خبرگزاری رویترز نوشت: ترامپ در نشست روزانه خبری درباره درخواست های برخی اعضای جمهوریخواه کنگره برای متوقف کردن واردات نفت با استفاده از اختیارت اجرایی ریاست جمهوری گفت: من این درخواست را که درست پیش از این نشست دریافت کرده ام، بررسی خواهم کرد. ما مطمئنا مقدار بسیار زیادی نفت داریم.

معاملات آتی نفت خام ایالات متحده روز دوشنبه برای نخستین بار در تاریخ همزمان با به وجود آمدن مازاد عرضه ناشی از رکود به علت گسترش همه گیری کرونا، منفی شد. این فروپاشی، صنعت نفت در حال شکوفایی این کشور را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.

ترامپ این سقوط را کوتاه مدت و ناشی از فشار مالی توصیف کرد و گفت: صنعت نفت از نبود تقاضا به علت اجرای مقررات قرنطینه در ایالت های آمریکا برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، آسیب دیده است.

وی افزود: مشکل این است که هیچکس در هیچ جای جهان از خودرو استفاده نمی کند و کارخانه ها و کسب و کارها تعطیل هستند، بنابراین صنایع و صادرات انرژی آمریکا به ویژه نفت، ناگهان ۴۰ تا ۵۰ درصد بازار خود را ازدست داده اند.

به گفته ترامپ، گروه تولیدکنندگان جهانی نفت موسوم به اوپک پلاس با کاهش میزان تولید روزانه تا حدود ۱۵ میلیون بشکه موافقت کرده اند و قیمت های پایین ممکن است موجب کاستی های بیشتر به دلایل اقتصادی شود.

ترامپ با تاکید بر اجرای طرح دولتش برای افزایش حجم ذخیره سازی اضطراری نفت خام هم زمان با سقوط قیمت، گفته است حجم ذخایر راهبردی نفت آمریکا با ظرفیت حدود ۷۷ میلیون بشکه به هر حال تکمیل خواهد شد.

به نوشته روزنامه العربی الجدید به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال، عربستان اعلام کرده با توجه به سقوط بی‌سابقه قیمت نفت قصد دارد تولید خود را پیش از موعد توافق شده اخیر در اوپک کاهش دهد.

عربستان و سایر اعضای اوپک در فکر کاهش تولید نفت خود در سریع ترین وقت ممکن هستند و قصد ندارند تا ماه آینده یعنی موعد توافق انجام شده اخیر در اوپک با همراهی آمریکا و روسیه صبر کنند.

یک مسئول عربستانی به این روزنامه گفت، باید برای این وضعیت چاره ای اندیشید هر چند که کمی دیر شده است.

شرکت نفتی عربستان «آرامکو» اعلام کرد، برای اجرای توافق کشورهای عضو گروه اوپک پلاس مبنی برکاهش تولید نفت با هدف کمک به افزایش قیمت آن از روز اول ماه مه (۱۲ اردبیهشت ماه) ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت در روز برای مشتریان خود استخراج و به آنها عرضه خواهد کرد.

توافق برای کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه‌ای که اوپک و متحدانش به دست آوردند، انتظار می‌رفت به افزایش و ثبات قیمت نفت بیانجامد اما ادامه کاهش قیمت برخلاف پیش بینی ها بود.

قیمت هر بشکه نفت پایه وست تگزاس اینترمدیت (WTI) برای تحویل در ماه مه، در جریان معاملات روز دوشنبه بازارهای جهانی، بزرگ‌ترین سقوط روزانه خود را تجربه کرد و با ۳۱۶ درصد کاهش به منفی ۳۹ دلار و ۵۵ سنت رسید که رقمی بی‌سابقه در طول تاریخ به شمار می‌رود.

نفت خام برنت دریای شمال که شاخص اصلی بهای نفت در اروپا و بقیه جهان محسوب می‌شود نیز روز دوشنبه با حدود ۹ درصد کاهش، برای تحویل در ماه ژوئن، به بشکه‌ای ۲۶ دلار نزول کرد.

«کوین کریمر» سناتور جمهوری خواه روز دوشنبه  به شدت از عربستان سعودی به دلیل عرضه بیش از حد نفت به بازارهای جهانی انتقاد کرد و گفت: عربستان باید ادامه غرق کردن بازار با نفت را متوقف کند.

نهمین نشست وزیران نفت و انرژی ۲۳ کشور عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) ۲۱ فروردین‌ ماه به صورت کنفرانس ویدئویی و به ریاست مشترک وزیران انرژی عربستان و روسیه برگزار شد. در این نشست شرکت کنندگان بر سر کاهش تولید روزانه  حدود۱۰ میلیون بشکه‌ نفت توافق کردند.  

همچنین براساس توافق جدید، قرار است اوپک پلاس تولید خود را به ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز برساند.

براساس توافق کاهش تولید اوپک پلاس، سهم اعضای اوپک از کاهش تولید بر اساس میزان تولید اکتبر سال ۲۰۱۸میلادی(آبان ۱۳۹۷)، کاهشی ۶ میلیون بشکه‌ای خواهد بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.