایط عادی است.

یک منبع دولتی که خواست نامش فاش نشود در این باره به تایمز گفت: نخست‌وزیر با هرگونه اقدام شتاب‌زده برای رفع شرایط قرنطینه مخالف است زیرا اگر آمار ابتلا دوباره افزایش یابد باید محدودیت‌های سخت‌تری را به اجرا گذاشت.

پیش از این نشریه ساندی تایمز گزارش داده بود که اعضای دولت، طرحی را برای عبور از شرایط قرنطینه در سه بخش مختلف آماده کرده‌اند که بر اساس آن مدارس و برخی فروشگاه‌ها با حفظ رعایت فاصله ایمنی تا سه هفته دیگر بازگشایی خواهند شد.

این طرح پیشنهادی که «چراغ قرمز» نامیده شده، قرار بود پس از ارائه و کسب تائید بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس به اجرا گذاشته شود.  

در این طرح پیشنهاد شده که برای بخش نخست یعنی چراغ سبز، مدارس به صورت نیمه‌وقت یا هر دو هفته یک بار برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی و سال آخر دوره متوسطه که باید در امتحانات سراسری پایان سال تحصیلی شرکت کنند بازگشایی شود.  

همچنین فروشگاه‌هایی که بتوان فاصله ایمنی را در آنجا رعایت کرد فعالیت خود را از سر گرفته و وسایل نقلیه عمومی در ظرفیت کامل خود خدمات رسانی خواهند کرد. با این حال احتمالا از مسافران خواسته می‌شود تا هنگام تردد از ماسک صورت استفاده کنند.

به گزارش تایمز، مایکل گوو معاون نخست‌وزیر و ریشی سوناک وزیر دارایی انگلیس معتقدند اگر آمار ابتلا در کشور کاهش یابد، دولت باید سریع‌تر محدودیت‌ها را رفع کند. شماری از اعضای ارشد حزب حاکم محافظه‌کار همچون «ایان دانکن اسمیت» (رهبر پیشین حزب) نیز بر این باورند که اقتصاد کشور تاب تحمل شرایط قرنطینه را برای دوره نامحدود ندارد و زمانی می‌رسد که اقتصاد مهم‌تر مهار کرونا خواهد شد. 

آمارها نشان می‌دهد بیشتر انگلیسی‌ها نیز با وجود مشکلات مالی، میلی به رفع محدودیت‌ها و بازگشت به زندگی عادی ندارند.

براساس نظرسنجی موسسه‌ معتبر یوگوو، فقط ۹ درصد انگلیسی‌ها تمایل دارند به زندگی پیش از شیوع کرونا بازگردند و ۹۱ درصد خواهان استمرار محدودیت‌ها بلکه تشدید آن هستند.

براساس این نظرسنجی، ۶ درصد مردم معتقدند محدودیت‌ها سختگیرانه است و ۴۴ درصد تمایل دارند شرایط از آنچه هست سخت‌تر شود. این در حالی است که ۸۴ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی پیش‌بینی‌ می‌کنند که اوضاع اقتصادی آنها بر اثر شرایط قرنطینه وخیم‌تر خواهد شد. 

دولت انگلیس پنجشنبه گذشته مقررات منع رفت‌وآمد را برای مهار شیوع ویروس کرونا به‌ مدت سه هفته دیگر تمدید کرد.

وزیر امور خارجه انگلیس که در غیاب نخست‌وزیر امور دولت را هدایت می‌کند، اعلام کرد، تا زمانی که روند نزولی آمار مرگ‌ومیر بر اثر کرونا پایدار نشود، اوضاع تغییری نخواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.