اکبر افتخاری با اشاره به اینکه تفاهم‌ها و ظرفیت‌های مختلفی برای نیازهای متفاوت بازنشستگان به ساده‌ترین شکل ممکن ایجاد شده است، گفت: فارغ از موضوع زمان تمدید بیمه که طبق سنوات گذشته پایان مردادماه است، در تلاشیم تا در اولین فرصت خدمات بیمه تکمیلی درمان مورد نیاز را برای بازنشستگان تحت پوشش فراهم کنیم و در این مورد برنامه صندوق بازنشستگی کشوری این است که از خردادماه این خدمت برای بازنشستگان فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه در بحث حقوق و دستمزد، بیمه تکمیلی درمان و برخی امکانات رفاهی اقدامات خوبی انجام و تصمیمات خوبی گرفته شده است که به سرعت پیگیری و اجرا خواهد شد، به رونمایی از طرح یاری و توسعه آن در حوزه های مختلف اشاره کرد و گفت: از طریق توسعه این طرح ها و استفاده از توان صندوق و شرکت های تابعه و ظرفیت های موجود در کشور، تلاش می کنیم سبد معیشتی بازنشستگان بین ۳۰ تا ۴۰ درصد مازاد بر حقوق و دستمزدشان رشد داشته باشد.

وی فعالیت‌های صندوق بازنشستگی در حوزه توسعه توان خرید بازنشستگان را به دو دسته اقداماتی که تاثیر مستقیم بر زندگی بازنشستگان دارند و اقداماتی که به طور غیرمستقیم بر توان خرید بازنشستگان تاثیر خواهند گذاشت تقسیم کرد.

افتخاری ضمن اشاره به امضای تفاهم نامه با بانک صادرات و فروشگاه رفاه گفت: سه نوبت تسهیلات یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی و در مجموع سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان از طریق بانک صادرات در کیف پول بازنشستگان قرار داده می‌شود تا از فروشگاه‌های رفاه خرید کنند. همچنین با افق کوروش تفاهم شده است که تخفیف‌های ویژه ۳.۵ درصدی علاوه بر تخفیف‌های موجود در این فروشگاه برای بازنشستگان در نظر بگیرند و محصولات پگاه را نیز با تخفیف ۲۱.۵ درصدی در اختیار بازنشستگان بگذارند.

وی افزود: همه این‌ها ظرفیت‌هایی است که ایجاد شده و حتما ادامه خواهد یافت تا از امکانات شرکت‌های تابعه و آنچه در سطح کشور وجود دارد برای افزایش قدرت خرید بازنشستگان استفاده شود.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در بخش دیگری از سخنانش ضمن اشاره به تصمیماتی که برای خرید انواع بیمه نامه ها گرفته شده است، گفت: با بیمه ملت به عنوان یکی از شرکت های وابسته به صندوق تفاهم شده تا بازنشستگان بتوانند برای خرید انواع بیمه نامه هم تخفیف ویژه ای بگیرند و هم بتوانند بیمه نامه را به صورت اقساط خریداری کنند که از این طرح در آینده نزدیک رونمایی می شود.

افتخاری با اشاره به اینکه پس از رایزنی‌های صورت گرفته رقم در نظر گرفته شده برای همسان سازی حقوق بازنشستگان از سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به شش میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان افزایش یابد، گفت: امسال همسان سازی حقوق برای ۹۰ درصد بازنشستگان صندوق کشوری اجرایی شده و تنها حدود ۱۰ درصد از این مزیت بی بهره ماندند که با رایزنی های انجام شده به دنبال اجرای همسان سازی برای گروهی هستیم که در این زمینه از عدد بسیار کمی برخوردار شده اند.

وی با بیان اینکه در افزایش حقوق بازنشستگان در ابتدا ۱۵ درصد اضافه شده است، گفت: پس از اعمال این افزایش برای همه، همسان سازی بر اساس ضوابط قانونی انجام گرفته که به جز حدود ۱۴۰ هزار نفر (۱۰ درصد کل بازنشستگان)، مابقی مشمول همسان سازی شده اند. این عدد سال گذشته حدود ۸۲ درصد بود.

وی افزود: با این حال، طی مکاتبات و رایزنی های صورت گرفته و با قول مساعد رئیس سازمان برنامه و بودجه در تلاشیم تا مجوز اعمال همسان سازی برای بخشی از بازنشستگان که در آن ۱۰ درصد قرار گرفته بودند را بگیریم.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه میانگین حقوق بازنشستگان در سال گذشته دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده است، ادامه داد: امسال با تلاش های صورت گرفته و همراهی و توجه ویژه دولت، این رقم به سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده که بر این اساس، میانگین وزنی حقوق بازنشستگان حدود ۸۰۰ هزار تومان رشد کرده است.

وی تاکید کرد: آنچه مورد توجه قرار گرفته افزایش حقوق حداقل بگیران صندوق است که با سایر بازنشستگان فاصله بسیار زیادی داشتند. همچنین در اجرای همسان سازی، به کاهش فاصله بازنشستگان هم گروه توجه شده است.

وی همچنین به رشد ۲۲ تا ۵۷ درصدی حقوق بازنشستگان اشاره کرد و گفت: در طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، این صندوق در سال جاری به طور میانگین افزایش حقوق بازنشستگان را از کف ۲۲ درصد تا سقف ۵۷ درصد افزایش داده که این عدد همراه با ۱۵ درصد عمومی است.

افتخاری تاکید کرد: بحث همسان سازی بازنشستگان و شاغلین همطراز موضوع جداگانه ای است که اعتباری بیش از شش تا هفت برابر اعتبار کنونی را نیاز دارد اما در کارگروهی که به همت سازمان برنامه و بودجه شکل گرفته و قول هایی که داده شده، تلاش می شود تا در بودجه ۱۴۰۰ این موضوع با اعتبارات خاص خودش دیده و عملیاتی شود.

افتخاری در موضوع بیمه تکمیلی درمان به افزایش سرانه ماهانه ۶۰ هزار تومان اشاره کرد و گفت: برای امسال این رقم با مساعدت سازمان برنامه و بودجه، به ۱۴۰ هزار تومان افزایش یافته است و سهم بازنشستگان نیز تغییری نکرده است.

وی افزود: در حال فراهم کردن مقدمات برای افزایش سقف پوشش های کنونی هستیم. ضمن اینکه پوشش‌های جدید بیمه‌ای را هم اضافه می‌کنیم تا بازنشستگان بتوانند از امکانات بیمه‌ای بیشتری بهره مند شوند و امیدواریم این برنامه از خرداد ماه اجرایی شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، بهره مندی بازنشستگان از امکانات رفاهی و خدمات دستگاه های اجرایی موضوع دیگری بود که مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری به آن اشاره کرد و گفت: طبق ضوابط اجرایی مقرر در بودجه امسال، قرار شده تا بازنشستگان کشوری بتوانند از امکانات رفاهی و خدمات سازمان متبوعشان چه نقدی و چه غیرنقدی در سطح بودجه آن سازمان بهره مند شوند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.