یزدان سیف با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما با بیان اینکه از بهمن پارسال درباره ماه رمضان امسال برنامه ریزی کردیم، افزود: برنامه دولت در حوزه تأمین ذخایر و تنظیم بازار، بخشی از سیاست‌های دولت است و توزیع کالا و نظارت بر فروش کالاهای وارد شده با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی از دیگر وظایف در حال انجام دولت است.

سیف اضافه کرد: در حوزه تنظیم بازار، تقریباً از روزهای پایانی سال و ماه مبارک رمضان، حدود ۴۲۰ هزار تن انواع کالا را از ذخایر و گردش تنظیم بازار کالای دولتی در مجموع بخش مصرفی مردم داشتیم که از این میزان, ۸۰ هزار تن مرتبط با ماه مبارک رمضان است.

وی ادامه داد: در حوزه انبارهای بخش خصوصی هم با هماهنگی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و دستگاه‌های نظارتی دیگر، ماه مبارک رمضان آرامی را خواهیم داشت.

سیف افزود: ۲۳۵ هزار تن کالا از اول اسفند تا کنون عرضه کردیم که همچنان ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی هم با حضور در این برنامه با اشاره به اینکه تولید کشور بر اساس برنامه ریزی انجام می‌شود، گفت: تولید به ویژه در بخش کشاورزی مراحل مختلفی دارد و بر اساس منابع مالی و منابع نهادها برنامه ریزی می‌شود و کار به طور منظم و بر اساس اصول، پیش می‌رود.

حسن عباسی معروفان افزود: حدود ۱۱۷ میلیون تن در سال ۱۳۹۸ تولید محصولات کشاورزی اعم از لبنی، پروتئینی، زراعی و باغی داشتیم در حالی که در سال ۱۳۵۷، این رقم کمتر از ۳۰ میلیون تن بود.

وی با اشاره به اقلیم بیابانی، نیمه بیابانی و خشک کشور اضافه کرد: در تولید ذرت که بالای ۶۰ درصد نهاده‌های ما را باید تأمین کند، تولید زیادی نداریم و حتماً باید آن را وارد کنیم.

عباسی افزود: تأمین این نهاده با ارز است و مرتب و به صورت ماهانه حدود یک میلیون تن توسط بخش خصوصی و بخشی از آن هم توسط شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی وارد کشور می‌شود.

وی اضافه کرد: در مقاطعی، برخی بازارهای جهانی بسته می‌شود و ارسال این نهاده‌ها دچار وقفه می‌شود.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در پایان سال ۹۸ برای تولید ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن مرغ برنامه ریزی شده بود و به عللی از جمله عید نوروز، ماه مبارک رمضان و پیک‌های مصرف، حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون تن جوجه ریزی اضافه انجام شد تا مرغ بیشتری تولید شود، اما با توجه به شیوع کرونا و کاهش مصرف، واردات نهاده‌ها دچار تنش نسبی شد که اکنون به روال عادی خود برگشته است.

عباسی افزود: مرغ داران بیش از ۹۰ درصد نهاده‌های خود را پیش از جوجه ریزی تأمین می‌کنند و ممکن است حدود ۱۰ درصد کمبود داشته باشند.

وی ادامه داد: قیمت رسمی ذرت، اکنون ۱,۵۰۰ تومان در بندر و ۱,۷۵۰ تومان در مراکز استان هاست، اما قیمت قبلی آن ۱,۳۵۰ تومان در بندر و ۱,۶۰۰ تومان در مراکز استان‌ها بود.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی درباره نامه اتاق تعاون به وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر لغو مجوز صادرات ۵۰ هزار تن خوراک دام و طیور گفت: مصوبه ۷ هزار تن را داشتند، اما در این موقعیت، کج سلیقگی است که با وجود نیاز داخلی، صادرات نهاده‌ها انجام شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.