یک رسانه انگلیسی گزارش داده آمریکا در ادامه مخالفت‌های خود با «سازمان جهانی بهداشت» از صدور بیانیه مشترکی توسط وزیران بهداشت کشورهای گروه ۲۰ که به باور واشنگتن به حمایت از این سازمان می‌پرداخت جلوگیری کرده است. 

روزنامه گاردین گزارش داده این بیانیه مشترک که قرار بود یکشنبه صادر شود بر ضرورت تقویت مأموریت سازمان جهانی بهداشت برای هماهنگ‌سازی اقدامات کشورهای جهان جهت مقابله با همه‌گیری «کووید-۱۹» (بیماری کروناویروس ۲۰۱۹) تأکید داشت. 

طبق این گزارش، نمایندگان گروه ۲۰ به جای صدور بیانیه‌ای مفصل با بندهای دقیق به انتشار بیانیه‌ای بسنده کردند. در این بیانیه خاطرنشان شده میان کشورهای دنیا از لحاظ مدیریت این بیماری‌ همه‌گیر اختلافاتی وجود دارد.

رئیس‌جمهور آمریکا چهارشنبه هفته گذشته بعد از چند روز انتقاد از سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد کمک‌های مالی آمریکا به این نهاد بین‌المللی را معلق کرده است. 

دونالد ترامپ که به شدت در آمریکا بابت نحوه مدیریتش در خصوص شیوع ویروس کرونا مورد انتقاد قرار گرفته قبل‌تر از آن سازمان بهداشت جهانی را  را به جانبداری از چین و تلاش برای پنهان کردن اطلاعات اولیه در خصوص شیوع کرونا متهم کرده بود.  

ترامپ در بیانیه چهارشنبه سازمان جهانی بهداشت مدعی شد «سوءمدیریت و پنهان‌کاری» سازمان جهانی بهداشت به همه‌گیری کووید-۱۹ منجر شده است. 

او با بیان این ادعا که «این بیماری می‌توانست از همان آغاز مهار شود» گفت سازمان بهداشت جهانی، «اطلاعات نادرست چین» درباره این ویروس را ترویج کرده است. 

تصمیم دولت آمریکا با موج گسترده‌ای از محکومیت‌ها دردنیا مواجه شده و اکثر کشورها از آن انتقاد کرده‌اند. 

«توفیق الربیع»، وزیر بهداشت عربستان سعودی که کشورش میزبان نشست مجازی کشورای گروه ۲۰ بود روز یکشنبه نشست خبری که قرار بود برگزار شود را لغو کرد.

در بیانیه ۶ بندی که منتشر شد هیچ اشاره‌ای به سازمان جهانی بهداشت نشده و در عوض به تأکید بر روی ضعف‌های نظام‌مند دنیا بر مدیریت این بحران اشاره کرده است. 

به نوشته روزنامه گاردین، بیانیه‌ای که منتشرنشده ۵۲ بند داشته و در آن از تلاش‌های سازمان جهانی بهداشت برای کمک به مبارزه با این بیماری حمایت به عمل آمده بود. 

در پیش‌نویس این بیانیه همچنین از قطع کمک‌های مالی به سازمان جهانی بهداشت نیز ابراز نگرانی شده و و از خیرین برای کمک به آن دعوت به عمل آمده بود. در بخشی از این بیانیه آمده بود: «سرمایه‌گذاری برای تأمین بودجه پایدار سازمان جهان بهداشت مقرون به صرفه‌تر از پرداخت هزینه‌های مبارزه با شیوع بیماری‌ها است.»

«آلکس آزار»، وزیر بهداشت آمریکا چند روز پیش از برگزاری نشست گروه ۲۰ اعلام کرد که در آن حضور پیدا نخواهد کرد. سایر مدعوین به این نشست گفتند که ترامپ از حضور او در این نشست جلوگیری کرده است. «اریک هارگان»، معاون آزار و یک مقام دیگر در این نشست حاضر شدند.

حاضران در این نشست به روزنامه گاردین گفته‌اند اکثر شرکت‌کنندگان از نقش سازمان جهانی بهداشت در مبارزه با کووید-۱۹ تمجید کرده و بر ضرورت ادامه آن تأکید کردند. 

منابع مورد استناد گاردین همچنین گفته‌اند نمایندگان گروه ۲۰ همچنین خاطرنشان کردند هر گونه انتقاد از سوی دولت ترامپ به مدیریت سازمان جهانی بهداشت باید به بعد از مهار بیماری موکول می‌شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.