معاهده آسمان‌های باز توافقنامه‌ای بین ۳۵ کشور جهان در خصوص اجازه پرواز هواپیماهای جاسوسی و تجسسی بر فراز مناطق کشورهای عضو این معاهده است.

به گزارش اسپوتنیک، روسیه و آمریکا جزو اولین کشورهایی بودند که این معاهده را تصویب کردند؛ معاهده‌ای که در  سال ۱۹۹۲ امضا شد و از اول ژانویه ۲۰۰۲ اجرایی شد.

هدف این معاهده ایجاد درکی متقابل و اطمینان‌بخشی به کشورهای امضاکننده در خصوص تحرکات و فعالیت‌های نظامی که ممکن است باعث نگرانی شود، بوده است.

اما اکتبر ۲۰۱۹ رسانه‌های غربی گزارش‌هایی مبنی بر اینکه دولت دونالد ترامپ قصد خارج کردن آمریکا از این معاهده را دارد، منتشر کردند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز سه شنبه (امروز) در دیدار با اعضای «موسسه دیپلماسی عمومی الکساندر گورکاچف» ضمن صحبت درباره این معاهدهف اتهام‌زنی‌های آمریکا به روسیه درباره نقض معاهده آسمان‌های باز را بی‌اساس خواند.

لاوروف گفت: «کارشناسانی که اوضاع را رصد می‌کنند بر این باور هستند که واشنگتن از قبل تصمیمش (برای خروج از معاهده آسمان‌های باز) را گرفته است و به نظر ما هم بخشهای قابل ملاحظه‌ای از واقعیت در این گمانه‌زنی‌ها وجود دارد. ما هم بر اساس تماسهایمان با آمریکایی‌ها، کشورهای عضو ناتو و دیگر اعضای معاهده آسمان‌های باز به همین نتیجه رسیده‌ایم».

وی افزود: «واکنش ما به تصمیم از قبل برنامه ریزی شده و محتمل واشنگتن به نحوه اجرای آن و اینکه دقیقا معنای تصمیم آنها چیست بستگی خواهد داشت و قطعا خواهیم دید که آیا دیگر متحدان واشنگتن در ناتو از این کشور دنباله روی می‌کنند یا خیر».

پیش از این برخی مقام‌های آمریکایی روسیه را به نقض معاهده آسمان‌های باز و پایبندی آمریکا به این معاهده متهم کرده بودند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.